actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2011, 19:46
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Vlaming leeft steeds langer

Vlaming leeft steeds langer
De levensverwachting van een pasgeboren jongetje steeg tussen 2000 en 2009 met 3,1 maanden per jaar tot 78,3 jaar. Voor een pasgeboren meisje was dat 2 maanden per jaar tot 83,2 jaar.
Qua sterftecijfer scoort Vlaanderen goed in Europa. Alleen Italië, Frankrijk, Spanje en Zweden doen beter. Dat blijkt uit de laatste sterftecijfers die Vlaams minister van Volksgezondheid Jo Vandeurzen vandaag voorstelde.

De laatste vijftien jaar is het bruto sterftecijfer, dat is het sterftecijfer per duizend inwoners, in Vlaanderen lichtjes gedaald bij de mannen, en bleef het stabiel bij de vrouwen. Wel werden er in 2009 bijna 700 overlijdens meer geteld dan in 2008, en ruim 2.000 meer dan in 2007. Een echte verklaring daarvoor is er niet, aangezien het een fluctuerend cijfer is. In totaal stierven er in 2009 57.583 mensen.

De belangrijkste doodsoorzaken zijn kanker, hart- en vaatziekten en zelfdoding. Die zijn goed voor 75 tot 80 procent van de zogenoemde 'verloren potentiële levensjaren', het aantal levensjaren dat verloren gaat door voortijdige sterfte.

Het grote verschil in levensverwachting tussen mannen en vrouwen is vooral toe te schrijven aan hart- en vaatziekten en uitwendige doodsoorzaken.

Op het vlak van zelfdoding ligt het Vlaamse cijfer anderhalf keer hoger dan het EU-gemiddelde, slechts zeven EU-landen doen het slechter. Zelfdoding is de voornaamste doodsoorzaak bij vrouwen van 20 tot 39 jaar en bij mannen van 25 tot 49 jaar.

Bij mannen van 50 tot 79 jaar is longkanker de voornaamste doodsoorzaak. Op een periode van tien jaar is het sterftecijfer hier wel aanzienlijk gedaald.Bij vrouwen is dit cijfer gestegen, maar het sterftecijfer door longkanker bij mannen ligt wel zo'n vier keer hoger. Vlaanderen heeft een van de hoogste longkankersterftes van de EU, de grote boosdoener is langdurig roken. Een kwart van de natuurlijke sterfte bij mannelijke 35-plussers is toe te schrijven aan roken.

Voor vrouwen tussen 40 en 69 jaar is borstkanker de voornaamste doodsoorzaak. In Europa heeft enkel Denemarken een hoger sterftecijfer voor borstkanker. Wat de precieze oorzaak van het hoge cijfer in Vlaanderen is, moet de wetenschap nog uitklaren. In 2009 overleden 1.377 vrouwen aan borstkanker.

Vandeurzen wil het aantal vrouwen dat aan borstkankerscreening doet opkrikken. 'Door een goede, betere screening moeten we een beter resultaat boeken.' Slechts 48,6 procent van de vrouwen in de leeftijdscategorie 50-69 nam deel aan borstkankerscreening (exclusief screening op voorschrift dokter). De doelstelling is 75 procent.

Vandeurzen blijft voor de verschillende aandoeningen inzetten op preventie. Ook zijn nieuwe conferenties over zelfdodingpreventie, vaccinatie en borstkanker gepland. Voorts benadrukt de minister het belang van voeding en beweging voor de gezondheid, denk maar aan cardiovasculaire aandoeningen en diabetes. Voor voeding is Vlaanderen 'op de goede weg', voor beweging 'is er nog veel werk aan de winkel'. De jongste gezondheidsenquête (2008) toont aan dat het gemiddelde BMI en de percentages overgewicht en obesitas tussen 2004 en 2008 gestegen zijn


Eigen mening:
Ik vind het persoonlijk erg goed om te horen dat onze levensverwachting blijft stijgen. Het is namelijk goed om te weten dat er in ons land veel aandacht besteed wordt aan het bestrijden van ziektes die een vroegtijdige dood als gevolg kunnen hebben.
Wel vind ik het jammer te moeten lezen dat Vlaanderen nog steeds erg hoge zelfmoordcijfers heeft. Dat is namelijk geen goed teken.

