actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st March 2011, 16:46
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Nederland experimenteert met 130 kilometer per uur op snelwegen

Nederland experimenteert met 130 kilometer per uur op snelwegen
In Nederland start dinsdag een experiment om de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen tot 130 kilometer per uur. De Nederlandse minister van Infrastructuur wil in de huidige kabinetsperiode die nieuwe maximumsnelheid invoeren op meer dan een derde van de snelwegen.
Dinsdag wordt de maximumsnelheid op een eerste traject verhoogd: op de A7 tussen Wognum en Zurich, in het noorden van Nederland. Begin mei volgen nog snelwegen.

Minister Melanie Schultz zegt dat overtreders van de nieuwe maximumsnelheid "stevig zullen worden aangepakt". Ze is niet bang dat de hogere snelheid tot meer verkeersslachtoffers zal leiden. "Ik hou onverkort vast aan mijn doelstelling om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen", zei de minister eerder.

Op een aantal Nederlandse wegen wordt de komende maanden de snelheid af en toe verhoogd. Op sommige wegen mag ’s nachts 100 kilometer per uur worden gereden in plaats van 80. Op andere delen gaat de maximumsnelheid soms omhoog van 100 naar 120 kilometer per uur.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110301_016

Eigen mening:
Ik vind het wel een goed idee om hier en daar op de snelwegen een snelheid toe te laten van 130km/u. Uit eigen ervaring merk ik dat sommige chauffeurs zichzelf dat sowieso al toestaan.
In enkele andere landen heeft men dit 'systeem' al en ik denk dat het wel enkele voordelen heeft. Voor de 'smog' is het volgens mij ook beter om 130km/h te rijden in plaats van aan 90km/h files te veroorzaken.
Wat ik wel gevaarlijk vind is dat men de snelheid op een aantal gewone wegen ook wil verhogen de komende maanden. Langs de andere kant is het wegennetwerk misschien wel aan een beetje vernieuwing toe en hoopt men door die regel in te voeren de files te beperken.
Ik denk dat als dit experiment een succes blijkt te zijn, België niet kan achterblijven. Daarom is dit voor mij 'relevant' nieuws.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st March 2011, 23:03
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Ik vind het een goed initiatief, maar het zal weinig veranderen vrees ik. Ik zelf zal ook sneller 130 rijden dan 120, maar daar houdt het dan ook op. De echte zware voeten, zullen zich nu ook niet aan deze 'limiet houden'. Zij pieken vaak met snelheden die dicht bij de 200 km/h leunen.

's Nachts een hogere snelheid toelaten vind ik wel een goed idee. Ik merk zelf dat wanneer ik 's nachts met de auto rijd, het zeer moeilijk is op snelheid te rijden, er is namelijk geen kat op de baan.

Een goed voorstel zou ik dan wel vinden in de buurt van cafés, dancings, discotheken, enz.. Een maximumsnelheid van 30 km/h in te lassen. Daar zijn vaak nog wel mensen aanwezig.

Natuurlijk zijn zulke maatregelen altijd wikken en wegen, want het effect valt nooit perfect in te schatten. Het zou jammer zijn dat er dodelijke slachtoffers moeten vallen voor deze maatregel als negatief wordt bestempeld. Als het de verkeersveiligheid zal bevorderen, des te beter.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd March 2011, 13:11
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Dat ze dit in Nederland willen uittesten is goed. Hun wegeninfrastructuur is veel beter dan bij ons.
Maar waarom ze het doen, dat weet ik niet zo goed. Met een snelheid van 100 km/u kom je toch ook al goed vooruit?

