actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2016, 12:55
Sien.D*Smet Sien.D*Smet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Sint-Job-in 't-Goor
Posts: 83
Treinbegeleider vergeet drie wagons met passagiers

HASSELT / GENK - Zes treinreizigers hebben donderdag veertig minuten vastgezeten in drie afgesloten wagons die waren afgekoppeld van de trein Hasselt-Genk. De treinbegeleider was vergeten de reizigers te verwittigen dat hun wagons afgekoppeld zouden worden. Eén van de reizigers belde Securail, dat medewerkers van het station van Hasselt uitstuurde om de passagiers te bevrijden. Een uur later konden ze hun reis voortzetten.
“Ik was in Brugge op de trein Blankenberge-Genk gestapt”, zegt Kevin Thijs, één van de passagiers aan Het Belang van Limburg. “Ik zat in één van de achterste wagons omdat die doorgaans wat rustiger zijn. Toen de trein in Hasselt aankwam, was alles nog normaal. We voelden de trein wat bewegen, maar hadden daar voorts geen vragen bij. Maar toen het vertrekuur aanbrak en de wagon bleef stilstaan, begon ik me toch wat vragen te stellen. Op het elektronische infobord boven de deur van de wagon stond nog steeds ‘Genk’."

"We zaten in de wagon met zes passagiers. Na een tijdje begonnen we ons toch zorgen te maken. Zeker toen we niet meer uit de wagon geraakten. De deuren waren op slot. Dan heeft één van ons Securail gebeld. Zo zijn de medewerkers in Hasselt te weten gekomen dat wij nog in die wagons zaten. Ze zijn ons dan meteen komen bevrijden. In totaal hebben we daar veertig minuten gezeten. Maar zonder dat telefoontje zaten we daar misschien de ganse dag in. Een van de passagiers vroeg een taxi om zijn reis voort te kunnen zetten. Maar de volgende trein kwam al een kwartiertje later. Die tijd zou hij met een taxi niet kunnen inhalen.”

Vergissing

Dimitri Temmerman, woordvoerder van de NMBS, geeft toe dat er een fout gebeurd is in Hasselt. “Een aantal wagons van de trein die vanuit Blankenberge komt, wordt altijd ontkoppeld in Hasselt”, zegt Temmerman. “Dat is ook donderdagochtend zo gebeurd. Maar de treinbegeleider had niet alleen de reizigers moeten verwittigen, maar ook de wagons moeten controleren. Dat is niet gebeurd. Waarschijnlijk door een jammerlijke vergissing. De snelste manier voor de reizigers om hun reis voort te zetten was de volgende trein nemen. Dat hebben ze ook gedaan. In ieder geval verontschuldigen we ons tegenover de betrokken reizigers.”


Bron:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161014_02518624

Eigen mening:
Volgens mij wordt er meestal in de trein ook gezegd, afgeroepen door een microfoon, dat er bepaalde wagons worden afgekoppeld. Dat is toch mijn ervaring. Was er dan ook een technisch probleem? Dat je het vergeet, tot daaraan toe, iedereen maakt wel eens fouten. Waar ik het moeilijk mee heb, is dat de zes passagiers veertig minuten lang hebben moeten wachten. Er zullen toch meerder treinen passeren in dat station? Waarom is het de rest van het treinpersoneel niet opgevallen? Daarbij hebben de passagiers zelf Securail moeten verwittigen. Voor hetzelfde geld hadden ze daar inderdaad langer dan één uur gezeten vooraleer er iemand hen kwam 'bevrijden'.

Laatst aangepast door Sien.D*Smet : 14th October 2016 om 13:04.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2016, 16:50
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Treinbegeleider vergeet drie wagons met passagiers

Ik sluit me grotendeels aan bij de mening van Sien D* Smet. Het is een grote fout dat de passagiers nog hebben moeten wachten. Veertig minuten is lang wanneer je ergens op tijd moet zijn of gewoon op weg bent naar huis. We mogen van geluk spreken dat deze mensen niet alleen zaten, maar nog met anderen in de wagon konden overleggen. Toch vind ik dat we even moeten stilstaan bij het telefoontje. De mensen in de wagon hebben Securail kunnen bellen. Dat wil eigenlijk zeggen dat in de wagons aangegeven is wat mensen moeten doen bij een probleem, net zoals er in een lift een noodnummer hangt. Deze mensen hebben hoogstwaarschijnlijk van de veertig minuten ook wel enkele minuten nodig hebben gehad om erachter te komen dat de trein afgekoppeld was. In die zin vind ik dat NMBS voorzien is op dergelijke misverstanden. Dat spreekt deze situatie zeker niet goed, maar een menselijke fout is altijd mogelijk. Enkel wordt dit nieuws in het groot uitgespit omdat het “alweer” een fout is van NMBS in de ogen van de mensen. In elke sector gebeuren er dagelijks menselijke fouten waardoor anderen hinder zullen ondervinden. Wanneer er een buschauffeur voorbij een halte rijdt waar er mensen stonden, maar hij dacht dat ze niet moesten opstappen, zit je met hetzelfde fenomeen. Het is zelden leuk te moeten wachten, maar ik vind dat NMBS zich hierbij professioneel heeft opgesteld om snel ter hulp te komen en uiteraard excuses aan te bieden. Ik vind niet dat dit nog een ‘staartje’ moet krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.