Tot slot vrees ik ook dat wij door deze cijfers, onder ogen zullen moeten zien dat wij als Vlamingen niet zullen ontsnappen aan de optrekking van de pensioensleeftijd. We leven immers veel langer dan in de tijd waarin die pensioensleeftijd aanvankelijk werd vastgelegd dus is een dergelijke maatregel niet meer dan logisch.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2011, 09:52
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Ook ik vind het positief dat om horen dat de levensverwachting van de Belg gestegen is. Wat ik wel gek vind, is dat weekendongevallen nergens terug te vinden zijn bij de vroegtijdige sterftegevallen, aangezien de nieuwsberichten elk weekend berichten over zulke ongevallen. Verder vind ik het ook zorgwekkend dat nog steeds zoveel vrouwen sterven aan borstkanker. De geneeskunde in België is goed ontwikkeld, dus ik vraag me af hoe het komt dat zoveel vrouwen sterven aan deze ziekte. Ik denk dat extra preventiemaatregelen omtrent borstkanker noodzakelijk zijn.
Liesanne heeft ook haar punt wanneer ze zecht dat de pensioenleeftijd opgedreven moet worden, aangezien we alsmaar langer leven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd December 2011, 13:03
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Deze stijging van de levensverwachting vind ik ook een aangenaam punt. Wel jammer dat daarvoor de pensioensleeftijd ook verhoogd zou kunnen worden. Maar dat vind ik wel vrij normaal. De grootste doodsoorzaak is kanker wordt gezegd in het artikel, veel dingen kunnen al bestreden worden maar nog niet allemaal kunnen ze genezen worden dus ik kan er wel inkomen dat dit nog steeds veel levens eist.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd December 2011, 14:42
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Enerzijds vind ik het zeer positief dat onze levensverwachting blijft stijgen. Het is goed om te horen dat de wetenschap steeds verder blijft ontwikkelen en al vele ziektes die vroeger zelfs niet eens gekend waren nu te bestrijden zijn.
Anderzijds denk ik dat we moeten oppassen voor 1. het aantal depressieve bejaarden en 2. onze economie.

1. De mens is meer en meer op zichzelf gericht. We stoppen de oudjes in een rusthuis als ze ons tot last gaan zijn, gaan er één keer per week ( en in sommige gevallen is dat zelfs nog ruim overdreven ) op bezoek en that's it. Sorry voor de vrij groffe uitdrukking maar het is realiteit. De ouderen geraken in een depressie en voor je het weet zit je met een stijgend aantal zelfmoorden in de ouderen categorie. Nu denken mensen vaak nog: ach weet je, nog eventjes en ik ben er toch niet meer, maar door de stijgende levensverwachting kan het voor velen wel eens te lang gaan duren en sterven ze ofwel door depressie/vereenzaming of grijpen ze naar een noodoplossing en nemen ze het heft in eigen handen.

2. Onze economie. De leeftijdsverwachting gaat omhoog maar is dit wel zo positief voor de economie? De pensioenleeftijd gaat omhoog maar in sommige gevallen wordt het werk te zwaar, moeten mensen toch stoppen op bijvoorbeeld zoals nu, hun 65. In de fabrieken (of andere werkplaatsen ) die moeten bezuinigen zijn de ouderen vaak de eerste die vliegen omdat ze 1. toch niet meer zo goed meekunnen en 2. ze moeten toch vertrekken binnen een paar jaar, waarom nu dan al niet. Een logische volgende stap is dus vervroegd pensioen.
Ik ga er vanuit dat mensen rond hun 68 op pensioen moeten gaan, tegen dat wij die leeftijd bereikt gaan hebben pak ruw geschat 70 en dat de levensverwachting dan 90 is. Dit wil zeggen dat wij nog 20 jaar moeten werken om de pensioenen te betalen. Vroeger was dit ongeveer 10 jaar vanaf dat er iemand op pensioen ging ( ik ben wel grof aan het schatten nu )
De grijze laag in de samenleving wordt alsmaar groter maar de laag van werkende mensen niet.. Hoe gaan we dit blijven bolwerken en financiëren?

Het is dus positief dat de levensverwachting stijgt en de medische wereld er op vooruit gaat maar er moet wel een zekere balans gevonden worden tussen alle lagen van de maatschappij.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th December 2011, 19:14
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Ik besef dat ik de bron vergat bij te voegen.
Hierbij dus de bron:

De standaard online
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.