actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2013, 10:00
Marijke.Kaekebeke Marijke.Kaekebeke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Blaasveld
Posts: 32
Kinderen lopen minder snel dan hun ouders

Kinderen hebben steeds minder uithouding. Dat is de conclusie van onderzoekers, die vijftig onderzoeken uit de jongste halve eeuw combineerden.

Alles samen gaat het om tests bij meer dan vijfentwintig miljoen kinderen tussen negen en zeventien jaar, in 28 landen over de hele wereld. Er werd gekeken hoe ver kinderen kwamen in vijf minuten tot een kwartier, of hoe lang ze deden over afstanden van achthonderd meter tot drie kilometer. Geen spurtprestaties dus, maar volgehouden inspanning.

Het uithoudingsvermogen van de jeugd ging over die halve eeuw beduidend omlaag, met pakweg vijf procent per decennium, in het ene land al wat minder en in de VS al wat meer. Over een mijl doen kinderen nu anderhalve minuut langer dan hun ouders indertijd.

Een derde tot de helft van het probleem komt doordat de kinderen vandaag vetter zijn dan hun ouders. Maar wat vooral zwaar doorweegt, zegt inspanningsfysioloog Jan Bourgeois (UGent), die het onderzoek kent, is dat we zo sedentair geworden zijn: meer uren voor tv en achter de computer, minder ruimte om te spelen, met de auto naar school.

Sportlerares Mieke Boeckx, wier schema’s om haar leerlingen aan meer uithouding te helpen aan de basis liggen van ‘Start to Run’, beaamt dat over haar carrière van ruim drie decennia de uithouding van jongeren sterk gedaald is. ‘We zouden sport moeten aanbieden in de naschoolse opvang.’

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131120_051
Datum: 21/11/2013

Mening: Het is verontrustend dat het uithoudingsvermogen zo sterk gedaald is in een halve eeuw. Dit wijst erop dat de jeugd niet meer genoeg sport. Het artikel schrijft dat we sedentair geworden zijn. We zitten inderdaad meer achter de tv en de computer en gaan minder rap met de fiets naar school maar nemen liever de bus of de auto.

Men zou de jeugd meer moeten motiveren om te gaan sporten. Een goed uithoudingsvermogen is gezonder. Vroeger hadden de mensen ook niet zoveel technologie. Nu heeft bijna elk gezien wel een pc, een tv,... . De kinderen komen automatisch minder buiten. Ik vind het ook de plicht van de ouders om hun kinderen meer te laten bewegen. Als de ouders de kinderen tv laten zien wanneer ze willen, gaan ze niet rap meer buiten komen en bewegen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2013, 15:14
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Het uithoudingsvermogen van kinderen

Mijn mening loopt parallel met de mening van Marijke. Het lijkt mij vrij logisch dat de jeugd van tegenwoordig minder actief is in de zin van sport. Kinderen leren steeds vroeger omgaan met de nieuwste media. Zelfs kinderen van 4 à 5 jaar spelen regelmatig op spelconsoles. Denk maar aan WII, Nintendo DS, Playstation, ... . Deze media zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Ook tv en computer zijn nog steeds geliefd bij de jeugd. Vroeger, en dan spreek ik over de jaren 1950, was dit niet zo. Er waren geen digitale spelletjes, computers, spelconsoles,... . Kinderen speelden toen veel meer buiten. Wat is er gebeurd met tikkertje, verstoppertje, ... ? De kinderen van nu spelen deze spelletjes zelden. Ze houden zich liever bezig met de nieuwste elektronische snufjes. Dit zorgt er dan voor dat kinderen steeds minder en minder aan sport doen. Ze worden lui en hangen liever in de zetel dan te gaan voetballen en dergelijke. Om nu het voorbeeld 'voetballen' te behouden kan er ook gezegd worden dat deze kinderen liever naar een match kijken op tv in plaats van er zelf aan deel te nemen of naar een stadion te gaan.

Deze vlieger gaat op voor de meeste kinderen. In Europa is dit natuurlijk nog veel minder uitgesproken dan in de VS. Mede omdat kinderen in de VS nog steeds ongezonder leven dan andere kinderen. Hierbij wil ik wel een kanttekening maken. Door het artikel en door mijn reactie lijkt het alsof dit toegepast kan worden op elk kind. Dit is niet zo. Er zijn nog steeds kinderen die het wel leuk vinden om buiten te spelen en te sporten. Er zijn nog steeds kinderen ingeschreven in een sportclub. Wat we wel kunnen zien is dat dit aantal elk jaar kleiner wordt. Dit vind ik persoonlijk wel jammer. Sporten is niet alleen goed voor de fysieke gezondheid, maar ook voor de psychische gezondheid. Sporten is gezond en zorgt ook voor sociale contacten. Deze sociale contacten vind ik persoonlijk ook belangrijk. De kinderen van tegenwoordig zijn minder sociaal dan de kinderen van vroeger. Dit is ook jammer. Ik hoop dat toekomstige ouders hier rekening mee houden en hun kinderen desnoods verplichten om soms buiten te spelen. Dit is zowel goed voor het kind als voor de maatschappij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.