actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2011, 11:58
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
Verzekeringen pluizen Facebook-profiel uit

Verzekeringen pluizen Facebook-profiel uit

di 08/11/2011 - 09:02

Verzekeringsmaatschappijen gebruiken steeds meer sociale media zoals Facebook en Twitter om verzekeringsfraude op te sporen. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Persoonlijke gegevens op die media die in strijd zijn met de polisvoorwaarden, kunnen zelfs aanleiding zijn tot strafrechtelijke vervolging.
Niet alleen de fiscus gebruikt sociale media als informatiebron, ook de verzekeringen doen dat. "Bij vermoeden van oplichting gebruiken we alle mogelijke informatiebronnen, ook sociale media", zegt Wauthier Robyns van Assuralia, de koepel van verzekeraars, in Het Laatste Nieuws.

Wanneer iemand gegevens op sociale media plaatst die in strijd zijn met wat hij aan de verzekeringsmaatschappij heeft aangegeven, dan kan de verzekeringsmaatschappij besluiten dat er een valse aangifte heeft plaatsgevonden. "Bijvoorbeeld iemand die arbeidsongeschikt zou zijn, maar in zijn Facebook-leven getuigt van een blakende gezondheid", legt Robyns uit.
Wanneer fraude wordt ontdekt, weigeren de maatschappijen de uitkeringen uit te betalen. Het wordt voor de fraudeur dan ook moeilijk om aan een nieuwe verzekering te geraken. Volgens Robyns kan de persoon in kwestie bovendien strafrechtelijk vervolgd worden voor oplichting en/of valsheid in geschrifte.
Verzekeringen doen voor de zoektocht naar informatie vaak een beroep op privédetectives. In Het Laatste Nieuws benadrukt Jan Claus van het Antwerpse detectivebureau Claus en Partners dat zij enkel mogen putte uit informatie die vrij beschikbaar is voor iedereen. Mensen met een afgesloten profiel in de val lokken door online met hen in contact te komen, mag niet.

Bron: www.deredactie.be

Mijn mening

Dat facebook en andere netwerksites onveilig kunnen zijn, is alom bekend. Iedereen weet immers dat je moet oppassen met de informatie die je op internet verspreidt.
Langs de ene kant vind ik het wel goed dat verzekeringsmaatschappijen via het internet fraudeurs ontdekken en deze ook kunnen straffen. Er wordt immers veel te veel fraude gepleegd, die nooit ontdekt wordt.
Langs de andere kant vind ik dat ze wel ver gaan door privédetectives in te zetten. Ik vind het ook verbazend dat je strafrechtelijk vervolgd kan worden, omdat ze foto’s op het internet vinden van jou. Het is immers zo dat niet alleen jij, maar ook andere mensen foto’s van jou op internet kunnen plaatsen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2011, 20:06
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Het is niet meer dan logisch dat men ook via sociale media op zoek gaat naar oplichters. Als dit een manier is waarvan men zeker is dat het een goede referentie is om fraudeurs te vinden, waarom niet? De bewijzen kunnen geleverd worden en worden voorgelegd. Ook bij de kwestie van privédetectives vind ik het absoluut toelaatbaar dat ze op onderzoek uitgaan. Dit moet natuurlijk beperkt blijven zoals ook vermeld staat in het artikel. Men mag de privacy van de mens niet gaan schenden.

Zoals Cindy al heeft gezegd is het zo dat ook andere personen foto's van jou op internet kunnen plaatsen. Via facebook zie ik dan niet echt een probleem omdat je deze vanzelf kan verwijderen als ze op jouw persoonlijk profiel iets plaatsen. Ook is het je eigen verantwoordelijkheid dat al die sociale media voldoende beveiligd is tegen ongewenste zaken of nieuwsgierige mensen.
Let er in ieder geval op dat je niet zomaar naar de eerste de beste personen nogal persoonlijke zaken of foto's begint op te sturen. Hou deze zaken alstublieft voor jezelf!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.