actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2006, 22:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Ford tegen invasie van Irak

Ford was het niet eens met Bush over de invasie van Irak


De invasie van Irak was niet gerechtvaardigd, zei Gerald Ford, die dinsdag overleed, in juli 2004 in een gesprek met Bob Woodward van The Washington Post , dat pas na zijn dood mocht worden gepubliceerd.


De meeste voorstanders van de oorlog binnen de huidige regering werkten ook al voor Ford.

De huidige vice-president Dick Cheney was zijn kabinetschef, minister van Defensie Donald Rumsfeld was eerst zijn kabinetschef en daarna zijn minister van Defensie. Ook de huidige nationaal veiligheidsadviseur Stephen Hadley was er destijds al bij.

Ford vertelde Woodward dat hij het ,,heel erg oneens'' was met de redenen die president George Bush gaf voor de invasie. Zelf zou hij naar eigen zeggen met veel meer kracht alternatieven, zoals sancties, hebben verdedigd.

,,Rumsfeld en Cheney en de president maakten een grote fout in hun verdediging van de oorlog. Ze legden de nadruk op wapens voor massavernietiging. Ik heb het nooit luidop gezegd, maar ik denk dat ze fout waren.''

Ford is het ook niet eens met de idee dat de VS ten oorlog moeten trekken om de democratie te verspreiden. ,,Ik begrijp het verlangen om volkeren te bevrijden. Maar ik denk niet dat de VS te vuur en te zwaard de wereld moeten rondtrekken om mensen te bevrijden, tenzij dat direct verbonden is met onze nationale veiligheid.

Ford sprak met Woodward ook lang over de Vietnamoorlog die eindigde tijdens zijn regeerperiode en de mensen met wie hij werkte, zoals Henry Kissinger. ,,Die had de langste tenen van alle publieke figuren die ik ooit heb gekend.''

,,Henry maakte, naar zijn eigen oordeel althans, nooit een fout. Hij bleef zijn eigen beslissingen altijd verdedigen. Waarom Richard Nixon hem tegelijkertijd de functie van minister van Buitenlandse Zaken als van nationaal veiligheidsadviseur liet uitoefenen, heb ik nooit begrepen, behalve dan omdat hij een grote fan van Kissinger was.'' Toen Ford Kissinger in 1975 onthief uit zijn functie bij de Nationale Veiligheidsraad, spartelde die tegen. De pers zal denken dat ik gedegradeerd wordt, wierp hij tegen.

Kissinger dreigde er ook vaak mee ontslag te nemen. ,,Tijdens het weekeinde, elk weekeinde, zat de pers hem in de haren en dan kwam hij maandagochtend binnen en bood hij zijn ontslag aan. Dan moest ik letterlijk zijn hand vasthouden en zeggen: Henry, de toekomst van het land ligt in uw handen, je kunt nu niet vertrekken.'' Kritiek in de pers maakte Kissinger volgens Ford razend. ,,Ik heb dikwijls gedacht dat ik eens zou moeten zeggen, als hij nog eens zijn ontslag aanbood: 'Okay, Henry, goodby.' Maar ik heb het nooit gedaan.''


DS, 29-12-2006 ( © The Washington Post)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd January 2007, 17:18
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Zelfs progressief Amerika houdt nu van Ford

Zelfs progressief Amerika houdt nu van Ford


De beeldvorming van de gisteren begraven Gerald Ford ondergaat een opmerkelijke verandering. Sinds Fords overlijden prijst links Amerika de voormalige ‘klungel’. Mede uit onvrede over de zittende president, lijkt het.


WASHINGTON, 3 JAN. - Na een week van rouw heeft politiek Washington gisteren in de nationale kathedraal afscheid genomen van oud-president Gerald Ford (1974-1977).

De 38ste president van de VS werd daarna overgevlogen naar Grand Rapids, Michigan, waar hij in kleine kring werd begraven. De Republikein was tweede kerstdag op 93-jarige leeftijd overleden.

Zijn dood leidde de laatste dagen tot een herziening van de moderne geschiedschrijving. De jaren zeventig keerden een volle week terug op de voorpagina’s, slechts onderbroken door de ophanging van Saddam Hussein. Rode draad: waarom vergiste het land zich destijds zo in Ford, en wat zegt dat nu over ons?

Kenmerkend was de weemoed waarmee gisteren in het meest serieuze nieuwsprogramma op televisie, The Newshour van de publieke omroep, een countryliedje werd afgespeeld dat Ford in 1976 gebruikte tijdens zijn mislukte campagne tegen de Democraat Jimmy Carter: „I am feeling good about America[*] I am feeling good about me.”

Destijds gold het liedje als het zoveelste bewijs dat de klungelige Ford de stemming in het land niet aanvoelde. Nadat zijn voorganger Richard Nixon in 1974 smadelijk ten val kwam – omdat hij een inbraak in het hoofdkwartier van de Democraten in het Watergate-complex wilde verdoezelen – verleende Ford hem gratie. De kiezers zouden het hem nooit vergeven: zijn campagne in 1976 was vrijwel bij voorbaat kansloos.

Maar de afgelopen week waren het vooral progressieve Amerikanen die een lans voor hem braken. Niet alleen, verluidde het nu, bracht hij met de gratie de eenheid terug in een door schandalen (Watergate, de val van vicepresident Agnew) en oorlog (Vietnam) verscheurd land. Ook werden hem vele kwaliteiten toegedicht die nu node zouden worden gemist: presidentieel respect voor het Congres, tolerantie voor andersdenkenden, een losse band met zijn partij, betrouwbaarheid in de omgang met de media.

Zelfs het linkse weekblad The Nation – dat zelden een goed woord voor Republikeinen kan opbrengen – riep president George W. Bush op een voorbeeld aan Ford te nemen. Fords postume afwijzing van de invasie van Irak was daar uiteraard ook niet vreemd aan.

Bob Woodward, de journalist van The Washington Post die ‘Watergate’ aan het rollen bracht, onthulde vorige week dat Fords vriendschap met Nixon veel intensiever was dan tot nu toe bekend werd. Het versterkte het beeld dat in de jaren zeventig overheerste: dat Ford zijn voorganger de gratie heimelijk had toegezegd voordat Nixon aftrad. Het kon de VS dertig jaar later niet meer op andere gedachten brengen: gratie of geen gratie – Gerald Ford was tekort gedaan.

Maar de aanhoudende uitingen van gróót respect werden niet door iedereen in daden omgezet. Als een soort monarch werd Ford de laatste week op drie plaatsen – zijn woonplaats in Californië, regeringsstad Washington, zijn geboorteplaats in Michigan – herdacht. Het leidde tot vele plechtigheden. Te veel, blijkbaar.

Toen de overleden president oudejaarsdag voor een ceremoniële ontvangst in Washington aankwam, bleef het merendeel van de geïnviteerde politici weg: bijna alle leden van het kabinet van president Bush en 500 van de 535 leden van het Huis van Afgevaardigden bleken belangrijker zaken aan hun hoofd te hebben. Ook Bush zelf en de nieuwe Huis-voorzitter Nancy Pelosi waren zonder opgaaf van reden afwezig, evenals trouwens de nieuwe Democratische leider in de Senaat, Harry Reid.

„[Ford] gaf altijd voorrang aan de behoeften van zijn land boven die van hem zelf’’, had Bush eerder gezegd. Een commentator schertste Oudejaarsdag dat dit soort rechtschapenheid in het huidige Washington een zeldzaamheid is geworden.


NRC, 3 januari 2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.