actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th February 2010, 18:10
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Omzet van de voedingsindustrie is gedaald

De omzet van de voedingsindustrie is vorig jaar met vier procent gedaald. Vooral de horeca kreeg klappen. Dat blijkt uit cijfers van sectorfederatie FEVIA.

Er is vorig jaar ook 15 procent minder geďnvesteerd in de voedingsindustrie. De werkgelegenheid blijft wel stabiel. De sector voelde de economische crisis minder dan andere industrieën en hoopt voor 2010 op een licht herstel.

"Er zijn positieve elementen die spelen. Zo zien we bijvoorbeeld dat onze export blijft groeien en dat we marktaandeel winnen", zegt Chris Moris van FEVIA.

"Maar we vrezen voor een stukje toch de tweede golf in de crisis. We zijn bang dat de toename van de werkloosheid gaat wegen op het consumentengedrag en dat daardoor misschien onze omzet toch nog onder druk zou kunnen komen", aldus Moris. "Er was een daling in de tweede helft van vorig jaar en nu is het koffiedik kijken of die daling zich doorzet ofwel dat er een herstel begint."

Datum: 18/02/2010
Bron: De Redactie

Eigen mening:
Voor de voedingsindustrie is het natuurlijk niet goed dat de omzet is gedaald. Maar ik denk dat het langst de andere kant niet zo slecht is. Als de bevolking nu wat bewuster omgaat met voeding, zal dit beter zijn voor de volksgezondheid. Het is natuurlijk niet leuk dat het crisis is, maar als je zelf al wat groeten kweekt in je tuin, bespaar je al een hoop geld en heb je gezonde producten. Ook voor het milieu is het beter dat mensen minder bewerkte voedingsmiddelen kopen. Je ecologische voetafdruk verkleind en de afvalberg wordt niet onnodig groter.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th February 2010, 22:40
SilkeDeRoover SilkeDeRoover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Pulderbos
Posts: 44
Dit is heel jammer maar dit had ik wel verwacht. Ik werk in het weekend in een kruidenier waar ze ook charcutrie verkopen en ook daar voelen we dat mensen in de crisis minder kopen. Mensen zijn bang voor wat nog moet komen en gaan hierdoor besparen. Maar ik kan het mij niet echt voorstellen om te besparen op eten. Ik denk dat mensen eerder besparen op luxe, en daardoor begrijp ik wel dat mensen minder op restaurant gaan, wat ook in zeker zin sparen op voedsel is. Er zijn veel mensen hun werk kwijt en moeten daardoor besparen. Als we in een economische recessie komen gaat de welvaart stijgen en gaan mensen weer meer consumeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.