actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2006, 12:17
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Historisch hoge opstappremies!

Onderstaand artikel komt uit Gazet van Antwerpen van 9 december 2006. Ook op de website van De Standaard is een uitgebreid artikel te lezen.

Ik probeer nu al 2 dagen die immense opstappremies te kaderen zodat ze me realitisch lijken, maar ik slaag daar niet in. Oké, de gegevens zijn brutocijfers, dus laten we aannemen dat die 144.000 euro iets van een 100.000 euro wordt en die 25.000 euro iets van 17.000 euro. En als deze mensen vrijwillig ontslag nemen dan kunnen ze niet gaan 'doppen' en hebben ze dus geen recht op een werkloosheidsuitkering.
Maar als ik even bekijk en ik neem die 144 000euro als voorbeeld. Ga er vanuit dat deze arbeiders bruto zo'n 1700 euro per maand verdienen. Dat maakt dat ze bij een premie van 144 000 euro maar liefst 84 maandlonen krijgen. In principe zijn dat dus 7 jaren loon.
Als ik dan even bedenk dat mensen die willen werken, in de meeste gevallen ook wel werk vinden. Dan zou ik snel intekenen.

En in dat opzicht: Een groot deel werknemers zou in principe in 2009 terug aan de slag kunnen. Tussen 2006 en 2009 liggen 3 jaren. ...

Natuurlijk zijn deze berekeningen niet tot in de puntjes correct, maar ik vind het toch zeer hoge bedragen, hoor.

p.s.: Maar bon, als VW bereid is dit te betalen, houd ik hen niet tegen!
-----------------------------------------------------
Historisch hoge premies voor vrijwillige ontslagnemers bij VW
De werknemers van de Volkswagenfabriek van Vorst die vrijwillig opstappen, zullen volgens de vakbonden kunnen rekenen op historisch hoge premies tussen de 25.000 en de 144.000 euro.

De syndicale delegaties bereikten vrijdagavond een overeenkomst met de directie van de Duitse autobouwer, na ruim acht uur onderhandelen. Arbeiders zullen kunnen genieten van dezelfde regeling als bedienden.

De regeling voorziet in een premie van een maand brutoloon per jaar anciënniteit, op basis van het salaris van de nachtploeg.

Volgens de vakbonden levert dat voor mensen met veel dienstjaren een bedrag op dat boven de 100.000 euro ligt. Het minimumbedrag zou naar verluidt 25.000 euro bedragen, het maximumbedrag 144.000 euro.

"Dat is uniek en buitengewoon naar Belgische normen", zeiden de tevreden vakbondswoordvoerders na afloop van de vergadering.

De opstappremie geldt voor iedereen die zich vanaf 7 december inschrijft in het register voor mensen die Volkswagen vrijwillig willen verlaten. Dat kan nog tot een maand na het afsluiten van de procedure die de wet-Renault voorschrijft
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2006, 15:28
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Ik ben geen economist dus ik kan de cijfers ook niet in de juiste context vatten maar als de werknemers, de vakbonden én VW zelf ermee tevreden zijn... dan ben ik dat ook.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th December 2006, 21:49
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Thumbs down Hoge opstappremies maar ... niet voor iedereen!

Jongens, waar zijn we nu mee bezig?
Er bieden zich 1680 mensen vrijwillig aan om op te stappen tegen de voorwaarden zoals afgesproken. (hoge opstappremies: zie verder in deze discussie) Hopla: Ja die eerste 1500 mensen: Dat is oké!
Die 180 anderen ... tja ... euhm misschien hebben we die toch nog nodig om te blijven werken.
=> Sorry eh, ge moet weten wa ge wilt eh! "Van zoiets gade echt dialect klappen ent schijt krijgen! "

----------------------------------------------
bron: Gazet van Antwerpen: 12 december 2006
----------------------------------------------
Vertrekkers VW Vorst niet meer zeker van gouden handdruk
De eerste 1.500 werknemers van Volkswagen Vorst die hebben gemeld dat ze het bedrijf vrijwillig willen verlaten, zullen dat ook daadwerkelijk kunnen doen met hun opstappremie op zak. Al wie zich na die eerste 1.500 vertrekkers heeft geregistreerd, zal niet meer automatisch in aanmerking komen voor een opstapvergoeding.

Directie en vakbonden van VW Vorst hadden vorige week opstappremies afgesproken die kunnen oplopen tot 144.000 euro voor iemand met 25 jaar anciënniteit. De regeling voorzag in 1.500 vrijwillige vetrekkers. Nu blijkt dat er al zo'n 1.680 mensen zich opgegeven hebben om vrijwillig te vertrekken. Voor wie zich na de eerste 1.500 mensen heeft ingeschreven, is het echter niet zeker dat ze weg kunnen bij VW Vorst met de bedongen opstappremie.

