actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2013, 18:40
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Grote prijsverschillen, ondoorzichtige tarieven bij uitvaart

"Grote prijsverschillen, ondoorzichtige tarieven bij uitvaart"
wo 30/10/2013 - 15:34 Michael Torfs, Belga De consumentenorganisatie Test-Aankoop is naar eigen zeggen op "grote prijsverschillen en ondoorzichtige tarieven" gestoten tijdens een enquête bij 119 begrafenisondernemers over de prijs van een uitvaart.

De consumentenorganisatie stuitte op veel onduidelijkheid en stilzwijgen omtrent de kosten van een uitvaart. "We vroegen bij 119 begrafenisondernemers informatie op voor een "zieke kennis" of "familielid". 4 op de 10 begrafenisondernemers wilden ons geen prijsbestek op papier meegeven, omdat er (nog) geen sprake was van een overlijden. Omdat de sector zwijgt over de tarieven, blijft de prijs van een uitvaart voor de meesten een taboe", schrijft Test-Aankoop.

Het onderzoek toont daarnaast vooral enorme prijsverschillen aan, tot 2.000 euro. Test-Aankoop ontving offertes van 1.300 tot 3.500 euro voor een begrafenis, en van 1.244 tot 3.917 euro voor een crematie. De consumentenorganisatie komt tot een gemiddelde kostprijs van ongeveer 2.300 euro, zowel voor een begrafenis als een crematie.

In dit bedrag zijn enkel de kosten voor de taken van een begrafenisondernemer opgenomen. De uiteindelijke kostprijs ligt nog een pak hoger. Kosten voor onder meer een grafsteen, de uitvaartplechtigheid, rouwprentjes en een eventuele koffietafel doen de totale prijs oplopen tot gemiddeld 4.000 euro voor een crematie en 5.000 euro voor een begrafenis. Het is vooral de kostprijs van een grafsteen die een begrafenis uiteindelijk duurder maakt.

"Het kan goedkoper"

Wanneer een overledene en de nabestaanden niet over genoeg middelen beschikken, komt de gemeente tussen voor een uitvaart "voor een behoeftige." Die moet fatsoenlijk en in overeenstemming met de laatste wil van de overledene verlopen, maar wordt zo basic mogelijk gehouden en er hoort geen grafsteen bij, aldus Test-Aankoop.

De kostprijs ligt dan ook ver uiteen in beide gevallen. Test-Aankoop berekende een gemiddelde kostprijs van 2.300 euro die je als individu betaalt en een gemiddelde kostprijs van 500 euro die een begrafenisondernemer een gemeente aanrekent wanneer die een begrafenis voor haar rekening neemt. "Hoewel een begrafenis voor velen een financiële aderlating is, kan het dus goedkoper", concludeert Test-Aankoop.

Nathalie Debast van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG) vindt echter dat een vergelijking tussen beide niet mogelijk is omdat "er alleen al in dienstverlening grote verschillen zijn van gemeente tot gemeente".

BRON: De redactie
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...egrafenissen_TA

Mening: Vroeg of laat krijgt iedereen wel eens te maken met een overlijden. Ik begrijp dat veel afhangt van wat de familie wil, maar toch was ik verbaasd toen ik las dat de kosten tot 2000 euro kunnen verschillen. Ik vind het persoonlijk belangrijk dat mensen informatie kunnen inwinnen bij een begrafenisondernemer over de kostprijs van een uitvaart. Als er iemand uit je omgeving sterft, is het normaal dat je hem/ haar een zo mooi mogelijk afscheid wil geven. Je bent tijdens deze periode emotioneel en kwetsbaar. Ik vermoed dat veel mensen geneigd zijn om veel geld uit te geven, om zo te laten zien dat de overledene veel voor je heeft betekend. Ik ben eerder voorstander van een persoonlijke uitvaart. Je kan de liefde voor een persoon zeker en vast op deze manier uitdrukken. Je kan volgens mij ook veel besparen door het kleinschalig te houden, maar er zijn ook mensen die het belangrijk vinden dat er veel mensen op de uitvaart aanwezig zijn. Ik besluit dus dat er veel afhangt van wat de familie wil.

Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 30th October 2013 om 19:36.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.