actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th June 2008, 00:53
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Televisie kijken maakt je lelijk

Televisie kijken maakt je lelijk


Hoe meer mensen naar tv kijken, hoe negatiever ze over hun eigen lichaamsbeeld oordelen en des te groter de wens is tot een cosmetische ingreep. Mensen die zichzelf mooi vinden, kijken dan ook minder televisie.



Tot die conclusie komt psycholoog en seksuoloog Liesbeth Woertman, hoofddocent klinische en gezondheidspsychologie van de Universiteit Utrecht, na een grootschalig onderzoek over de Nederlanders en hun lichaamsbeeld. De studie is uitgevoerd naar aanleiding van de (in Nederland) spraakmakende documentaire Beperkt Houdbaar van Sunny Bergman, waar Woertman aan meewerkte.


Jonge vrouwen

Het effect van de mediabeïnvloeding is volgens Woertman op vrouwen groter dan op mannen. "Enerzijds omdat vrouwen meer beelden zien en anderzijds omdat die beelden een grotere impact hebben", concludeert de psychologe. De druk op de mannen om aan een schoonheidsideaal te voldoen neemt wel toe, maar het zijn vooral jonge vrouwen die zich sterk door de media laten beïnvloeden.

De vrouwen tot en met 24 jaar die in hoge mate aan de media worden blootgesteld, zijn significant minder tevreden met hun lichaamsvormen en uiterlijk en hebben tegelijkertijd een hogere cosmetische veranderingswens dan meisjes tot en met 24 jaar die minder worden blootgesteld aan de media.

Relatief veel vrouwen hebben een ideaalbeeld dat niet voldoet aan het eigen lichaamsbeeld. Dat testte Woertman aan de hand van een aantal poppetjes van verschillend formaat. Daaruit bleek dat vrouwen gemiddeld slanker willen zijn. "Van deze vrouwen vindt bijna 70 procent zich te dik en 5 procent zichzelf te dun. Voor slechts 25 procent van de vrouwen zijn feitelijk en gewenst ideaal lichaamsbeeld gelijk", constateert Woertman.


Mannen

Ook de deelnemende mannen die zich aan de wetenschappelijke test onderworpen op de website beperkthoudbaar.info scoren gemiddeld significant hoger op het feitelijke lichaamsbeeld dan het op het ideale lichaamsbeeld. Van deze mannen vindt 52 procent zichzelf te dik en vindt 23 procent zichzelf te dun.

Woertman zegt zelf over de resultaten dat de meeste vrouwen wel slanker willen zijn, maar dat deze wens niet per se leidt tot een negatief zelfbeeld: "De Nederlandse vrouwen zijn behoorlijk tevreden over hun gezicht en hun lichaam."

Ze noemt het interessant dat vrouwen die weinig televisie kijken en minder of geen vrouwentijdschriften lezen positiever over hun uiterlijk oordelen. Haar advies aan vrouwen die lijden aan hun uiterlijk zou kunnen zijn om minder naar schoonheidsgerelateerde programma's te kijken en de vrouwentijdschriften links te laten liggen.

Wat helpt om positiever over je eigen uiterlijk te leren denken, is om je zo min mogelijk te vergelijken met anderen. Woertman: "In het bijzonder om op te houden met jezelf te vergelijken met gemanipuleerde, volledig geretoucheerde ideaalbeelden, die niets meer met een bepaalde werkelijkheid te maken hebben".


Blog Knack, 19-06-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2008, 14:49
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Op tv zie je tegenwoordig niets anders als fotomodellen. Bv. al de omroepsters zijn slanke, knappe dames. Zangers en zangeressen zijn tegenwoordig ook stuk voor stuk fotomodellen. Het verbaast me dus niets dat mensen zichzelf lelijk vinden. Door de media zien de mensen enkel maar de ideale mensen en denken dan dat zij alleen niet perfect zijn. Ik vind dat er gerust bijvoorbeeld een dikkere omroepster mag zijn, dat zangers en zangeressen helemaal niet mooi moeten zijn, als het maar klinkt!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th November 2008, 18:42
Coleta's Avatar
Coleta Coleta is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Blauberg
Posts: 78
Stuur een bericht via MSN naar Coleta
Citaat:
Orgineel gepost door Sanne Van der borght
Op tv zie je tegenwoordig niets anders als fotomodellen. Bv. al de omroepsters zijn slanke, knappe dames. Zangers en zangeressen zijn tegenwoordig ook stuk voor stuk fotomodellen. Het verbaast me dus niets dat mensen zichzelf lelijk vinden. Door de media zien de mensen enkel maar de ideale mensen en denken dan dat zij alleen niet perfect zijn. Ik vind dat er gerust bijvoorbeeld een dikkere omroepster mag zijn, dat zangers en zangeressen helemaal niet mooi moeten zijn, als het maar klinkt!


