actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2011, 14:27
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Bedrijfsopleidingen binnenkort beloond met diploma

Vanaf 2012 kunnen mensen die binnen een bedrijf een opleiding volgen daarvoor ook een diploma krijgen.


© ImageGlobe
Bedrijfsopleidingen kunnen vanaf 2012 beloond worden met een diploma. Hoewel zulke opleidingen goed liggen op de arbeidsmarkt, kregen studenten tot nog toe alleen een certificaat, dat doorgaans enkel voor het opleidende bedrijf geldig was. Met een diploma vergroten de kansen van werkzoekenden op de arbeidsmarkt aanzienlijk.

De uitvoering van het Vlaamse decreet, dat al sinds 2009 op zich laat wachten, is een overwinning voor Cocom, een Vlaamse vzw die onderwijs en arbeidsmarkt beter op elkaar wil laten aansluiten. In samenwerking met de VDAB begeleidt de vzw laaggeschoolden naar opleidingen waar vraag naar is op de arbeidsmarkt. Zulke opleidingen worden doorgaans georganiseerd via centra voor volwassenenonderwijs, hogescholen of bedrijven.

Vooral bedrijven als Carrefour en McDonald’s zetten in op de eigen opleiding. Veel werknemers starten er aan de basis en krijgen binnen het bedrijf een specifieke vorming, waardoor ze later kunnen doorgroeien. Het gaat dan vooral om managementopleidingen, die werknemers voorbereiden op leidinggevende functies. (JZ)

Knack, 16/11/2011

Mijn mening: Persoonlijk vind ik dat deze nieuwe maatregel zowel voor- als nadelen heeft. Het voordeel hiervan is dat mensen meer gemotiveerd te werk gaan en veer liever gaan deelnemen aan bedrijfsopleidingen. Ze krijgen dan op een relatief eenvoudige manier een diploma en hun loon gaat stijgen. Echter de keerzijde van de medaille is dat het wel oneerlijk is dat ze niet veel moeite moeten doen om aan een diploma te geraken. Vele mensen studeren jarenlang hard om een diploma te behalen. Je moet de extra jaren scholing maar eens optellen (de jaren dat je nog geen geld hebt kunnen verdienen) en het geld dat je er aan hebt uitgegeven. Deze nieuwe maatregel heeft voordelen maar de nadelen wegen toch te hard op en volgens mij is dit niet de manier om de werknemers te stimuleren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2011, 15:02
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Ik ben het helemaal eens Heleen. Ik vraag mij alleen af vanaf wanneer je dit diploma krijgt, is dat na enkele uren of dagen opleiding? Ik vind niet dat je al een diploma moet krijgen als je maar enkele uurtjes les hebt gevolgd.
Anderzijds is het goed dat ze mensen willen bijscholen, dit komt de onderneming zeker ten goede.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th November 2011, 15:37
katelijne.uytterhoeven katelijne.uytterhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 64
Ik vraag mij af dat als dit ingevoerd wordt, wie er nog gestimuleerd gaat zijn om management te gaan studeren. En hebben bedrijven niet liever iemand die gestudeerd heeft op voorhand? Misschien niet omdat diegenen die niet gestudeerd hebben goedkoper zijn voor het bedrijf. Maar ergens is dat dan niet eerlijk vind ik, als sommigen dan jaren hebben gestudeerd om eigenlijk minder snel aangenomen te worden dan mensen die het vak niet hebben gestudeerd.

Langs de andere kant voor diegenen die dan via het bedrijf hun diploma ontvangen hebben is het zeer positief. Als er ze dan om de een of andere reden ontslagen worden of ontslag nemen, kunnen ze toch nog altijd ergens anders gaan werken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th November 2011, 10:19
fenna.adriaensen fenna.adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: westerlo
Posts: 23
Reactie

Ook ik kan mij volledig bij de mening van Heleen aansluiten. Langs de ene kant zou dit een goed initiatief zijn voor de mensen die vroeger van thuis uit niet mochten studeren. Dan kunnen zij nu toch een diploma verwerven. En ook andere mensen kunnen dan sterker gestimuleerd worden om hard te werken om zo aan hun diploma te komen. Maar langs de andere kant is het niet eerlijk voor de mensen die wel studeren. De meeste mensen doen heel erg hun best om hun diploma te krijgen. Het zou dan niet echt eerlijk zijn dat zij zo hard hun best hebben moeten doen, terwijl anderen veel makkelijker hun diploma hebben kunnen krijgen. Ik vraag mij af of dan niet veel mensen kiezen voor direct te gaan werken in plaats van te gaan studeren, als ze dan toch hun diploma op het werk kunnen krijgen terwijl zij hier ondertussen nog voor betaald worden ook.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th November 2011, 14:56
Wannes.Daems Wannes.Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 32
Elke medaille heeft twee kanten. Ik ga volledig akkoord met Fenna.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.