actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2013, 21:49
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
"Munitiedump Oosterschelde is tikkende tijdbom"

Op de bodem van de Oosterschelde in het zuidwesten van Nederland ligt 30 miljoen kilo overgebleven ongebruikte munitie uit de Tweede Wereldoorlog. In totaal zijn dat 800 vrachtwagens vol bommen en granaten. Het is de grootste munitiedump van ons land, meldt EenVandaag, het nieuws- en actualiteitenprogramma van de omroeporganisaties AVRO en TROS.

De munitie is tussen 1945 en 1967 door het leger in het water gestort. Dat was toen een makkelijke en aanvaardbare oplossing. De munitie ligt er dus al tientallen jaren. Maar in het zoute zeewater roesten de granaten door en komt de giftige inhoud komt in de Oosterschelde.

Het Nederlandse ministerie van Defensie zegt dat er geen gevaar is voor volksgezondheid en milieu, en laat de munitiestort met rust. Experts zien wel gevaar en roepen op tot een schoonmaak van de zeearm, tevens Nationaal Park.

"Het is een tikkende bom. Munitie is aan verval onderhevig en langzaam wordt het minder stabiel, en dan komt er een moment dat het gaat werken. Dan ontploft het en komen er stoffen vrij die je niet vrij wil hebben in deze hoeveelheden", zo citeert het programma een vroegere medewerker van de Nederlandse explosievenopruimingsdienst.

Bron: www.hln.be

Eigen mening

Ik snap niet dat het Nederlands ministerie van Defensie deze munitie laat liggen. Experts zeggen dat dit schadelijk is, dus lijkt het me een logisch gevolg dat dit materaal uit het water wordt gehaald voordat er een milieuramp gebeurt! 'Beter voorkomen dan genezen ' lijkt me hier een gepaste uitspraak bij. Toch stel ik me vragen bij de waarschuwingen van de experten, aangezien deze waarschuwingen vrij vaag zijn. Er wordt niet vermeld welke stoffen er zouden vrijkomen en wat dan precies de gevolgen zouden zijn. Desalniettemin vind ik niet dat zoveel afval in het water hoeft te liggen, dus ben ik er voorstander van om het te verwijderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.