actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2011, 12:27
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Verdoving ook verplicht bij rituele slachting

De Raad voor Dierenwelzijn heeft al vorig jaar in een unaniem advies gevraagd om ook bij rituele slachtingen dieren verplicht te verdoven. Maar bij gebrek aan een volwaardige regering ligt dat advies onaangeroerd op het bureau van minister voor Volksgezondheid en Dierenwelzijn Laurette Onkelinx (PS).
Zondag vindt het Offerfeest plaats. Voor die gelegenheid stelt de stad Antwerpen voor het eerst een slachtlijn ter beschikking waar de schapen eerst worden verdoofd voor ze ritueel worden gekeeld en doodbloeden. Maar de moslimgemeenschap verzet zich tegen dit initiatief, en is zelfs een boycotactie tegen het verdoofd slachten gestart.

"Spijtig dat deze discussie nu weer op de spits wordt gedreven", zegt professor Dirk Lips, voorzitter van de Raad voor Dierenwelzijn en van de werkgroep rond onverdoofd ritueel slachten binnen die raad. "Wij hebben na gesprekken met de islamitische en joodse gemeenschap al in 2010 unaniem gevraagd om de wet van 1986 aan te passen en de uitzondering, dat dieren bij religieuze rituelen zonder verdoving mogen worden gedood, te schrappen. Er is alleen nog politieke wil én vooral een regering nodig om dat advies te volgen."

De Raad voor Dierenwelzijn geeft advies aan de minister van Volksgezondheid. In dit federale adviesorgaan zetelen professoren, vertegenwoordigers van dierenrechtenorganisaties, producenten, handelaars en consumenten.

Bron: www.GVA.be - http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1089636/verdoving-ook-verplicht-bij-rituele-slachting.aspx

Mening: Persoonlijk ben ik niet echt thuis in het religieuze slachtingsproces, maar ik kan mij inbeelden dat het veel commotie opwekt bij mensenrechtenorganisaties. Zelf ben ik geen voorstander van deze praktijken, dit waarschijnlijk omdat zulke praktijken niet voorkomen binnen mijn geloof.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2011, 15:08
michiel.bouwen's Avatar
michiel.bouwen michiel.bouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 103
Ik ben zelf ook niet thuis bij religieuze slachtingen en ben ook niet bepaald een voorstander ervan, maar als het voor iemand zijn religie zo belangrijk is dan vind ik dat ik er niet kan over discussiëren. uiteraard vind ik het belangrijk dat de dieren een verdoving krijgen voor ze op een barbaarse manier worden de keel over gesneden. In onze maatschappij zouden zo'n taferelen niet meer voor mogen komen. Ik vind dat in onze maatschappij veel wordt toegelaten op vlak van vreemde religies. Hoewel er sommige uitzonderingen zijn. Ik spreek dan over het zogenaamde boerkaverbod en hoofddoekverbod in scholen. Als wij op bezoek gaan in een andere maatschappij met andere religieuze gebruiken. Doen wij dan ook geen moeite om ons aan te passen? Ik vind dan ook dat deze 'religieuze slachtpartijen' dan toch op zijn minst een beetje menselijker kunnen gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th November 2011, 15:24
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Er wordt nogal veel tamtam gemaakt rond de slachting van dieren tijdens het offerfeest. Maar voor men dat ritueel bekritiseert is het nodig om ook eens in de eigen boezem te kijken. Ik ben zeker een voorstander voor de verdoving van de dieren voor ze geslacht worden. Maar wanneer hier elke week honderden dieren geslacht worden gebeurt dat ook niet altijd even proper hoor. Er zijn wetten in verband met slachting van dieren maar deze worden heus niet overal nauwkeurig toegepast.

Ik denk dat het een beetje makkelijk is om op deze manier het offerfeest en de moslimgemeenschap te viseren. Zo heeft men weer een aanleiding om het multiculturele debat aan te wakkeren. Het probleem moet aangepakt worden maar het moet los gezien worden van de religie. Ik vind dat op deze manier het beeld geschept wordt dat het 'bij ons' allemaal netjes verloopt maar bij 'de Moslims' niet.

Ik ben dus zeker voor het verdoven maar de lijn moet volledig doorgetrokken worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.