actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2012, 17:34
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Belgische banken zullen minder geld gaan uitlenen

Belgische banken zullen minder geld gaan uitlenen
Bewerkt door: Stig Geukens − 21/03/12, 15u58 − Bron: belga.be

© reuters.
De Belgische banken zouden minder leningen in het vooruitzicht stellen. Krediet wordt naar verwachting ook duurder door nieuwe regelgeving, zo blijkt uit een uitgebreide bevraging van consultant Ernst & Young. E&Y voerde een onderzoek bij 500 banken in Europa, waarvan een 50-tal actief zijn in ons land.

De Belgische banken zijn bij de meest pessimistische, net als die in Oostenrijk en Scandinavië. "Ze maken zich het meest zorgen over hun huidige positie en zien ook de eerste helft van 2012 het meest somber in", klinkt het.

Er is het zwakke macro-economische klimaat en het feit dat de banken verplicht worden af te slanken. Vandaar dat over alle sectoren heen verwacht wordt dat het aantal kredieten de volgende maanden zal dalen, zegt E&Y. "Vooral de bouw- bedrijfsvastgoed-, en dienstensector zouden een restrictiever kredietbeleid gaan ondervinden". De banken zien voor deze sectoren een verhoogde kans op wanbetaling.

Vanaf 1 januari volgend jaar gelden de richtlijnen van Bazel III, die nieuwe normen oplegt voor kapitaal en liquiditeit in de financiële sector. De invoering gebeurt gefaseerd en zou tegen 2019 moeten voltooid zijn. De grote meerderheid van de Belgische banken (68 procent) verwacht dat Bazel III zal leiden tot hogere kredietkosten voor de klanten. De banken denken echter niet dat ze de volledige kosten zullen kunnen doorrekenen aan de klant, want 45 procent verwacht ook dat Bazel III zal drukken op de rentabiliteit van hun bank.

Positief is dan weer dat 70 procent van de banken verwacht dat een Grieks faillissement amper impact zal hebben voor de Belgische sector.

Bron: De Morgen

Eigen mening: Dit artikel kan je bekijken vanuit twee oogpunten. Ik vind het als toekomstig leerkracht Economie goed dat banken minder leningen in de toekomst gaan afsluiten. Op deze manier denken ze twee keer na vooraleer ze mensen een lening geven. Er zijn elk jaar wel mensen die hun lening niet meer kunnen afbetalen door niet-geplande gebeurtenissen. Doordat er minder geld binnenkomt dan dat er buitengaat kan een bank ook zelf in de problemen komen. Een gevolg hiervan is dat banken hun rentes gaan laten stijgen. Maar dit vind ik persoonlijk geen goede oplossing. Banken kunnen ook gewoon dieper ingaan op de persoonlijke situatie van de persoon die geld wilt lenen om dan te concluderen of deze een lening krijgt of niet. Men hoeft toch niet noodzakelijk de rentes gaan verhogen? Deze rentes zijn op dit moment al heel erg hoog. Dan ga je ze toch niet nog meer laten verhogen? Voor mensen die een huis willen kopen op bouwen is bijna niet meer betaalbaar.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2012, 16:43
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Ik ben het zowel eens als oneens met Jolien. Ik vind dat de mensen, die hun leningen niet kunnen afbetalen dit vaak deels aan zichzelf te danken hebben. Als ze niet in staat zouden zijn geweest om te lenen.
Ik kan mij nogal behoorlijk in deze zaken opboeien. Zeker gezien we zelf nog jong zijn, student zijn en later nog moeten gaan lenen. Ik vraag mij echt af hoe jong koppels dit in de toekomst nog moeten gaan doen. Als je alleen wilt gaan lenen of wilt kopen/bouwen dan geraak je er al niet meer, als koppel lukt het nog maar is het wel moeilijk. Het gaat alleen nog maar moeilijker worden als ze de rentes gaan verhogen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd March 2012, 22:03
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Belgische banken zullen minder geld gaan uitlenen

Een bank is ook een onderneming en aan deze onderneming zijn dus ook werknemers verbonden. Het is in dat opzicht belangrijk dat de banken hun rente verhogen om ervoor te zorgen dat hun liquiditeit en solvabiliteit op een goede hoogte blijft. De banken moeten sowieso al afslanken waarbij veel mensen hun baan gaan verliezen. Als je aan werkloosheid en werkzekerheid denkt is het daarom beter dat de bank zich indijkt tegen de mogelijke risico's.

Aan de andere kant is het verhogen van de rente op kredieten natuurlijk een catastrofe voor jonge mensen die dromen van een eigen woning zoals Caroline al aangaf. Ik ga hier zeker mee akkoord! Maar een bank is een onderneming en als ondernemingsleiding ga je proberen je onderneming zo goed mogelijk te beschermen tegen de risico's die ze loopt.

Dat de banken minder snel geld gaan uitlenen hoeft niet per se slecht te zijn zoals Jolien al aangaf. Een grondigere screening van leners is daarom geen slecht idee. Alleen zal deze screening ook weer extra geld kosten... Waar doe je als onderneming (bank) dan de beste zaak mee?

Wat ik jammer vind is dat bedrijven uit enkele sectoren zoals de bouwsector aan nog meer eisen zullen moeten voldoen om een krediet te kunnen verkrijgen. In die zin dat ondernemingen minder snel kunnen investeren omdat de bank niet zo snel een krediet zal toestaan. Er zijn duidelijk betere manieren om de ondernemingszin aan te moedigen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.