actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2011, 08:34
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Uitvaartsector ongerust: steeds minder doden

Er zijn dit jaar tot nog toe bijna tweeduizend Belgen minder gestorven dan vorig jaar en dat zorgt in de uitvaartsector voor kopzorgen. "Als deze afname zich de komende drie jaar voortzet, vrees ik dat veel collega's over de kop gaan", zegt begrafenisondernemer Johan Dexters in de krant Het Laatste Nieuws.
Tot en met september lieten dit jaar exact 74.326 landgenoten het leven. In dezelfde periode vorig jaar klokte het aantal sterftes nog af op 76.291. De voorbije tien jaar lag de sterfte nog nooit zo laag als in 2011", aldus Johan Dexters van Funebra, de beroepsvereniging van begrafenisondernemers.

Vooral het zachte weer zorgde er dit jaar al voor dat het aantal overlijdens beperkt bleef. Bovendien lieten heel wat mensen die nu tegen hun stervensleeftijd zouden aanzitten het leven al tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De verwachtingen zijn dat het sterftecijfer pas vanaf 2015 weer de hoogte in gaat. Mensen mogen dan langer leven, stress dreigt deze generatie de das om te doen. België telt 650 begrafenisondernemingen. (belga/adb)

Bron: www.hln.be - 18/11/2011

Ik denk dat we het spreekwoord “De een zijn dood is de ander zijn brood” hier wel heel letterlijk kunnen nemen. Voor de uitvaartsector is het uiteraard geen goede zaak dat het aantal sterfgevallen in ons land is afgenomen. Daarnaast verscheen in het begin van de maand een artikel waarin stond dat er een enorme stijging is van het aantal crematies. Zo zou een klassieke begrafenis met een kist in de grond, nog maar goed zijn voor een op de drie uitvaarten. Volgens mij is de stijging van het aantal crematies, en de daling van het aantal klassieke kerkdiensten te verklaren door de dalende populariteit van de Kerk. We kunnen dus stellen dat de uitvaartsector het hard te verduren heeft, maar anderzijds vind ik de oproep van de uitvaartsector eerder harteloos en grof. Moeten er misschien nog meer moorden gebeuren? Misschien een nieuwe oorlog? Het lijkt wel of het nooit goed is...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2011, 13:12
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik denk dat de uitvaartsector niet te veel moet zeuren. Laat ons eerlijk zijn, ze staan voor een gouden periode (danku vergrijzing). En ook al gaan er nu minder mensen dood, vroeg of laat moet iedereen er toch aan geloven dus misschien moeten ze dit beschouwen als een tussentijdse rustige periode.
Ik vind het trouwens ook van weinig tact getuigen. Waarom zouden ze dit ook zeggen, wat verwachten ze nu als reactie? "Sorry, we zullen terug beginnen sterven"? Een beetje lachwekkend vind ik.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th November 2011, 14:31
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Zoals Jens hier al vermeld denk ik ook niet dat de uitvaartsector zich zorgen moet maken. De vergrijzing zal voor steeds meer werkgelegenheid zorgen in deze sector, als de babyboomers beginnen te sterven zal de omzet van deze sector wel stijgen. 2000 doden minder voor 650 begrafenisondernemers is een gemiddelde van 3 doden per begrafenisondernemer, ik denk niet dat er zo’n groot probleem is. Er is slechts een afname van 3%, daar gaat een begrafenisondernemer toch niet failliet van? Binnenkort breekt de griep uit, valt er wat sneeuw of is er weer een koudegolf en dan halen we die achterstand toch weer in. Begrafenisondernemers zijn ook enorm duur geworden, wie weet kunnen we het ons binnenkort niet meer veroorloven om te sterven… In hun plaats zou ik niet panikeren, vroeg of laat worden we toch klant. Maar laat ons er niet te hard op hopen, het zwarte gat waar je in valt bij het verliezen van een dierbare lijkt soms eindeloos diep. Ik vind dit 'probleem' voor de begrafenisondernemers eigenlijk niet zo'n ramp...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th November 2011, 01:57
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
Ik vind het persoonlijk niet kunnen dat begrafenisondernemers zagen over feit dat er te weinig doden zijn. We willen zolang mogelijk onze vrienden en familie bij ons hebben, waarom zouden we dan willen dat ze sterven? Zoals Veronique al heeft vermeld, 3 doden minder voor een begrafenisondernemer is geen ramp. Er zijn zoveel mensen op pensioen waardoor er binnenkort waarschijnlijk weer een stijging zal zijn. De vergrijzing blijft ook geen stand houden hoor, de winter zal snel weer voor de deur staan waardoor mensen heel snel ziek worden. De begrafenisondernemers moeten niet zeuren want nu komt het over dat men wilt dat er mensen sterven. Ik vind het een overdreven reactie...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th November 2011, 23:28
Lynn.Van.Hoof Lynn.Van.Hoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 45
Vergrijzing maatschappelijk wel erg!

Dat de begrafenisondernemers minder doden hebben heeft, zoals iedereen wel weet, te maken met de vergrijzing. Ik vind het persoonlijk wel erg dat de uitvaartsector minder doden heeft, want hoe ouder de mensen worden, hoe meer wij er voor gaan moeten zorgen. Ik wil natuurlijk ook oud worden, maar dan wel liefst met familie en vrienden. Hoe veel ouderen staan er wel niet alleen op de wereld? Dat is nog zo'n pest in onze maatschappij.
Er zou gewoon een evenwicht gebracht moeten worden tussen jongeren en ouderen. Dat gaat niet anders dan dat er meer mensen sterven of meer mensen geboren worden. Nog iets dat met de vergrijzing te maken heeft en waar iedereen over klaagt is dat de pensioenleeftijd telkens opgetrokken wordt. Daar mogen we wel over klagen, maar dat een begrafenisondernemer minder doden heeft, dat is taboe!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 21st November 2011, 00:09
david.proost david.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 25
Ik denk dat de uitvaartsector weinig te vrezen heeft. Doden en doodgaan zijn van alle tijden en dit zal ook zo blijven. Het feit dat ze nu wat langer moeten wachten vind ik totaal respectloos en onprofessioneel van hun. Het is mogelijk dat we momenteel in een soort van bubble zitten en daadwerkelijk binnen een paar jaar het doden aantal weer zal stijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.