actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th April 2011, 10:34
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
"Kernramp in België is kwestie van tijd"

Ook in België kunnen kernrampen voorvallen. Dat zegt de Belgische documentairemaker en nucleair chemicus Alain de Halleux. "Ik wil geen paniek zaaien, maar ook in België mogen we zware ongevallen met kerncentrales verwachten. Het is alleen maar een kwestie van tijd", aldus de Halleux (53).


"Je houdt het niet voor mogelijk hoe onveilig onze centrales zijn. Wist u dat de gebouwen van de Belgische kerncentrales voorzien zijn op een druk van 5 bar per vierkante centimeter? Dat is twee keer niets! Een fles spuitwater is bestand tegen een druk van ongeveer 120 bar", zegt hij nog.

"Doel 1 is gevaarlijk omdat er geen degelijke betonnen fundering onder ligt. Tihange 1 is een reactor met een fragiel deksel. Die dingen zijn veertig jaar oud, hé. Doel 1 en Tihange 1 moeten meteen dicht! Dat zeggen onafhankelijke experts", gaat de Halleux verder.

De centrales meteen sluiten is ook geen optie volgens de Halleux want binnen de EU is België -op Frankrijk en Litouwen na- het meest afhankelijk van kernenergie. De Halleux ziet maar één tussenoplossing: "de centrales opnieuw nationaliseren, ze uit die winstlogica van de privésector halen en maximaal inzetten op veiligheid."

Bron: GVA online, 4 april 2011

Eigen mening:

Is het nu echt nodig om zo'n artikel te publiceren? Na de ramp in Japan is de hele wereldbevolking( en zeker de mensen die in de buurt van een kerncentrale wonen) extra bang geworden. Ik vind dat als er problemen zijn in verband met de veiligheid van de kerncentrales, men daar dan direct iets aan moet doen. Het is echt niet nodig om dit aan de hele bevolking mee te delen, dat zaait alleen maar onrust.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th April 2011, 12:53
Stef.Van.Bauwel Stef.Van.Bauwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Hulshout
Posts: 66
Waarom zulke berichten? Hebben deze mensen geen recht om dit te weten dan? Want als er iets mis gaat zijn zij diegene die ermee zitten. Dus het is zeker niet overdreven om zulke berichten te verspreiden.

Deze berichten zorgen voor reactie van de omwonenden en hopelijk zorgt deze reactie voor actie. Als onze kerncentrales niet veilig zijn, zit er inderdaad niets anders op dan ze stil te leggen en ze zo snel mogelijk veilig te maken.