Ik ben het er mee eens dat je tegenwoordig op tv alleen maar knappe mensen terugvindt. Nog nooit heb ik een 'dikkere' omroepster gezien, de omroepsters zijn stuk voor stuk slanke dames die vaak ook nog modellenwerk doen. Dit geldt trouwens niet alleen voor de omroepsters. In vele tv-programma's vind je dikwijls alleen maar slanke mensen terug en wanneer je naar videoclips kijkt zie je ook nooit een dikke persoon. Vooral in deze videoclips worden alleen maar 'perfecte' lichamen getoond, en deze meestal halfnaakt. Mensen gaan zich hieraan spiegelen en hebben vaak geen besef dat deze halfnaakte dames zich vaak moeten uithongeren om dit lichaam te hebben, ofwel is alles vrij hard bewerkt! Ook zendt men de dag van vandaag vele programma's uit die gaan over schoonheid. Als voorbeelden hiervan: America's Next Topmodel, Topmodel, afslankingsprogramma's,... Het is dus helemaal niet verwonderlijk dat mensen zich slecht gaan voelen over hun eigen lichaam. Een boodschap naar iedereen: Hou van je lichaam en geniet van alles! Ook van eten!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd December 2008, 13:27
Lize Holemans Lize Holemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 69
De dag van vandaag worden we zowel op televisie als bij andere media geconfronteerd met "perfecte", vaak onrealistische maten.
Door programma's zoals "Topmodel" op televisie worden jonge, puberende meisjes op negatieve wijze beïnvloed. Vaak kijken zij op naar de actrices en presentatrices, en willen zij er ook zo uitzien. Niet enkel voor zichzelf, maar ook voor medestudenten en vrienden, om zo beter in de groep te liggen. Het wordt eens tijd dat het goede voorbeeld wordt gegeven, zeker naar deze jonge meisjes toe, zodat zij ook eens eindelijk beseffen dat dit geen gezonde manier van leven is, dat ook deze "perfecte" vrouwen hun figuurtje niet zomaar hebben gekregen, maar vaak zichzelf uithongeren, met de ernstige gevolgen van dien.Televisie bereikt veel mensen en vaak ook jonge meisjes, dus hoog tijd om voor hen een meer realistisch beeld van de vrouw te scheppen!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd December 2008, 15:09
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herentals
Posts: 136
Wij hebben thuis bewust gekozen om geen tv in ons kleine gezinnetje toe te laten. Tot nog toe hebben we hier geen spijt van! We hebben 's avonds ruim de tijd om samen dingen te doen; zwemmen, wandelen, babbelen, spelletje, kaarten, ...
De kwaliteit die we in elkaar steken is daarmee enorm toegenomen, ook de tijd die we in vrienden steken is hiermee toegenomen.
Bovendien voel ik me heel goed in mijn vel...

Een aanrader dus: smijt die tv buiten!
__________________
Que Dieu te bénisse!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th December 2008, 21:10
Kathleen Van Staeyen Kathleen Van Staeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Bouwel
Posts: 29
Ik denk dat je het probleem niet alleen bij de televisie moet situeren, maar bij de volledige maatschappij. De maatschappij bepaalt de norm. Deze norm is momenteel mager.

Hierbij kan ik mij wel inbeelden dat mensen zich hierdoor laten beïnvloeden. Je staat er niet altijd bij stil welke personen op televisie komen en hoe zij eruitzien. Maar als je erbij stilstaat, zie je inderdaad de knappe, magere (ideale) mensen.

Toch vind ik dat je hier als persoon moet bij stilstaan. Het is niet omdat de televisie deze boodschap uitzendt, dat jij moet geloven dat je "extreem dun" moet zijn.
Hier is de kritische mens zeer belangrijk!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th December 2008, 14:35
elienwuyts elienwuyts is offline
Elien Wuyts
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: dessel
Posts: 28
“Laten we even eerlijk zijn… Een vrouw die denkt dat ze met (wat) uitpuilende schaamlippen niet verder komt in het leven, of dames die denken dat het shoppen in de kindermaatjes HET ideaal is, of een vrouw die van mening is dat ze alleen met een C cup recht op bestaan heeft… dat is toch ook een bimbo ? Dan ben je toch al reddeloos verloren ?”