De directie zal hun situatie bekijken in functie van de toekomst van de fabriek. De directie zal bijvoorbeeld onderzoeken wie ze nog nodig heeft om de Audi A1 te bouwen, evenals de wagens die tijdens de overgangsperiode 2007-2008 moeten worden gebouwd. Volgens de vakbonden draagt de directie de volledige verantwoordelijkheid over de zaak, omdat zij zo onduidelijk is gebleven over de toekomst van de fabriek.


De directie hoopt intussen dat die duidelijkheid er voor het eind van de week komt. Ze hoopt dan vooral op meer details over de modellen die ze in 2007 en 2008 zal mogen maken en de productiecijfers die ermee samenhangen. "Er zijn verschillende pistes. We hebben de belofte gekregen dat er voor kerst absolute duidelijkheid zou zijn", aldus personeelsdirecteur Jos Kayaerts.

Vakbonden en directie onderhandelen donderdag opnieuw. Dan zal het gaan over brugpensioen vanaf 50 jaar, waarvoor zo'n 900 werknemers van VW Vorst in aanmerking komen. Die mensen konden niet intekenen voor vroegtijdig ontslag. "Trek die mensen af van de vrijwillige vertrekkers die zich nu al hebben opgegeven en het zou kunnen dat we in een situatie terecht komen dat VW Vorst binnenkort moet aanwerven om weer te kunnen draaien", aldus ABVV-vakbondsman Jan Vanderpoorten.

Fabriek wordt opgestart
De voorbereidingen voor de heropstart van de Volkswagenfabriek van Vorst starten vanaf woensdag. Dat zijn de vakbonden en directie van de Belgische vestiging van de Duitse autobouwer dinsdag overeengekomen tijdens een bijzondere ondernemingsraad. Het personeel zal vanaf woensdag ook opnieuw betaald worden.

Personeelsdirecteur Jos Kayaerts zei na afloop van de vergadering dat morgen de eerste onderhoudstechnici de autofabriek zullen inspecteren. Ze gaan de technische installaties bekijken en voorbereiden voor een heropstart. Er komen ook onderhoudsmensen de fabriek zelf opkuisen en klaar maken om opnieuw in te werken.

De directie van VW Vorst hoopt dat de fabriek volgende maandag al opnieuw auto's zou kunnen produceren. De vakbonden zeggen niet dat zoiets niet kan, maar noemen die voorspelling optimistisch.

Bedienden
Bij de Volkswagenfabriek van Vorst zijn er nauwelijks bedienden die vrijwillig willen opstappen. Van de in totaal 670 bedienden zijn er dinsdag slechts 38 die al hebben aangegeven om zelf te willen vertrekken.

Volgens de vakbondsman kunnen bedienden ook later nog ontslagen worden en kans maken op hun zelfde opstappremie. Bovendien verliezen bedienden per schijf van vijf jaar anciënniteit drie maanden stempelgeld. Voor werknemers met 20 dienstjaren betekent dat dat ze een jaar niet kunnen stempelen.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th December 2006, 12:46
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
"Opstappremies VW onredelijk hoog" (Agoria)
De werkgeversfederatie Agoria is niet te spreken over de royale opstapvergoeding die de werknemers van Volkswagen Vorst opstrijken. Dat staat maandag in Het Laatste Nieuws.

Vorige vrijdag kwamen directie en bonden overeen dat wie vrijwillig opstapt, mag rekenen op een vergoeding van 25.000 tot 144.000 euro, naargelang het aantal dienstjaren. "Dat is twee tot drie keer meer dan bij andere gelijkaardige herstructureringen in België", zegt Stephan Vanhaverbeke, directeur van het sociaal departement van Agoria. "Dit akkoord zal natuurlijk aanstekelijk werken, dat is quasi onvermijdelijk. Maar iemand met een beetje gezond verstand zou zeggen: wat zich daar heeft afgespeeld, is onredelijk. Dit mag de norm niet worden." (dwm)



Als de bedrijfsleiders ergens zéér royale ontslagvergoedingen krijgen dan is iedereen aan het klagen. Als een arbeider eens geluk heeft en niet in no time op straat wordt gezet zonder een rooie duit, maar ook een royaal afscheidscadeau krijgt voor een nieuwe start, dan is het ook niet goed.
Laat ze die vergoeding toch krijgen en stfu.

Wat dat van die 1600 mensen betreft, ongelofelijk dat zoiets kan, dat hadden ze toch kunnen weten met zo'n premies. Probleem is, veel van hun oudere werknemers met al de know-how en 'ik heb alles al gezien in dees fabriek'-kennis, waren natuurlijk de eersten om te tekenen, de jongere generatie was niet zo ongeduldig om een veel kleinere premie op zak te steken. En daar zitten ze nu mee en de veel van de 'anciens' zijn weg.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.