actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2013, 12:49
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
Acht op tien moet werkrooster werkgever volgen

Acht op tien moet werkrooster werkgever volgen

Negen op de tien laaggeschoolden werken volgens het uurrooster dat de werkgever bepaalt. Bij hooggeschoolden is dat minder dan zeven op de tien. Dat blijkt uit een bevraging van de FOD Economie.
Van alle werkende mensen zorgt 38 procent voor ten minste één kind dat jonger is dan vijftien jaar. Een flexibel uurrooster zou de combinatie arbeid-gezin kunnen vergemakkelijken, maar acht op de tien loontrekkenden werken volgens een uurrooster dat bepaald wordt door de werkgever. Dat blijkt uit een bevraging door de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie van de Fod Economie bij 16.289 mensen tussen 15 en 64 jaar, gekoppeld aan de Enquête naar de Arbeidskrachten.
Er is een groot verschil tussen laag-, midden en hooggeschoolden. Van de hooggeschoolden werkt 68,6 procent volgens een uurrooster dat door de werkgever bepaald wordt, in de meeste gevallen gaat het om vaste uren, maar vaak ook om flexibele uren. Meer dan drie op tien werknemers kunnen hun uren dus zelf kiezen.
Bij middengeschoolden werkt 85,4 procent van de werknemers volgens een uurrooster bepaald door de werkgever, bij de laaggeschoolden gaat het om 90,2 procent. De sectoren waarin de werknemer het meest zelf zijn uren kan kiezen is de financiële sector, de informatie- en communicatiesector en de ambtenarij. Vrouwen kunnen minder vaak hun eigen werkuren kiezen dan mannen.

Bron: www.standaard.be

Mijn mening:
In het artikel staat vermeld dat ‘een flexibel uurrooster zou de combinatie arbeid-gezin kunnen vergemakkelijken’. Dat zou inderdaad waar kunnen zijn, maar ik denk dat je met een opgelegd werkrooster ook flexibel kunt omgaan. Als bijvoorbeeld beide ouders werken en de ene ouder werkt altijd met de vroege en de andere ouder altijd met de late, dan is er steeds iemand thuis om voor de kinderen te zorgen. Dit kan bijvoorbeeld ook met de vaste vrije dag in de week. Soms meen ik dat het voor de kinderen juist gemakkelijker is als de ouders ieder week hetzelfde staat te werken en ze bijgevolg goed weten wie er wanneer thuis is, dan dat dit elke week veranderd. Zo hebben noch de ouders, noch de kinderen een vaste structuur.
Daarnaast denk ik dat flexibele uren niet mogelijk zijn in vele sectoren. Er zijn nu eenmaal sectoren waar het werkveld 24u op 24u en 7 dagen of 7 dagen bemand moet zijn.
Iedere job en iedere sector heeft zijn eigen systeem en is flexibel op zijn manier. Als ik denk aan het onderwijs, dan kies je er immers voor om vaste uren te hebben. Af en toe moet je eens een avond werken (oudercontact, vergadering…), maar dat hoort nu eenmaal bij de job.
Door het artikel te lezen, krijg ik de indruk dat flexibele werkuren een voordeel zijn op vaste werkuren, terwijl dit volgens mij niet altijd waar hoeft te zijn…
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.