Ik denk als we over een kwestie zoals deze lichtjes overgaan dat mensen zich er niets van aantrekken. Japan is voor velen een ver-van-mijn-bedshow maar voor de inwoners van bv. Doel is dit dus helemaal niet zo. Het is belangrijk om mensen te informeren. Vroeg of laat moet er toch iets aan gebeuren en moet je het toch vertellen waarom. Op deze manier is er tenminste nog hoop dat het gebeurt voor het te laat is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th April 2011, 20:39
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Ik ben ook akkoord met Stef zijn mening, het is niet slecht dat mensen weten en beseffen dat het hier ook eens voor kan vallen. Uiteraard zullen de meesten wel weten dat het KAN voorvallen, maar zo ver liggen die centrales ook niet van ons af. Het is trouwens nooit slecht dat mensen op voorhand al geïnformeerd worden over deze zaken. Hierdoor kunnen er op voorhand ook al plannen bedacht worden voor het geval dat er hier iets voor zou vallen.
Ik denk ook niet dat je paniek gaat veroorzaken door dit artikel, je maakt de mensen enkel alert indien ze dit nog niet wisten, want voor mij was dit artikel niet echt nieuws.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th April 2011, 14:43
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Ik ben het akkoord met Lien en Stef.
Allereerst wil ik zeggen dat ik mij in de mening van Stef kan vinden aangezien het belangrijk is dat men deze informatie omtrent de kerncentrales verspreidt. Het is belangrijk dat de bevolking hiervan op de hoogte is en dat de bevolking weet waar men voor staat.
Anderzijds kan ik mij dus ook vinden in de mening van Lien, aangezien de manier waarop deze informatie weergegeven wordt wel zeer beangstigend is en naar mijn inziens gaat dit er eigenlijk gewoon een beetje over... Ze kunnen dit ook op een andere manier brengen en dit zouden ze ook moeten doen. Want hiermee zaaien ze alleen maar angst en het spreekwoord zegt niet voor niets, men oogst wat men gezaaid heeft...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th April 2011, 15:27
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Ik moet hier toch wel Stef gelijk geven. Ik vind dat het niet meer dan normaal is dat de mensen op de hoogte worden gehouden van zulke dingen. Het is toch beter dat de mensen ervan af weten en er kunnen op beginnen letten dan dat ze, als er dan uiteindelijk een kernramp komt, ineens geen kant meer op kunnen want het is voor hen dan toch al te laat. Natuurlijk lopen de meningen over zoiets ver uiteen. Iedereen heeft recht op een mening. Sommigen weten het liever op voorhand en leven verder op hun hoede, andere willen het niet weten want die maken zich er dan heel de tijd druk over.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th April 2011, 17:35
Georges Georges is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Retie
Posts: 31
Guus, hoe kan je nu op je hoede zijn voor een kernramp? Ik bedoel, je kan je er bewust van zijn, en je er niks van aantrekken, of je kan er iets aan doen. Als die kerncentrales onveilig zijn moeten ze inderdaad dicht voor verdere beveiliging. Al lijkt 5 bar/cm² me nu niet bepaald 'slap', stond er nu m²... Ik denk dat de bewapening niet veel uitmaakt, hoe sterk die is. Ik denk dat je gewoon pech hebt bij een aardbeving, beton dat daaraan weerstaat moet nog uitgevonden worden.
Ik lees hier Doel, maar al eens aan Mol gedacht, of de opslagplaats van nucleair afval in Dessel? Dat is niet zo'n ver-van-mijn-bed-show he. Ik kan vanop onze zolder de koeltoren van Mol zien, en ik ken een aantal mensen uit de buurt die er toch echt wel iets tegen willen doen. Maar wat kan je doen?? Maar dat de ontevredenheid geleidelijk aan toeneemt, daar ben ik van overtuigd. En zulke artikels wakkeren die ontevredenheid alleen maar aan, dus bring it on!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 14th April 2011, 20:00
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Ook mijn mening sluit aan bij die van Stef. De bevolking in België mag gerust weten dat onze kerncentrales misschien toch niet zo veilig zijn als ze lijken. Nu is heel de wereld in shock door de ramp in Japan. Maar ik denk ook dat het slechts een kwestie van tijd is voor België aan de beurt is.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 15th April 2011, 11:02
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Citaat:
De Halleux ziet maar één tussenoplossing: "de centrales opnieuw nationaliseren, ze uit die winstlogica van de privésector halen en maximaal inzetten op veiligheid."


Dit is de oplossing!! Meneer De Halleux heeft groot gelijk. Het wordt tijd dat er minder gezeverd wordt over het sluiten van kerncentrales. Dit is namelijk geen optie!!
Hernieuwbare energie staat nog te veel in de kinderschoenen en is bovendien te duur.
Ooit zal hier de toekomst in liggen, daar ben ik van overtuigd. Maar zover zijn we nog lang niet! Voorlopig kunnen we niet zonder kernenergie. Het wordt tijd dat mensen dit inzien.

Dit betekent niet dat er niet verder gezocht moet worden om op langere termijn ooit die centrales te kunnen sluiten.

We moeten dus niet discussiëren over de mogelijke gevaren van een kerncentrale. De boodschap is nu: veiligheid bewerkstelligen!

Er is maar één manier om zeker te zijn dat de kerncentrales veilig blijven, en dat is de tussenoplossing van meneer Halleux.

Spijtig genoeg zal deze oplossing er nooit van komen aangezien er teveel geld mee gemoeid is.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 15th April 2011, 11:39
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Het is al jaren bekend dat deze kerncentrales eigenlijk versleten zijn. Maar als meer als half België in het donker zit als ze ze sluiten dan hebben ze toch inderdaad geen keuze en moeten ze open blijven tot er een vervangtechniek gevonden is.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 15th April 2011, 16:07
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Het is jammer dat België altijd maar op één plaats tegelijk kan investeren.
Als je weet dat wij de koploper waren in het ontwikkelen van windmolens, dan is het jammer om te horen dat we hier niet verder in geïnvesteerd hebben maar al ons geld hebben gezet op dat ene stokpaardje namelijk de kerncentrales.

Nu zitten we helaas met verouderde centrales en geen goed alternatief.
Jammer enerzijds en bedenkelijk anderzijds
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.