actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2011, 11:44
niels.geboers niels.geboers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 30
Meisje (17) wil rechtszaak brutale verkrachting niet achter gesloten deuren

Meisje (17) wil rechtszaak brutale verkrachting niet achter gesloten deuren
maandag 24 oktober 2011, 10u54

GENT - Het 17-jarige meisje dat vorig jaar het slachtoffer werd van een brutale verkrachting tijdens de Student Kick-Off in Gent, heeft aan de correctionele rechtbank gevraagd dat de zaak niet achter gesloten deuren wordt behandeld. De rechtbank noemde het meisje 'bijzonder moedig' en laat de zaak in openbaarheid plaatsvinden.

De verkrachting van het 17-jarige meisje gebeurde op 29 september 2010 na de fuif op het Sint-Pietersplein in Gent. Het meisje was 's avonds in de menigte haar vriend kwijtgeraakt. Omdat ze de weg niet kende, ging ze in op het voorstel van een man om haar te helpen. Hij bracht haar echter niet naar het station, maar naar een studentenkot in de buurt. Daar werd ze misbruikt door de man en door een tweede verdachte. Het hoofd van het meisje werd omwikkeld met tape, ze werd geslagen en meermaals verkracht.

De 24-jarige verpleger Robin G. uit Lochristi werd aangehouden voor de verkrachting en voor afpersing, omdat hij geld wilde van de 25-jarige mededader (die daarna zichzelf van het leven beroofde, red.).

Een 24-jarige man uit Laarne wordt eveneens verdacht van de afpersing en moest zich maandag ook voor de rechtbank in Gent verantwoorden. De man was aanwezig, maar liep volgens zijn advocaat weg toen hij de media zag.

--------------------------------------------------------------------------------------
Wat het meisje is overkomen vind ik echt erg. Maar waarom wilt ze het niet achter geslote deuren, ik vindt dat ze precies om aandacht vraagt. Dat de daders moeten boeten vind ik zeker normaal. of dat de rechtszaak niet of wel achter geslote deuren is we zullen allemaal wel te weten komen wat er met ze zal gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2011, 12:19
kevin.vanderauwera kevin.vanderauwera is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 25
Het voorstel rond de tijdsduur van de celstraf bedraagt slechts 15 jaar cel? Ik denk dat we hier in België het mekka voor criminelen zijn. Wat betekent zo'n straf de dag van vandaag nog? Als die gozer zich iets of wat gedraagt, kan z'n straf na 7 tot 10 jaar reeds opgeschort worden. Dan kan hij rond z'n 35ste verjaardag opnieuw beginnen. Een dikke pluim voor het Openbaar Ministerie! Hopelijk was het cynisme duidelijk merkbaar in deze laatste zin.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th October 2011, 18:40
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Persoonlijk vind ik dat het niet gepast is om hier te spreken over 'aandacht vragen.' Het meisje in kwestie heeft niets te verbergen (in tegenstelling tot de dader!) en ze vindt het dus ook niet erg als de rechtszaak door iedereen gevolgd kan worden. Ik vind het dan ook wel moedig van dit slachtoffer, want het moet niet eenvoudig zijn voor haar. Door de rechtszaak niet achter gesloten deuren te laten doorgaan, kan iedereen de zaak mee volgen. Op deze manier kunnen we eens zien hoe er met zo'n zaken wordt omgegaan in een rechtszaak.
Voor de dader lijkt het me alleen maar nadelig, maar dat is dan pech. Hij had zijn verstand maar moeten gebruiken en van dat meisje moeten afblijven!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th October 2011, 18:56
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Ik denk inderdaad ook niet dat het meisje door deze beslissing in de spotlights wil komen. Het kan zo overkomen misschien, maar je kan het ook bekijken zoals Evelien dit doet, en bij haar mening kan ik me wel neerleggen.

Wij weten namelijk nooit wat er achter de gesloten deuren allemaal gebeurt, en hoe dat dat allemaal verloopt daar in de rechtszaal.
Ik denk dat het vooral gedaan is om de beschuldigde nog harder 'terug te pakken'. Hij zal namelijk gefotografeerd worden, gezien door vele mensen, ...
En dus kan iedereen de man zien die dat soort misdaden pleegt.
Dat zal voor de beschuldigde heel vervelend zijn, veronderstel ik, en dat is
maar net wat hij verdient in dit geval.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th October 2011, 15:20
Indy.Van.Noten Indy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 35
Schandalig!

Ik vind dit zéér moedig van dit meisje! En zeker niet om aandacht te vragen! Zij stelt haar en haar levenstraumatische ervaringen open voor de wereld. Ik denk dat het een goed ding is dat het een openbaar proces wordt. Zo wordt, zoals al gezegd, de dader nog eens extra hard 'terug gepakt' (zoals al gezegd: hij kan gefotografeerd worden, het proces kan in de krant besproken worden,...)
Ook vind ik het goed dat hierdoor het proces waarschijnlijk meer in de spotlights zal komen: er zal meer aandacht gaan naar soortgelijke situaties en het zal evt. ook ernstiger behandeld worden.
Zoals ook al gezegd is er een voorgestelde straf van 15 jaar. Ook ik vind dit veel te weinig! Het meisje zal voor de rest van haar leven getraumatiseerd zijn en evt. psychische problemen behouden. Dit VOOR DE REST VAN HAAR LEVEN !
En de dader? Is er misschien al na 7 jaar vanaf. Schandalig, gewoonweg schandalig. Ik hoop écht dat hij (en zijn eventuele handlanger) een veel zwaardere straf zal krijgen!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 27th October 2011, 18:17
Glenn.Urkens Glenn.Urkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: turnhout
Posts: 30
Net zoals de rest vind ik dit zeer moedig. Ik denk niet dat je in geval van een verkrachting kunt praten over aandacht zoeken. Dit meisje is getekend voor het leven en om dan de rechtszaak openbaar te maken vind ik zeer gedurfd. Maar om even terug te komen op deze verkrachting, is dit meisje getekend voor hun leven. Zo'n meisje gaat nooit meer het zelfvertrouwen hebben dat ze ooit had en dan vind ik dat de straf zeer streng mag zijn. Verkrachting neem ik zeer serieus en daarom is levenslang voor mij zeker niet overdreven. Maar dit gebeurt natuurlijk nooit omdat wij veel te soft zijn.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 30th October 2011, 03:14
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
Ik vind het nu ook niet echt juist om te het in vraag te stellen of het meisje dit voor de aandacht doet. Zij heeft een trauma voor altijd en zal hier verder mee moeten leven. De daders krijgen gewoon een paar jaartjes straf in een cel maar kome wrs weer vroeger buiten dan de straf is opgelegd. Hierna kunnen ze evengoe nieuwe slachtoffers maken en niets hebben geleerd van hun fouten. Het feit gewoon dat zo'n mensen zoiets doen, kan ik niet begrijpen! Zij zouden voor de rest van hun leven in een cel eenzaam moeten doorbrengen zodat zij niemand meer kwaad kunnen doen. Ik vind het zeer moedig van het meisje om de rechtzaak in het openbaar te willen laten doorgaan. Zo kan iedereen meevolgen en mensen gaan hier langer over nadenken en dit niet binnen een jaartje vergeten zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.