Deze uitspraak vond ik op volgende site: http://nederkrant.wordpress.com/200...imbo%E2%80%99s/

In dit geval moeten we de uitspraak “Hoe meer mensen naar tv kijken, hoe negatiever ze over hun eigen lichaamsbeeld oordelen en des te groter de wens is tot een cosmetische ingreep.” toch wel even nuanceren denk ik. Als we hiervan uitgaan kunnen we beter stellen: “Hoe lager het zelfbeeld van de vrouw, des te meer de invloed van de media?” Dus de echte oorzaak is hier het reeds bestaande lage zelfbeeld van de vrouw die daarnaast nog eens beïnvloed wordt door de media.
Zoals Kathleen al zei is het eerst en vooral belangrijk om als vrouw voldoende kritisch te zijn en niet zomaar alles te slikken wat de media je voorschotelt.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th December 2008, 22:13
Lindsey Theys Lindsey Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Ranst
Posts: 69
Ik begrijp dat deze psycholoog en seksuoloog tot deze conclusie zijn gekomen. Als je naar televisie kijkt, zie je enkel vrouwen en mannen met ideale lichaamsvormen. Iedereen wil dit ideaal beeld evenaren. Media en reclame hebben een grote invloed op de bevolking.
Coleta heeft gelijk als ze zegt dat ze nog nooit een mollige omroepster heeft gezien. Zelf heb ik er ook nog geen enkele gezien. Men zegt wel dat het oog iets wilt op televisie, want anders kijk je er niet naar. Dit merk ik bij mezelf op. Je kijkt niet naar de televisie om een mollig iemand te zien.
Ik denk ook dat niet enkel televisie je dik maakt, maar ook modebladen. Hoewel er opmerkingen worden gemaakt tegen te magere modellen, blijft het merendeel van de bevolking dit beeld nastreven.
Als je gaat winkelen merk je ook dat niet elk kledingstuk draagbaar is voor iedereen. Iedereen heeft een andere vorm en daar houden de modeontwerpers niet altijd rekening mee.
Conclusie, weg met het droombeeld en terug naar de realiteit!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 19th December 2008, 12:14
Lien Boogers Lien Boogers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Geel
Posts: 125
Gelukkig dat ik geen tijd meer heb om naar tv te kijken
Hoe zou dat nu toch komen?

Bijgevoegd een powerpoint. Ze is niet zo actueel meer, maar toch kon ik het niet laten!
Bijgesloten Bestanden
Bestandstype: pps Digitaal.pps (1.53 MB, 11x gelezen)
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 31st December 2008, 11:25
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 72
Inderdaad, overal op tv word je geconfronteerd met magere, slanke vrouwen. Stel je voor: reclame over Special K waarin een dikke vrouw alle dagen special K eet... dat slaat zowizo niet aan.
Nu zijn er programma's zoals "Mooi Bloot". Ik herinner me een aflevering waarin een vrouw zichzelf te dik vond (natuurlijk) en ze gaf als verklaring dat ze zichzelf vergeleek met andere vrouwen in de boekjes. Ze trokken met haar naar een studio en zagen hoe het modellenwerk te werk ging. Ze geloofde haar ogen niet, àlles werd gecamoufleerd en ze werd magerder gemaakt. (Dit verwijst trouwens ook naar de powerpoint van Lien). Zo zie je maar dat je je niet moet vergelijken met modellen enz.
En zoals Lindsey zegt, sommige kledingsstukken zijn niet draagbaar voor iedereen.
Het lijkt dat sommige kledij precies alleen maar gemaakt is voor superslanke mensen. Als je een maatje meer hebt, moet je meteen al gaan naar een daarvoor geschikte winkel.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 31st December 2008, 11:40
BjornBlommé BjornBlommé is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: balen
Posts: 55
Oei en ik heb een digibox gekregen voor mijn kerstmis... Deze moet ik na het lezen van dit artikel dus mijden
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 31st December 2008, 17:44
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Dessel
Posts: 61
Niet enkel televisie wekt een gevoel van onzekerheid over het eigen lichaam, uiterlijk op. Ik denk dat dit zich zowat in de hele maatschappij uit. Onlangs op koppen XL een reportage gezien over een reporter die een poging wou wagen om op de cover van een tijdschrift te staan met een foto die niet bijgewerkt was. Uiteindelijk vond ze één tijdschrift dat hieraan wou meewerken. De anderen vreesden voor de verkoopscijfers wanneer hun foto's mankementjes zouden vertonen! Dit zegt genoeg denk ik over hoe de media het uiterlijk eigenlijk perfect maakt. Lezers, kijkers, krijgen dit dan te zien, en ze veronderstellen dat die perfectie normaal is.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 31st December 2008, 17:53
valerie caers valerie caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mol
Posts: 71
Het is inderdaad zo dat ons zelfbeeld een seriues stuk daalt als we naar tv kijken! We denken er natuurlijk niet over na dat dit alles geretoucheerd is;-)
Als je al die reclame beziet over schoonheidsproducten zou je je nog slecht gaan voelen als je dit allemaal niet gebruikt. Ik heb overlaatst een reportage gezien over een model dat graag een coverfoto zou laten maken, maar hij mocht niet geretoucheerd worden. Zij heeft bijna elk magazine afgebeld en had maar één boekje gevonden. Dit zegt veel over onze maatschappij niet?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.