actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th December 2015, 18:58
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Schooldirecteur is functie kwijt na scheldmail aan minister Homans

Schooldirecteur is functie kwijt na scheldmail aan minister Homans

Een schooldirecteur uit Ronse die in een boze mail aan Vlaams minister Liesbeth Homans (N-VA) schreef dat kinderen uit de Vlaams-nationalistische partij niet welkom zijn in zijn school en ook een vergelijking maakte met nazi’s, wordt 'teruggezet in rang'.

Dat betekent dat de man geen schooldirecteur meer is, maar teruggaat naar zijn vorige functie, die van vastbenoemd leerkracht. Dat bevestigt algemeen directeur Dirk Moulart van de Scholengroep 21 Vlaamse Ardennen (GO! ).

De bewuste mail van de schooldirecteur van de basisschool Dr. Ovide Decroly werd afgedrukt in Dag Allemaal, waarbij Vlaams minister Homans voorbeelden gaf van boze mails die ze te toegestuurd krijgt. Nadat het verhaal ook in andere media opdook, werd op 17 september beslist om de man preventief te schorsen.

De schooldirecteur drukte een dag later evenwel zijn spijt uit 'ten aanzien van personen die zich gekwetst voelen' en verklaarde voorts dat alle kinderen welkom zijn in de basisschool. De man tekende ook, zonder succes, beroep aan tegen zijn schorsing. Hij diende ondertussen ook een klacht in bij de Privacycommissie, omdat de minister zijn mail in de openbaarheid bracht.

Tuchtprocedure

De Raad van Bestuur van de Scholengroep 21 Vlaamse Ardennen voerde de afgelopen maanden een tuchtprocedure en besliste om de schooldirecteur de hoogste tuchtsanctie bij niet-ontslag op te leggen, namelijk 'terugzetting in rang'. Dat betekent dat de man niet langer schooldirecteur is. Omdat hij een vastbenoemd leerkracht is in het Gemeenschapsonderwijs, moet nu een plek voor hem worden gezocht.

De schooldirecteur werd donderdag ingelicht over de beslissing en ook het personeel wordt donderdagmiddag toegesproken. De zaak zorgde voor commotie op sociale media en aan de schoolpoort.

De schooldirecteur heeft nu twintig dagen tijd om te beslissen of hij beroep aantekent bij de Kamer van Beroep van het Gemeenschapsonderwijs.

Bron: de standaard, 17/12/2015, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151217_02025617

mening:
Ik stel mij toch vragen bij deze beslissing. Gaat dit niet in tegen het recht op vrije mening? Oké, ik ben helemaal niet akkoord met deze schooldirecteur. Een kind is een kind en de ouders mogen niet de oorzaak van weigering zijn. Zeker niet als je dit doet op basis van hun ideologie.

Wat ik mij afvraag is wat je nu nog wel en niet mag zeggen? Islamieten buiten want het zijn terroristen mag en N-VA = nazi's niet? Beetje hypocriet. Wanneer jijzelf met enorm harde uitspraken uitpakt moet je toch niet verwonderd zijn dat een ander dat over jou doet?

Ik vind het dus erg dat deze man zijn huidige functie kwijt is omdat hij zijn mening gaf. Als we deze redenering volgen: moeten dan niet alle demonstranten van Pegida worden opgepakt? Dat is toch ook haat verspreiden?
__________________
When the rich rob the poor, it's called business. When the poor fight back, it's called violence...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th December 2015, 19:10
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Daan, akkoord wat vrijheid op meningsuiting betreft maar ik denk dat zijn ontslag eerder gebaseerd is op het feit dat hij kinderen zou weigeren als hun ouders achter de N-Va staan dan voor het feit dat hij zijn mening verkondigt. Ik vraag mij ook af in hoeverre men uitspraken mag blijven verstoppen achter "recht op vrije mening" want anders kun je dit wel tot in het absurde drijven. Persoonlijk vind ik dat je soms beter kunt zwijgen, zeker als je zulke sterke uitspraken gaat doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2015, 16:35
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
Ik ben het ook akkoord met het punt rond de vrije meningsuiting, maar net de inhoud van zijn mail is inderdaad volgens mij de drijfveer om deze man te ontslagen. Het kan toch niet zijn dat iemand met deze manier van denken een voorbeeldfunctie mag bekleden, hij moet net staan voor tolerantie en aanvaarden van verschillende manier van denken binnen een kleine gemeenschap die de school toch is. Mensen mogen inderdaad hun mening uiten, maar wanneer je een voorbeeldfunctie hebt mag je toch je woorden wat beter wikken en wegen. Het feit dat hij de vergelijking maakt van NVA en Nazi's geeft voor mij toch blijk van weinig verstand, dit zijn woorden die een directeur nooit in de mond mag nemen. Ook is het zoals Daan zegt onbegrijpelijk dat de kinderen slachtoffer gaan zijn van de keuzes van hun ouders, zij hebben hier uiteindelijk toch niets aan te zeggen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.