actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2013, 09:42
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Actie voor biologische, ggo-vrije landbouw

Actie voor biologische, ggo-vrije landbouw

Aan het biologisch tuinbedrijf De Kollebloem in Sint-Lievens-Esse is voor het eerst in Vlaanderen een actie gehouden om het gebruik van biologisch zaad te bepleiten. De campagne ging in 2006 van start in Zwitserland en is intussen in 14 landen uitgegroeid tot een actie voor biologische, ggo-vrije landbouw.

De actie is een protest tegen de op til zijnde herziening van de Europese wetgeving. "Die is namelijk op maat van zaadgiganten en multinationals en bemoeilijkt de boeren in het telen van hun eigen zaad", zegt Kurt Sannen, voorzitter van Bioforum. "Zo wordt men bijvoorbeeld verplicht om bepaalde pesticiden te gebruiken, terwijl wij helemaal geen voorstander zijn van dergelijk gebruik en men net integendeel een soort van koppelverkoop stimuleert in het voordeel van de multinationals."

Gevolgen
Volgens Sannen zal dit leiden tot het gebruik van "uniforme zaden over gans Europa en zelfs de ganse wereld". "We gaan 100 procent voor het gebruik van kwaliteitsvol zaad van zaadvaste rassen, biologisch geteeld én veredeld. Dus geen rassen die door middel van genetische manipulatie, hybridisatie of ingrepen op celniveau zijn tot stand gekomen en/of waarop patenten zijn neergelegd. We kiezen voor duurzaam veredelde en op biobedrijven geteelde zaden met grote aandacht voor de voedingskwaliteit."

Actie
In 2006 begonnen Zwitserse boeren al met een protestactie die dit jaar ook Vlaanderen bereikte. EU-parlementslid Bart Staes (Groen) kwam mee symbolisch het zaad inzaaien op de bio-boerderij in Sint-Lievens-Esse. Vera Dua (Groen) en Kathleen Van Brempt (sp.a) moesten verstek geven.


Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...-landbouw.dhtml (geraadpleegd op 2013-10-14)

Eigen mening:
Ik weet niet goed wat ik van ggo’s moet denken. Wij hebben hier tijdens mijn middelbaar over geleerd en toen zat ik ook al met een dubbel gevoel. Enerzijds vind ik ggo’s goed. Het los bepaalde landbouwproblemen op. Het maakt het mogelijk om het gehalte aan ijzer en vitaminen te verhogen en kan de organismen sneller doen groeien. Anderzijds zoals in het artikel al werd vermeld is er een risico dat de grote multinationals nog machtiger worden, ten koste van minder kapitaalkrachtige ondernemers. Vandaag bestaat er ook nog geen sluitend bewijs voor de mogelijke schadelijke effecten op de gezondheid, niemand kan voorspellen welke gevolgen ggo’s op lange termijn kunnen hebben voor mens en natuur.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2013, 22:02
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Ik begrijp dat het niet iedereen aanstaat dat de grote bedrijven alles in handen krijgen en de kleine spelers aan de kant worden geschoven, maar .. is dit nu echt zo erg? Niet elke grote speler is een gezichtsloze firma met winstbejag als enige nastreefbaar doel. Kijk maar naar Google Inc. Zij hebben zowat het hele internet in handen en weten quasi alles over jouw surfgedrag. Zij hebben letterlijk de macht om het internet voor een zeer groot deel plat te leggen, maar gebeurt dit? Natuurlijk niet. Hun officiële slogan luidt dan ook "Don't be evil". Waarom zou het zo niet kunnen gaan bij andere bedrijven?

Ik zal die kritiek nooit begrijpen. Hoe groter zulke bedrijven worden, hoe meer middelen zij kunnen inzetten om wereldproblemen op te lossen. In het geval van genetisch gemodificeerde groenten (bewust niet gekozen voor gemanipuleerde) kunnen grote firma's de groenten zodanig modificeren dat deze bestand zijn tegen bepaalde ziektes en in andere contreien kunnen gedijen. Een simpele boer zal dit nooit kunnen verwezenlijken en zal enkel planten wat hij kent. Natuurlijk zullen deze boeren uiteindelijk kritiek uiten op bedrijven als het Amerikaanse Monsanto. Wie kent er geen kleine zelfstandige kruidenier die over de kop is gegaan door de komst van een grote supermarktketen als Carrefour? Zij klaagden ook, maar hier trokken de meesten zich niets van aan omdat het, hoe cru dan ook, enkel voordelen gaf. Zo kijk ik ook naar genetisch gemodificeerde groenten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.