actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2010, 12:34
Steff.Foets Steff.Foets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Meerhout
Posts: 32
Nog deze eeuw tot 7 graden warmer rond Middellandse Zee

Op sommige plaatsen zal de klimaatverandering volgens voorspellingen nog harder toeslaan. Binnen één generatie kan de zomertemperatuur rond de Middellandse Zee met liefst zeven graden stijgen. Daarvoor waarschuwt de Europese Unie.

In 2003 kwamen door een hittegolf zeker 70.000 mensen om het leven in Europa. Over zeventig jaar zal dat aantal iedere zomer twee keer zo hoog liggen

In het begin van de week kondigden wetenschappers naar aanleiding van de klimaattop in het Mexicaanse Cancun aan dat de gemiddelde temperatuur op onze planeet haast onvermijdelijk met vier graden zal stijgen tegen 2060. Dat wil ook zeggen dat sommige plekken in een ware hel kunnen veranderen. Rond de Middellandse Zee wordt een opwarming van liefst zeven graden verwacht.

Die klimaatverandering is geen voorspelling die pas over enkele eeuwen waarheid kan worden. Kinderen die vandaag in landen als Spanje en Italië geboren worden, zullen de opwarming zelf meemaken. Tijdens de zomermaanden worden meer sterfgevallen verwacht door extreme hitte, typisch zuiderse gewassen verhuizen in noordelijke richting, planten zoals de Zwitserse edelweiss kunnen niet overleven. Zo beschrijft het Europese Milieuagentschap (EEA) de toekomst in Zuid-Europa.

Water
In de Alpen kunnen de gletsjers al over enkele decennia verdwenen zijn. Voor het noorden van het continent wordt twintig procent meer neerslag verwacht en rond de Middellandse Zee zullen er dubbel zoveel dagen met temperaturen vanaf 40,7 graden zijn. In 2003 kwamen door een hittegolf zeker 70.000 mensen om het leven in Europa. Over zeventig jaar zal dat aantal iedere zomer twee keer zo hoog liggen.

"We zullen een keuze moeten maken tussen water voor de landbouw en water om te drinken", legt EEA-voorzitter Jacqueline McGlade uit. Veel typisch Zuid-Europese producten dreigen nog deze eeuw te verdwijnen: Spaanse sinaasappelen, Franse lavendel, Italiaanse druiven, etc.

Nu al +1,3°C
De gemiddelde temperatuur in Europa ligt nu al 1,3 graden Celsius hoger dan in de periode tussen 1850 en 1899. Wereldwijd is er sprake van een opwarming van 0,7 graden. Deze eeuw zal de hoeveelheid neerslag in Noord-Europa met 10 tot 20 procent stijgen, terwijl het zuiden steeds minder regen zal zien. "Tenzij de bevolking in het zuiden een oplossing voor het watertekort kan vinden, zullen ze moeten verhuizen naar plaatsen waar ze meer zekerheid over hun voedselvoorziening hebben."

Bron: de morgen
Datum: 02/12/10, 11u36

Eigen mening
Iedereen weet dat de aarde hard aan het opwarmen is maar men doet er niets aan. Zo vrees ik dat de klimaattop in Mexico weinig of niets gaat uithalen. Europa komt tenminste met een initiatief/voorstel om de opwarming tegen te gaan want zij zien er de ernst van in. Ze weten welke gevolgen die gaat hebben voor het volk. Maar sommige landen blijven lastig doen over wat geld. Voor de toekomst van de volgende generatie mag je wat geld op tafel leggen. Alleszins hoop ik dat men snel een gemeenschappelijk akkoord vinden zodat de aarde niet te hard gaat opwarmen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2010, 20:37
AnneGoovaerts AnneGoovaerts is offline
Anne.Goovaerts
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Tessenderlo
Posts: 18
Klimaatverandering

Men kent de ernst van het probleem wel, maar er wordt niets aan gedaan..? Niet logisch, volgens mij. Ik vind het zeer spijtig dat er zo weinig aandacht wordt besteed aan de ernst van deze zaak. Men weet allemaal wel van de 'global warming', maar zijn mensen nu echt zo egoïstisch om deze problemen op de nek van onze volgende generaties te willen schuiven? Als elke generatie zo gaat denken, zal het er echter enkel maar op achteruit gaan. De signalen die de aarde uitstuurt om ons te tonen dat het niet goed gaat met haar, zijn niet zomaar.. The earth needs us !
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th December 2010, 14:19
Stefan.Scheltjens Stefan.Scheltjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 69
Iedereen heeft het over de opwarming van de aarde, en iedereen zegt dat ze dat merken en iedereen weet er alles van. Maar eigenlijk weten ze er juist niets van. Wie heeft er al een wetenschappelijk (écht wetenschappelijk, betrouwbaar) rapport of verslag gezien waarin de opwarming van de aarde echt te zien is?
Volgens mij is het nu en de voorbije weken veel kouder geweest dan normaal voor deze tijd van het jaar. Sneeuw in november is iets wat we allang niet meer gezien hebben. Het lijkt me dan eerder dat de aarde afkoelt in plaats van opwarmt...
Bovendien is een stijging (als die er al echt is) van 1,3 graden Celsius niet zo heel erg veel. De temperatuur op aarde schommelt constant. Dat is niet meer dan normaal. In een kamer in huis schommelt de temperatuur toch ook...
Ze zeggen ook dat de temperatuur met 1,3 graden Celsius is gestegen ten opzicht van de periode tussen 1850 en 1899. Dat is meer dan 100 jaar geleden. Ik weet niet hoe alarmerend een stijging van maar 1,3 graden Celsius klinkt als het over een periode van 100 jaar gaat. Dat is maar 0,013 graden Celsius gemiddeld per jaar dat de temperatuur gestegen is. Volgens mij is dat niet voelbaar. De temperatuur op aarde schommelt wel harder dan dat.
De wetenschappers die beweren de opwarming van de aarde bewezen te hebben, gebruiken alleen het materiaal en de cijfers die spreken voor wat zij beweren. De cijfers die dalingen laten zien, gebruiken zij niet, en ze vermelden die ook niet. Hoe moet de gewone mens dan weet hebben van deze gegevens?
Ze zouden beter eerst een degelijk onderzoek doen naar het feit of de aarde nu al dan niet aan het opwarmen is. Na dat onderzoek kunnen ze dan gaan bekijken wat de mogelijke oplossingen of alternatieven zijn.

Ik zeg niet dat de maatregelen die ze nemen om de opwarming te voorkomen slecht zijn. Integendeel, de meeste maatregelen hebben een gunstig effect op het mileu. Maar of deze maatregelen werkelijk bijdragen tot een vermindering van de opwarming van de aarde is nog maar de vraag...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.