Bij ons in België moeten ze dit initiatief niet volgen! Onze wegen lenen zich daar niet toe. Het zou hier te veel risico's opleveren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd March 2011, 13:35
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Ik stel me hier toch ook wel vragen bij. Wel vind ik het verschil tussen en 100 en 130 km/u groot genoeg! Natuurlijk ga je met 100 km per uur ook goed vooruit maar je kan toch niet zeggen dat er amper verschil is. Voor korte afstanden valt dit niet op maar als je een langere afstand moet doen, denk ik dat het verschil zeker opvalt
Ik vind het ook wel een goed idee om de snelheid 's nachts te verhogen. al zou ik dit niet op de gewone wegen doen tenzij op 'grote banen zonder bochten'.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th March 2011, 12:26
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
Zou het ook niet zijn dan nu nog meer mensen sneller gaan rijden? Nu is de autosnelweg 120, maar hoeveel mensen rijden tegen 130. Dus nu wordt 130 legaal, dus meer mensen tegen 140. Gewoon omdat de mens zo denkt. Iedereen wilt altijd maar sneller rijden dan mag, maar toch nog redelijk zodat ze op tijd kunnen afremmen voor de flitspalen.
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th March 2011, 22:11
Buts Tim Buts Tim is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Bouwel
Posts: 34
Citaat:
Orgineel gepost door Femke.Verduyckt
Zou het ook niet zijn dan nu nog meer mensen sneller gaan rijden? Nu is de autosnelweg 120, maar hoeveel mensen rijden tegen 130. Dus nu wordt 130 legaal, dus meer mensen tegen 140. Gewoon omdat de mens zo denkt. Iedereen wilt altijd maar sneller rijden dan mag, maar toch nog redelijk zodat ze op tijd kunnen afremmen voor de flitspalen.


Ik ben het volledig eens met Femke. De mensen reageren zo inderdaad.
Ik denk wel dat het gevaarlijk gaat zijn om een boete te krijgen. Als op sommige wegen 120 km/u de limiet is en op anderen 130 km/u e.d. gaan er volgens mij heel veel mensen geflitst worden.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th March 2011, 18:44
Thomas Cools Thomas Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 55
Als men de snelheid wil optrekken naar 130 km/u op de autosnelwegen, zal men dit op elke snelweg moeten uitvoeren, anders gaan er, zoals eerder al aangegeven, misverstanden zijn over 'Waar mag ik 130km/u en waar maar 120km/u?'

Ook vind ik het eigenlijk gevaarlijk dat men op gewone wegen de snelheid gaat optrekken. Het is wel zo dat er minder verkeer op de weg is 's nachts, maar ik zie het al gebeuren dat er zo meer accidenten gaan gebeuren. Denk ik maar aan de wegen waar café's en dancing's gelegen zijn. Daar zou men beter de snelheid 's nachts naar beneden halen zoals dit het geval is in de buurt van scholen overdag.
Ik sluit me aan bij de conclusie die Jens trekt: het effect van deze maatregelen kan men op voorhand nooit goed inschatten. Hopelijk heeft het een positieve invloed op de bestuurders en zal de veiligheid in het verkeer stijgen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 15th March 2011, 19:05
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Citaat:
Orgineel gepost door Viky Op de Beeck
Bij ons in België moeten ze dit initiatief niet volgen! Onze wegen lenen zich daar niet toe. Het zou hier te veel risico's opleveren.


Ik ben het hier ook volledig mee eens. De Belgische wegen zijn gewoon een ramp. Ze moeten op de autosnelwegen eigenlijk geen borden plaatsen van "Welkom in België". Dat hoor je wel aan de weg wanneer je België binnenkomt. Nederland daarentegen heeft wel goede wegen. In Nederland kan ik dus best begrijpen dat ze de snelheid naar 130 willen verhogen. In België moeten ze dit zeker niet doen. Hier in België moeten ze eerst voor betere wegen zorgen en dan kan er misschien over de snelheidsregels worden gepraat.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 21st March 2011, 16:39
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Ik ben het eens met Matthias zijn mening. Als je de twee wegen vergelijkt met elkaar, zijn de wegen hier in ons landje België echt een ramp. Om de 500m een gat in de weg en noem maar op. Persoonlijk vind ik 130km/uur geen overdreven hevige snelheid, omdat 120 km/uur niet zo veel is. Maar je zal dan wel zien dat de mensen nog harder gaan rijden dan nu. Als 130km/uur legaal wordt op de autosnelweg, dan gaan de mensen nog harder rijden, waardoor er misschien nog meer ongelukken veroorzaakt worden. Eerst de wegen verbeteren en dan pas spreken vind ik ook zeker een punt Matthias.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.