actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2016, 18:51
Gert.V*nlooveren Gert.V*nlooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Wuustwezel
Posts: 48
Kennis van Nederlands wordt voorwaarde voor taxichauffeurs

De kennis van het Nederlands wordt een voorwaarde voor taxichauffeurs in Vlaanderen. Dat antwoordde minister van Mobiliteit Ben Weyts donderdag in het Vlaams parlement op een vraag van Annick De Ridder (N-VA).

De Ridder ondervroeg de minister naar aanleiding van een initiatief in de stad Antwerpen, waar chauffeurs voortaan een taalattest moeten kunnen voorleggen bij de aanvraag of de hernieuwing van een taxibrevet. “We weten dat er zich een probleem stelt”, antwoordde Weyts. “Willen we voldoen aan een zeker niveau, op vlak van onthaal, maar ook wat veiligheid betreft, vind ik dat we de kennis van het Nederlands mogen verwachten van wie met een taxi rijdt.”

Vlaanderen werkt momenteel aan een hervorming van de taxiregelgeving. “Dat biedt mogelijkheden”, aldus Weyts. “De bedoeling is te komen tot gewestelijke minimumvoorwaarden, waarbij de lokale besturen bevoegd blijven voor de uitvoering en de handhaving.”

“Het is de evidentie zelf dat taxichauffeurs ook de taal van het grondgebied zouden spreken, zeker met de grotere rol die we hen willen geven in het kader van de basisbereikbaarheid”, reageerde De Ridder.


Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161013_02517357


Eigen mening: Het lijkt me logisch dat een taxichauffeur de taal beheerst van het gebied waar hij of zij rijdt. Het is echter soms de vraag of meertaligheid in bepaalde gebieden niet de voorkeur heeft boven het Nederlands.
Bijvoorbeeld, aan de luchthaven van Zaventem is Frans en Engels minstens zo belangrijk als Nederlands. Zeker als het argument basisbereikbaarheid aangevoerd wordt. Veel van onze steden zijn multicultureel. Onze hoofdstad is een van de belangrijkste steden in verband met Europese politiek. De mensen die daar moeten zijn spreken niet allemaal Nederlands.
Persoonlijk vind ik dus dat, hoewel Nederlands een vereiste moet zijn op Vlaams grondgebied, de focus op meertaligheid niet mag ontbreken. Zeker niet op internationale en multiculturele gebieden.

Natuurlijk is de rijvaardigheid nog steeds het meest van belang. Ik rijd liever mee met een anderstalige chauffeur die een veilige rijstijl heeft dan een Nederlandstalige chauffeur die lak heeft aan die veiligheid.
Ik ben dus niet tegen het taalattest, ik vind het gewoon niet het belangrijkst bij een taxichauffeur.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.