actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2015, 10:31
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Mysterieuze slaapziekte treft gehucht in Kazachstan

Ze vallen zomaar in een diepe slaap. Op straat, op het werk, op school. Soms zijn ze dagenlang niet wakker te krijgen, om vervolgens met hoofdpijn, geheugenverlies of hallucinaties te ontwaken. Artsen en wetenschappers staan voor een raadsel. Intussen is al ruim een kwart van de 600 inwoners van het gehucht Kalachi in Kazachstan getroffen door een mysterieuze slaapziekte.

'Wat ik mij kan herinneren? Niks. Wat er gebeurd is? Mijn hersenen werden uitgeschakeld. Dat is het. Meer weet ik niet'
Bijna vijf jaar geleden viel bewoonster Lyubov Belkova uit Kalachi, een dorp op zo'n 450 kilometer ten westen van de Kazachse hoofdstad Astana, opeens in slaap. Sindsdien is de kledingverkoopster op de lokale markt al zeven keer getroffen. Evenals haar dochter, buren, collega's en kennissen. De twee meest recente plotselinge slaapgevallen dateren van eerder deze maand.

Wat er precies gebeurt? Viktor Kazachenko trachtte het onlangs uit te leggen aan de Britse krant The Guardian: "Ik was op 28 augustus vorig jaar op de motor op weg naar een nabijgelegen dorp om boodschappen te doen. Maar het volgende moment werd ik op 2 september in het ziekenhuis wakker. Wat ik mij kan herinneren? Niks. Wat er gebeurd is? Mijn hersenen werden uitgeschakeld. Dat is het. Meer weet ik niet."

Slakken en vliegende paarden

'Als je hem probeert wakker te schudden, lijkt het alsof hij zijn ogen wil openen. Maar hij kan het niet. Hij slaapt en slaapt...'
Soortgelijke getuigenissen klonken ook eerder toen een cameraploeg van Russia Today het dorp bezocht. Zo vertelde Igor Samusenko hoe hij tevergeefs zijn zoon probeerde wakker te krijgen: "Als je hem probeert wakker te schudden, lijkt het alsof hij zijn ogen wil openen. Maar hij kan het niet. Hij slaapt en slaapt..."

Artsen kunnen geen verklaring vinden. De slaapziekte narcolepsie wordt uitgesloten. Bovendien worden de slaapepisodes afgewisseld door steeds weer wisselende symptomen als verhoogde bloeddruk, misselijkheid en soms zelfs hallucinaties. Een jongen dacht bijvoorbeeld dat er slakken op zijn lijf kropen. En andere jongen zag vliegende paarden en dacht dat zijn moeder vier paar ogen in haar gezicht had.

Wetenschappers hebben honderden tests in de bodem, het grondwater en de plaatselijke lucht gedaan. Vooralsnog zonder een mogelijke oorzaak te kunnen vinden: geen verhoogde straling, te hoge metaalwaarden, ongebruikelijke hoeveelheid bacterieën of vreemdsoortige virussen.

Overigens worden niet alleen bewoners van Kalachi getroffen. Ook bezoekers aan het Kazachse dorp zijn het slachtoffer geworden van de mysterieuze slaapziekte. Er gaan zelfs geruchten dat één man die weg was gedommeld ten onrechte zou zijn doodverklaard en begraven. Of dat klopt? Niemand die er in Kalachi hardop wat over wil zeggen.

Van massapsychose tot buitenaardse wezens

'We zijn allemaal bang om in slaap te vallen'

Bij het uitblijven van antwoorden, zoeken bewoners maar zelf naar mogelijke oorzaken. Al langer wijzen veel vingers beschuldigend naar een nabijgelegen, verlaten uraniummijn uit de communistische Sovjet-tijd. De straling uit de uraniummijn zou verantwoordelijk zijn voor de slaapgevallen.

Maar in Krasnogorsk, een bijna uitgestorven stadje waar ooit 6.500 mensen woonden en werkten en pal naast de oude uraniummijn ligt, is niemand ziek. Laat staan dat ze spontaan in slaap vallen. Het enige wat nucleaire onderzoekers in Krasnogorsk hebben kunnen ontdekken is een verhoogde hoeveelheid radon, een radioactieve gas, en koolmonoxide in de lucht. Een gevaar voor de volksgezondheid is dat echter niet.

En zo ontstaan bij bewoners in Kalachi weer de wildste theorieën: van massapsychose tot vergiftiging en van insectenbeten tot een buitenaardse invasie. De Kazachse autoriteiten in de hoofdstad Astana opperen, bij het uitblijven van een duidelijke oorzaak voor de mysterieuze slaapziekte, nu maar voor een radicale oplossing: alle bewoners van Kalachi laten verhuizen naar een nieuw te bouwen dorp verderop in de uitgestrekte Kazachse steppe.

"'Sommige maatregelen moeten genomen worden", liet burgemeester Asel Sadvokasova van Kalachi, die zelf ook al eens spontaan in slaap viel, tegenover de site EurasiaNet.org.

Honderd bewoners hebben de mogelijk gedwongen verhuizing niet afgewacht en zijn al vertrokken. Maar de meeste bewoners lijken niet van plan om te vertrekken. Intussen verwoordt bewoonster Tatyana Pavlenko misschien wel het beste hun gemoedstoestand: "We zijn allemaal bang om in slaap te vallen."

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/m...hstan-a2257937/
Eigen mening: Een echt mysterie. Het doet mee denken aan het sprookje van Doornroosje.
Mensen vallen zomaar, zonder enige reden inslaap voor een onbepaalde (niet zo heel lange) periode. Ook bezoekers van het dorp treffen hetzelfde lot. De bewoners zijn steeds bang om inslaap te vallen. Verschillende onder hen zijn al verhuisd naar een dorp in de buurt. De burgemeester van Kalachi is ten einde raad. Zelf heeft hij het ook al meegemaakt. Hij denkt erover om de mensen verplicht te verhuizen.
Misschien wel een goed idee. Wanneer ze dan zien dat de mensen niet meer op mysterieuze wijze inslaap vallen, weten ze zeker dat ze de antwoorden in het dorpje Kalachi moeten zoeken.

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 20th March 2015 om 10:43.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.