actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2011, 12:11
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Leterme wil honderden miljoenen besparen in de overheid

De uittredende regering start volgende week met het begrotingswerk. "Er komen geen belastingverhogingen en geen besnoeiingen in de uitkeringen, kindergeld of pensioenen", zegt ontslagnemend premier Yves Leterme in de Zondag.

"Dit land mag niet blokkeren. Wij moeten dus een begroting opstellen en onze meerjarenbegroting aan Europa presenteren. Dat kan perfect."

Leterme wil het accent in de begroting onder meer leggen op beperking van de werkingskosten van de overheid.

"We hebben al zware inspanningen geleverd, maar we moeten nog voor honderden miljoenen besnoeien in de overheid. We zullen ook in de sociale zekerheid goed op de portefeuille letten, zonder één euro af te snoepen van de mensen. We hebben ook goed belegd in banken en bedrijven en verwachten dus extra inkomsten. Verder vragen we de financiële sector om bijkomende inspanningen. Ik vind dat de financiële instellingen en de banken mee de kosten moeten dragen die door fouten in het verleden zijn aangericht".

Leterme zegt in het interview ook dat hij bereid is om met de N-VA in dialoog te treden over de meerjarenbegroting. De partij van Bart De Wever liet eerder al weten dat ze van oordeel is dat de opmaak van de begroting geen werk is voor de regering van lopende zaken, en wil mee onderhandelen over die meerjarenbegroting.

"Ik heb op 12 februari een uitnodiging gericht aan Bart De Wever en Jan Jambon, maar ik heb geen antwoord gekregen. Mijn deur blijft open, maar ik zie weinig afkomen."

De premier lijkt alvast weinig heil te verwachten van een accijnsverlaging op brandstoffen. "Ik verwacht geen wonderen van dat systeem. Ik kan de mensen wel verzekeren dat mijn regering bijkomende maatregelen zal nemen om de energiekosten onder controle te houden."

Om de stijgende elektriciteitsprijzen onder controle te houden, pleit de ontslagnemende premier voor meer toezicht. Daarmee "bedoel ik dat we bedrijven eventueel opleggen om vooraf toelating te vragen voor bepaalde prijsstijgingen. Controle na de prijsstijging is een tweede optie. We werken hard aan de combinatie van beide systemen. De komende dagen willen we een beslissing nemen".

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110313_019

Mijn motivatie: Ik vind het positief dat Leterme pleit dat de banken mee betalen om de staatsschuld naar beneden te doen krijgen. Per slot van rekening is de staatsschuld enorm gestegen toen de regering Leterme I de banken redde door een kapitaalinjectie te doen. Anderzijds vraag ik me ook af welke rol N-VA wil spelen. Zij zitten niet in de ontslagnemende regering en moeten nu een beetje vanaf de zijlijn toekijken. Ze willen dit zelf niet, maar ze gaan niet in op een uitnodiging van premier Leterme om in dialoog te treden. Dan vraag ik mij af wat N-VA precies wil. Ik denk dat we ons wél aan besparingen mogen gaan verwachten die we gaan voelen, dat kan jammer genoeg niet anders. Wanneer het slecht gaat met een land, kan je onmogelijk mensen blijven belonen met extra geld dat er eigenlijk niet is. Ik hoop dat de regering het deze week rond krijgt zonder al te veel voelbare besparingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.