actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2012, 18:49
G*mini.Deckers G*mini.Deckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 20
GAIA eist verdoving voor ritueel slachten

GAIA eist verdoving voor ritueel slachten
Dierenwelzijnsorganisatie GAIA klaagt op twee dagen voor het islamitische Offerfeest het onverdoofd ritueel slachten aan. Ze doet dat met een compilatiefilmpje met beelden van het Offerfeest vorig jaar. “Het gaat niet om het verbieden van ritueel slachten, het gaat om het onnodige dierenleed”, zegt Michel Vandenbosch.
Met het filmpje “Ze lijden niet, mijnheer…” stelt de organisatie het onverdoofd ritueel slachten aan de kaak. In dat filmpje worden beelden getoond van het Offerfeest vorig jaar in 11 tijdelijke slachtinrichtingen verspreid over het land. In de beelden zijn dieren te zien die uit de koffers van auto’s gehaald worden, op de grond gegooid worden en daarna de keel overgesneden worden met een mes. “Niet in één vloeiende beweging,” aldus Vandenbosch. “Wel in zagende bewegingen.”

GAIA
“Je ziet tijdens het slachten het staartje van de schapen hevig heen en weer schudden. De dieren spartelen hevig tegen. Dat zijn allemaal gedragsuitdrukkingen van hevige pijn”, aldus de GAIA-voorzitter. Het duurt gemiddeld van zo’n 20 seconden tot een volledige minuut voor de dieren na het oversnijden van de keel volledig dood zijn.

Vandenbosch van GAIA benadrukt dat hij het ritueel slachten an sich niet wil verbieden, “maar het gaat om het voorkomen van onnodig en vermijdbaar dierenleed dat onmiskenbaar veroorzaakt wordt door de dieren zonder verdoving te slachten.” Nu is er in de wetgeving een uitzondering voorzien die onverdoofd slachten toelaat bij ritueel slachten. Vandenbosch wil dat de uitzonderingsregel geschrapt wordt.
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...and/121023_gaia 23/10/12

Eigen mening: Ik vind het wel goed dat GAIA hiervoor pleit, maar er worden elke dag dieren massa geproduceerd en vermoord zonder verdoving zo dat wij ze kunnen opeten. Ik ben geen vegetariër maar ik ben wel tegen het zinloos vermoorden van dieren. misschien niet zinloos aangezien het dient als voedsel voor de mens maar toch. Omdat wij superieur zijn mogen we blijkbaar zomaar beslissen over het lot van een ander organisme.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2012, 17:12
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ten eerste denk ik wel dat de dieren die wij opeten wél verdoofd worden, omdat er enkel een wet bestaat die toelaat dat dieren zonder verdoving geslacht mogen worden enkel wanneer het gaat om een rituele slachting. Ik ben hypocriet als ik zeg: ik eet vlees, maar wil niet zien dat het dier gedood wordt. Ik heb ooit iemand een schaap zien slachten om het vervolgens op te eten, maar het schaap zelf had een geweldig goed leven. Het liep dag in dag uit rond in een weide en het kreeg elke dag enorm goede zorgen. Daarom kon ik ermee leven dat dit dier geslacht werd, omdat er altijd goed voor gezorgd werd. Wat mij vooral niet aanstaat is het feit dat de schapen die voor het offerfeest geslacht worden, al als dode dieren behandeld worden wanneer ze nog in leven zijn. Het dier uit de koffer gooien, er niet naar om kijken, zo'n dingen raken me echt wel. Ik vraag me ook af of die zagende beweging echt nodig is? Oke, als je een slagader plots raakt, dan spat het bloed naar alle kanten, maar is er dan echt geen snellere en efficiëntere manier om het te doen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2012, 21:16
R*xane.van.looveren R*xane.van.looveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herenthout
Posts: 63
Als een vegetariër kan ik het enkel met het artikel eens zijn. Ik ben ten zeerste tegen zinloos dieren leed. Wel eis ik als vegetariër niet dat iedereen dezelfde keuze maakt die ik heb gemaakt. Zij die kiezen vlees te eten hebben het recht die keuze te maken net zoals zij die kiezen dat niet te doen. Wel vind ik dat er altijd een verdoving zou moeten gebruikt worden en dat de dieren met respect behandeld horen te worden. Als men al besluit een ander levend wezen zijn leven te beëindigen voor eigen baat is het wel het minste wat men kan doen. Ik moet er wel bij vermelde dat mensen die zelf hun vlees slachten in mijn ogen meer het recht hebben ook effectief vlees te eten. Het is te gemakkelijk om gewoon vlees in de super markt te kopen zonder ooit echt onder ogen te hoeven zien wat er precies aan vooraf kwam. Als iedereen eerst zelf de dieren moest slachten om het vlees te hebben zouden er volgens mij een stuk meer vegetariërs zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd November 2012, 23:55
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Ravels
Posts: 70
Ik weet niet zeker of ik hier mee akkoord ben.
Ze willen zuiver vlees hebben dus niet met die rotzooi er in.
Trouwens wij slachten onze koeien inderdaad onder verdoving.
En ik wil niet zeggen dat dat niet goed is. Maar als ik een garnaal op mijn bord krijg is die waarschijnlijk ook nie verdoofd voor dat ze zijn kopje er af deden hé.

Terwijl dit ook een levend wezen is...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th November 2012, 18:12
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Ik vind het niet juist van deze mensen dat ze de dieren niet verdoven. Ze mogen ze hier al slachten, dan koopt het stad veel materiaal aan om dit veilig en voor de dieren pijnloos te laten gebeuren. Wat doen deze mensen? Ze lachen er eens mee en trekken hun plan.

Waar is hun respect naar toe? Wij vangen ze hier massaal op, en zij lachen eens goed met ons.

Ik vind dit totale onzin, ze zouden het zelfs moeten verbieden. Ofwel doe je het zoals wij het hier doen, of anders doe je het niet.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 13th October 2013, 17:21
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
Ik vind het jammer dat er mensen zijn die zich mengen met religieuze voorschriften. Het zijn godsdienstige feiten en daar mag niemand zomaar iets over beslissen. Daarnaast is het hypocriet wanneer mensen beweren dat het 'zo erg is voor die beestjes, het zijn schaapjes, zo schattig!', maar dan zelf konijn of paard eten, een voorbeeld. Of het feit dat je helemaal geen vegetariër bent en medelijden hebt met het onverdoofd slachten van een dier. Hoe denk je dat het dier op jouw bord is terecht gekomen? Alvast niet door het zachtjes te behandelen.

Trouwens, er is nog altijd veel dierenleed. Er worden nog steeds dierproeven gedaan op cosmetica waarbij dieren in nog ergere omstandigheden moeten leven. Dieren (waaronder ook weer schapen) worden ook op een gruwelijke manier vermoord, voor Uggs en leren jassen! En dat allemaal om zich lekker warm te houden voor in de winter. Daarnaast is het ritueel slachten niets in vergelijking met het maken van Uggs https://www.youtube.com/watch?v=wN9i0Drbrk8

Het andere voorbeeld dat ik wil aanhalen is foie gras, een delicatesse bij Belgen tijdens Kerstmis. Ook is er nog het verdoven van een dier door middel van elektroshocks etc.

Maw slachten is altijd pijnlijk voor een dier of dit nu halal gebeurd of niet.

Laatst aangepast door N*ra.Rabah : 13th October 2013 om 17:39.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.