actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2011, 09:26
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Verplichte preventie tegen pesten

Verplichte preventie tegen pesten

SOCIAAL
BRUSSEL - Elk bedrijf zal verplicht worden om een vertrouwenspersoon aan te stellen tegen pesten op het werk.

De antipestwetgeving, die dateert uit 2007, geeft de bedrijven nu al de mogelijkheid om een vertrouwenspersoon te benoemen. Maar de federale minister van Werk, Joëlle Milquet (CDH), wil die vrije keuze omzetten in een verplichting. Milquet wil de rol van de vertrouwenspersoon inzake preventie en bemiddeling ook wettelijk versterken. Ze gaat daarover wetswijzigingen bespreken met de Kamercommissie Sociale Zaken.

Volgens de minister wijst een studie in opdracht van de federale overheidsdienst Werk uit dat een systematische preventieve aanpak de beste manier is om te voorkomen dat pestgedrag op de werkvloer uit de hand loopt. Slechts een minderheid (15%) van de dossiers inzake pesten op het werk (in totaal 4.800 in 2009) eindigt met een klacht voor de rechtbank.

BRON: De Standaard, 29 april 2011 (JIR)

MENING: Ik vind het zeer positief dat alle bedrijven verplicht een vertrouwenspersoon zullen moeten aanstellen. Iedereen zal zich nog wel het nieuws van de 54-jarige man, die werkte in het etikettenfabriek MACtac, herinneren. Schokkend, voor iedereen. Maar eens dit voorval aan het licht kwam, volgden er nog vele anderen. Blijkbaar komt pesten op het werk nog veel voor en moet er DRINGEND iets aan gebeuren. Pesten is dus niet iets dat alleen onder kinderen voorkomt...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2011, 10:41
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Een vertrouwenspersoon aanstellen is een stap is de goede richting. Al heb ik enkele vragen. Ten eerste vraag ik me af of deze vertrouwenspersoon permanent beschikbaar is. Ten tweede stel ik me vragen of dit dé oplossing is. Vaak schaamt de gepeste zich over datgene wat ze hem aandoen. De stap tot praten lijkt dan nog ver. Mijns inzien moeten er meer en effectieve sancties en échte controle worden ingevoerd. Door controle kan (ongezien) pesten verminderd worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th April 2011, 18:39
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Anti-pestcampagne

Nu er tegenwoordig veel zelfdodingen zijn waarbij de oorzaak van de zelfdoding vaak deels te danken is aan de ongelukkigheid op het werk, het pestgedrag van medewerknemers,… is het inderdaad tijd geworden dat er meer aandacht wordt besteed aan pesten op het werk. Ik vind het net zoals Stefanie belangrijk dat er een vertrouwenspersoon wordt aangesteld. Zo kan de persoon als hij wil zijn toenadering zoeken bij iemand. Vaak kent de vertrouwenspersoon de mensen op het werk ook wel en kan hij misschien zelfs inschatten waar de problemen zich situeren. Als die persoon niet altijd aanwezig is, is dit inderdaad wel niet echt een functionele preventie. Het is misschien beter dat er zwaardere sancties worden opgelegd door de bedrijven zelf wanneer ze klachten krijgen van herhaaldelijk pestgedrag. Toch denk ik dat pesten een delicate zaak zal blijven, vooral omdat het hier al over volwassen mensen gaat. Het is misschien beter om zelfvertouwenscursussen aan te bieden, waarin degene die gepest wordt, getraind wordt, en terug vertrouwen krijgt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd May 2011, 08:40
hanne.woestenborghs hanne.woestenborghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: kasterlee
Posts: 61
Ik ga er zeker mee akkoord dat er iets aan dit pestgedrag gedaan moet worden maar zoals hier eerder vermeld zijn er toch enkele vragen bij. Daarom denk ik dat het men beter iemand van buitenaf kan contacteren wanneer men met problemen zit zodat dit ook anoniem blijft. Wanneer men iemand van op het werk zelf als vertrouwenspersoon gaat aanstellen denk ik dat dit toch gaat uitlekken onder collega's en dit is natuurlijk niet de bedoeling. De gepeste moet zeker hulp krijgen! Ik verschiet er wel van dat er zoveel gepest wordt onder volwassenen. Dit is toch het eerste waarop volwassenen hun kinderen wijzen? Dat er niet gepest mag worden. En wat doen ze zelf? Deze mensen zouden eens moeten beseffen wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd May 2011, 11:07
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Een vertrouwenspersoon aanstellen is een goed idee. Maar ik denk niet dat dit in alle bedrijven nodig is. Als ik kijk naar het bedrijfje waar ik al enkele jaren vakantiewerk heb gedaan, dan denk ik dat een vertrouwenspersoon verloren geld is. De sfeer is daar goed en niemand wordt er gepest.
Een verplichting is in sommige gevallen dus niet nodig, maar het is beter dat er wel een vertrouwenspersoon is, dan dat er geen is terwijl de werknemers die wel nodig hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.