actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2014, 20:58
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Waarom mannen vrienden nodig hebben

Waarom mannen vrienden nodig hebben

Sterke vriendschapsbanden wapenen je tegen stress. Dat gebeurt ook in de natuur, toonden wetenschappers van de Universiteit van Göttingen aan.
Christopher Young en zijn collega’s bestudeerden wilde berberapen in hun natuurlijke omgeving in het Marokkaanse Atlasgebergte. Hoewel de mannetjes erg agressief zijn in hun strijd om een vrouwtje, smeden ze toch hechte mannelijke vriendschappen – sterk vergelijkbaar met die bij de mens.
En net als de mens ervaren de apen stress in hun dagelijks leven – omdat er gevechten zijn in de groep of omdat het erg koud wordt bijvoorbeeld. Die stressfactoren zorgen ervoor dat hun lichaam stresshormonen vrijgeeft. Maar: hoe sterker de vriendschapsbanden, hoe minder stresshormoon de apen in hun bloed hebben, zagen de Duitse wetenschappers.
De auteurs concluderen in het vakblad PNAS dat de antistresseffecten ook in natuurlijke omstandigheden optreden, en dus niet afhangen van cultuur – de mens heeft complexere sociale banden en uitdagingen dan de makaak. Het is de eerste keer dat dit effect wordt aangetoond bij mannetjes. Eerder onderzoek bevestigde dat al voor moeder-kindrelaties en voor dieren die in koppels leven.

Onderzoek bij mensen had al laten zien dat vriendschap beschermt tegen chronisch verhoogde stressniveaus en infectie- en hartziektes. En nog dit: het is niet het aantal vrienden dat telt, maar de kwaliteit van de vriendschap, merken de onderzoekers op. Tijd dus om eens goed te wieden in je Facebook-relaties …

Bron: http://eoswetenschap.eu/artikel/waa...en-nodig-hebben
Datum: 10/12/2014 om 09u10


Mening

Vriendschappen zijn belangrijk voor onze gezondheid, dat weet iedereen. Iemand met goede vrienden voelt zicht gelukkig. Het is wetenschappelijk bewezen dat gelukkige mensen over het algemeen een beter functionerend immuunsysteem hebben dan minder gelukkige mensen. Het artikel richt zich vooral op vriendschappen tussen mannen, maar volgens mij gaat dit evengoed op voor vriendschappen tussen vrouwen en vriendschappen tussen man en vrouw. Volgens het artikel zouden vriendschappen goed zijn tegen stress. Als ik hier dieper bij nadenk kan dit wel kloppen. Doorheen stressvolle tijden kan het enorm ontspannend zijn om enkele uren te spenderen bij vrienden. In het artikel staan nog andere voordelen van hechte vriendschappen beschreven waarin ik mezelf wel kan vinden. Als ik iedereen een goede raad mag geven … onderhoud je sociale contacten en vergeet niet wie jouw echte vrienden zijn. Het zijn die vrienden die ervoor zorgen dat je er terug bovenop komt wanneer het moeilijker gaat en het zijn eveneens de mensen die jou nodig hebben als ze zelf in moeilijke situaties terecht komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2014, 22:57
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Mensen zijn inderdaad niet gemaakt om alleen te zijn en apen blijkbaar ook niet. Het is ook al langer bekend dat mensen 'kuddedieren' zijn. Ik ben helemaal akkoord met de mening van Sofie. Toch denk ik dat het verder gaat dan vriendschap alleen. Als je beseft dat er iemand achter jou staat en om je geeft en naar je luistert, kan dat heel ontspannend werken. Dit kan gaan over vriendschap, over familie en zelfs over mensen die je zomaar eventjes hebben aangesproken. Van die kleine dingen waarbij mensen je aandacht schenken, dat maakt mensen pas écht gelukkig.
In de examenperiode brengt mijn moeder me soms verse fruitsla. Ik besef dat ze om me geeft en dan lukt dat leren des te beter. Het is een simpel en klein voorbeeld maar zo van die dingen nemen de stress beetje bij beetje weg.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th December 2014, 00:48
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Ik ga helemaal akkoord met de meningen van de dames hieronder. Vriendschap is enorm belangrijk! Echte vrienden steunen je door dik en dun. Je kan met ze lachen, praten, wenen, ... Jij staat voor hen klaar en zij voor jou! Dat dit ten goede komt van je gezondheid, lijkt me niet meer dan logisch?
Ik vind dat we hier ook de nuance moeten maken met online vrienden en je echte vrienden. Hoeveel mensen zijn er wel niet dat het tellertje van facebookvrienden graag zien stijgen omdat ze dan populair zouden zijn? Vaak zijn het die mensen die in tijden van ongelukkig zijn, bij niemand terecht kunnen omdat ze geen ECHTE vrienden hebben. Ik vind dit gewoon belachelijk. Sociale media is zeker belangrijk maar spreek af met je vrienden en laat je smartphone in je zak zitten! En zoals V*ronique ook al aanhaalde; je familie en partner zullen er ook wel voor je zijn, maar het is toch anders. Bijvoorbeeld bij een breuk met je partner, zijn je vrienden vaak de personen die alles voor jou zouden doen! Ze willen je er bovenop helpen en gelukkig maken!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.