actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2013, 11:13
S*ef Bruyninckx S*ef Bruyninckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 33
Maggie De block wil daklozen woning geven voor ze werk hebben

Maggie De Block wil daklozen woning geven voor ze werk hebben

Staatssecretaris voor Armoedebestrijding Maggie De Block wil daklozen een woning bieden als eerste stap in hun herintegratie in de maatschappij. Nu kan een huurcontract vaak pas worden afgesloten als de huurder werk heeft, maar dat zorgt voor vicieuze cirkels. De daklozen moeten wel zelf hun huur kunnen betalen, al zal dat in de praktijk meestal met een leefloon gebeuren.
Het project ‘Housing first’ komt overgewaaid uit de Verenigde Staten, waar men becijferde dat de kost van een overnachting in een eigen woning ver beneden die in een ziekenhuis of een gevangenis ligt. Bovendien maakt een eigen appartement de opstap naar de arbeidsmarkt en de wederopbouw van een sociaal netwerk een stuk eenvoudiger.

Basisrecht
'Een dak boven je hoofd is een basisrecht', maakt Maggie De Block duidelijk. 'Zelfs als je alcohol- of drugsverslaafd bent. Dat betekent dat er geen voorwaarden worden verbonden aan de woning.'
De daklozen in het proefproject, in eerste instantie een klein honderdtal, worden dus niet verplicht om deze of gene therapie te gaan volgen. Wel worden ze uitgebreid bijgestaan door een woonbegeleidingsteam, waarvoor - alvast dit en het komende jaar - 860.000 euro van de Nationale Loterij wordt uitgetrokken. 'Maar ik hoop dat het project ook daarna kan worden voortgezet', zegt Koen Geens, voogdijminister van de Loterij.

Zelf huur betalen
Doelgroep van het initiatief zijn de daklozen die al lange tijd op straat leven en vaak door meerdere problematieken tegelijk worden geplaagd, zoals verslavingen en psychische problemen. Ze tekenen zelf een huurcontract en moeten ook zelf de huur betalen. In Gent en Antwerpen wordt gebruik gemaakt van sociale woningen. In Brussel, Charleroi en Luik worden ook private huurwoningen ingezet.

Bron: De Standaard
Datum: 25 september 2013

Mijn mening: Ik heb een dubbel gevoel bij het voorstel van staatssecretaris De Block. Enerzijds vind ik het wel een goed voorstel want ik ben het met mevrouw De Block eens dat een dak boven je hoofd een basisrecht is. Ook is het inderdaad zo dat daklozen in een vicieuze cirkel zitten want voor mensen die geen huis hebben is het inderdaad heel moeilijk om werk te vinden. Anderzijds heb ik wel wat bedenkingen bij dit voorstel. Ten eerste vraag ik mij af hoe de daklozen die geen werk hebben de huur van het huis gaan betalen. Ten tweede vind ik dat er wel degelijk voorwaarden aan de woning moeten worden gekoppeld bijvoorbeeld dat de huurder die geen werk heeft binnen het jaar werk moet hebben. Ten derde vind ik dit voorstel geen goede zaak omdat het weer extra kosten voor ons land veroorzaakt die de burgers zullen moeten betalen.
Conclusie : Ik vind het op zich een goed voorstel maar er moet hier en daar toch nog wat aan gewerkt worden om het echt in de praktijk haalbaar te maken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th September 2013, 11:48
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Dit kan toch absoluut niet. De woningprijzen stijgen maar steeds door in dit land, jongeren moeten langer in 'hotel mama' blijven wonen omdat ze met hun startersloon onmogelijk een eigen woning kunnen kopen of bouwen. Als daklozen dan een woning krijgen voor ze nog maar een job hebben en dus ook nog geen lening gaan kunnen afbetalen vind ik dat niet kunnen.

Is dit geen discriminatie tegenover zovele andere mensen die kei hard gaan werken voor een karig loon, waar ze net hun lening van kunnen afbetalen en voorzien in basisbehoeften? Er zijn genoeg mensen die voor 50 of 100 euro meer dan wat ze als dopgeld zouden trekken moeten werken. Als mensen die er dan helemaal niets voor doen - en de maatschappij ook nog helemaal niets hebben bijgedragen - zo'n voordelen genieten snap ik dat echt niet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th September 2013, 14:41
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
De financieringsbronnen van dit project is me enerzijds niet duidelijk, anderzijds kan ik al zeggen dat dit een uitgave is dat we, mits de economische crisis, niet kunnen veroorloven. Ik ben een voorstander voor een sterke ondersteuning van de armsten in ons land. Anderzijds ben ik nog een sterkere voorstander van het tegengaan van de economische crisis. Dit door het besparen in het overheidsapparaat en het behouden van zoveel mogelijk bedrijven en jobs in België.

Anderzijds gaan we , in geval van het uitvoeren van dit plan, een stijging van de grondprijs krijgen. Dit heeft zowel negatieve als positieve gevolgen voor elk van ons.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.