actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2008, 11:20
Ellen Bolckmans's Avatar
Ellen Bolckmans Ellen Bolckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 65
Mails zetten aan tot leugens

Mensen hebben meer de neiging te liegen in een mail dan in handgeschreven communicatie als brieven. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Brief vs mail
De onderzoekers voerden verschillende psychologische tests uit bij universiteitsstudenten. Zij kregen 64 euro en moesten dit delen met iemand die ze niet kenden en die niets wist over de grootte van het bedrag. Sommigen moesten dit via mail regelen, anderen via een handgeschreven brief. Een schokkende 92 procent van de studenten die het geld via mail verdeelden, logen hierover, in vergelijking met 64 procent bij de mensen van de handgeschreven brief. De mailers gaven hun anonieme partners 20 euro en hielden 44 euro voor zichzelf. Degenen die het via de brief verdeelden, hielden 40 euro voor zichzelf. Bij een tweede test moesten de studenten het geld delen met een bekend persoon. Hierdoor gingen ze het wel minder doen, maar de studenten bleven wel liegen over het te verdelen bedrag.

Zaken voeren
Onderzoeker Liuba Belkin waarschuwt dat we voorzichtig moeten zijn met het voeren van zaken via mail. "In een mail kun je niet uit gebaren en gedragingen afleiden dat iemand de waarheid vertelt. In een zakelijke context laat dat veel ruimte voor misinterpretatie en leugens." (ep)

bron: de morgen

Kritiek:
'Mensen liegen meer dat ze een mail sturen', daar heb ik mijn twijfels bij. Oke, er is een onderzoek naar gedaan. Maar daarom staat het niet vast. Een mail versturen of een gewone brief schrijven, het is gelijk. In een brief kan je toch evenzeer goed liegen. Het ligt er aan wat voor persoon je zelf bent, of het liegen in jou zit of niet.

Laatst aangepast door Ellen Bolckmans : 23rd October 2008 om 14:50. Reden: geen bronvermelding
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2008, 14:50
Sarina.VanRompaey Sarina.VanRompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Itegem
Posts: 72
Ik vind de uitslag van het artikel heel raar.
Ik snap niet dat er een verschil is in het liegen in brieven en het liegen in e-mails. Het blijft allebei toch iets dat gewoon ergens geschreven staat.
Als ze nu zouden zeggen dat er minder gelogen wordt in een 'face to face' gesprek kan ik dat nog geloven. Je hebt bang om te liegen omdat ze anders aan de hand van je gedrag, je houding, ... je zouden kunnen 'ontmaskeren'.
Ik blijf het een rare uitslag vinden...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th November 2008, 18:39
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
Ik vind de uitslag van dit experiment eveneens raar. Ik zie niet meteen een reden om per mail sneller te liegen omtrent een te verdelen bedrag dan per briefwisseling. In beide gevallen gaat het om geschreven correspondenties waarbij er geen rechtstreeks fysiek contact plaatsvindt, waardoor het voor mij een raadsel blijft vanwaar 9 op de 10 proefpersonen de beslissing neemt om via mail slechts een kleiner bedrag uit te keren aan de correspondent.
Ook de vaststelling dat de proefpersonen een hoger bedrag zouden afstaan aan een bekend persoon in vergelijking met een nobele onbekende, vind ik uitermate vreemd. Voor ik dit artikel las was ik veel eerder geneigd te menen dat wanneer iemand een deal zou sluiten met een bekend persoon, (maakt niet uit op welke manier --> per brief, mail, telefoon, gesprek,...) de persoon in kwestie het onderste uit de kan zou willen halen aangezien de bekende figuur 'toch geld genoeg heeft'...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th November 2008, 21:35
Sanne Wauters Sanne Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 109
Ik vind het raar dat men vaststelt dat er in mails meer gelogen wordt dan in brieven. Het gaat in beide gevallen toch over contacten waarbij je de ontvanger niet persoonlijk ziet. De ontvangers van de mail of de brief kunnen helemaal niet afleiden of de verzender/schrijver liegt. Terwijl je uit persoonlijk contact dus veel sneller kan afleiden of iemand liegt of niet. Ik denk dat dit onderzoek te kleinschalig is om tot een degelijk resultaat te komen. En het hangt ook zeker af van persoon tot persoon of men zou liegen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th November 2008, 13:55
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik ben het volledig eens met de gegeven reacties. Een mail of brief maakt volgens mij niet echt een verschil. Terwijl face-to-face inderdaad een optie is waar liegen veel moeilijker is...
Dat vind ik ook het nadeel aan mails/msn/... Hoewel het leuk is om contact te houden met mensen die je niet vaak meer ziet, is het enorm onpersoonlijk. Zelfs met smileys kan je niet uitdrukken wat je voelt. Het is moeilijk om te weten wat anderen denken/voelen tijdens een conversatie of een 'mail-uitwisseling'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.