actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2016, 19:08
Jari.L*ockx Jari.L*ockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Herentals
Posts: 47
Omstreden Pietenpact ‘on hold’ na oververhitte reacties

Door de vele negatieve reacties op het Pietenpact is besloten om een afkoelingsperiode in te lassen tot na 6 december. “Maar ik ga het zeker niet begraven”, zegt Wim Vanseveren, de directeur van initiatiefnemer, het Vlaams-Nederlands Huis De Buren. “Ik ga na 6 december zeker de dialoog aan.”

Vergeet het Pietenpact eventjes tot Sinterklaas is teruggekeerd naar Spanje. Het Pietenpact moest komaf maken met de “raciale stereotyperingen” rond de figuur van Zwarte Piet en werd ondertekend door de onderwijsnetten, kinderzenders, de Gezinsbond, Studio 100 en speelgoedketen Dreamland.
Initiatiefnemer vzw De Buren schrok echter van de storm van kritiek die opstak van mensen die vonden dat een stuk erfgoed van onze kinderen werd afgepakt en dat er spijkers op laag werden gezocht.

“We hebben beslist om even een afkoelingsperiode in te lassen tot na 6 december”, zegt Wim Vanseveren, directeur van De Buren. De vzw, die naar schoonheid en wijsheid streeft in de Lage Landen, stelde het pact op “om het debat aan te wakkeren” rond het sinterklaasfeest.

De Buren heeft verschillende organisaties nu gevraagd om een comité samen te stellen waarmee dan na 6 december “ een persoonlijk gesprek zal worden aangegaan”. “Dat betekent echter geenszins dat het pact wordt begraven”, zegt Vanseveren, die later op de avond nog een persbericht zal versturen.

Vanseveren voelt zich wel aangevallen. “Er zijn de afgelopen dagen heel wat misverstanden ontstaan bij mensen die enkel afgaan op zinnetjes die op internet circuleren. Maar wie de tekst van het pact leest, zal merken dat wij geen enkele keer het woord racisme in de mond nemen in onze verwijzingen naar het huidige sinterklaasfeest. En voor een goed begrip nog dit: ook wij zijn ervoor dat dit een warm feest blijft voor iedereen”.

Bron : het nieuwsblad
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161114_02570946

Eigen mening: Ik vind het zeer goed dat men wacht met het pietenpact want ik begrijp al de reacties erop. Ik vind ook dat zwarte piet zwart moet blijven. Het is een traditie dat hij zwart is en al vele jaren zo is. Het probleem is pas van de laatste jaren doordat een zwarte vrouw die niet uit België of Nederland kwam er een probleem van maakte. Zij kende de reden niet dat hij zwart is want dat komt namelijk door dat hij door de schoorsteen moet klimmen en dus vol roet hangt. Hij wordt ook niet minderwaardig behandeld want alle kinderen houden van hem. Als je piet nu zou veranderen in bijvoorbeeld een regenboogpiet. Hoe zouden de kinderen die nog in de Sint geloven daar dan op reageren want zij zijn een zwarte piet gewend en kennen ook het verhaal van dat zwarte piet door de schoorsteen moet klimmen en hij zo vol roet hangt. Zouden ze dan geen moeilijke vragen gaan stellen aan hun ouders en zouden ze hun geloof niet verliezen. Ik heb er toch mijn twijfels bij. Daarom vind ik dat zwarte piet zwart moet blijven en het pietenpact mag verdwijnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.