actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th April 2011, 17:59
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
Extraatje nodig om leraar in Brussel te houden

Extraatje nodig om leraar in Brussel te houden

CD&V HIELD ENQUETE NAAR VOOR- EN NADELEN

Brusselse scholen: veel leerlingen, te Weinig leerkrachten
BRUSSEL - Een steun in de klas en in de portemonnee, dat kan een Brusselse leerkracht in Brussel houden, leert een enquête van de politici Bianca Debaets en Paul Delva (CD&V).

Het Nederlandstalig Brusselse onderwijs heeft klassen, hele scholen nodig om de verwachte groei met 3.000 leerlingen op te kunnen vangen. Maar wie gaat er voor al die nieuwe klassen gaan staan? Het tekort aan leraren is nu al nijpend. En dan gaan er de komende jaren nog een pak met pensioen.

CD&V'ers Bianca Debaets (Brussels parlementslid) en Paul Delva (Vlaams parlementslid) hebben een online enquête gehouden waarop 520 leraren van de ongeveer 5.000 leerkrachten hebben geantwoord. Zij wilden weten wat het onderwijzend personeel zo leuk of zo vreselijk vindt aan een baan in het hoofdstedelijk gewest.

Eerst de naakte cijfers. Het lerarentekort is in Brussel tien keer hoger dan in Vlaanderen: er zijn vijf procent vacatures, tegen 0,5 procent in Vlaanderen (en dat is de situatie van twee jaar geleden).

De leraars houden het ook veel sneller voor bekeken. 54 procent van de leerkrachten verlaat binnen de vijf jaar het basisonderwijs, in het secundair is dat 62 procent. In Vlaanderen liggen die cijfers op respectievelijk 21 en 38 procent.

Ze verkassen naar scholen in Vlaanderen, dichter bij huis. Want 90 procent van de leerkrachten is gedomicilieerd in Vlaanderen .

Met deze gegevens voor ogen wilden Debaets en Delva uitzoeken wat de leerkrachten naar Brussel kan lokken en (vooral) wat hen daar kan houden. Gevraagd naar wat hen het meest motiveert, antwoordt vier op de tien 'de goede sfeer op school'. Bijna vier op de tien noemen de multiculturele leerlingenpopulatie 'verrijkend'. Maar diezelfde multiculturaliteit omschrijft bijna acht op de tien als de grootste uitdaging aan de job. 68 procent noemt in dit verband de taalachterstand van de allochtone leerlingen en bijna de helft stoort zich aan hun attitude of motivatie. Die problemen komen nog net voor de hoge werkdruk, die er wellicht wel mee samenhangt.

Tegelijk zegt bijna negen op de tien in Brussel te willen blijven werken. 'En toch tonen de cijfers aan dat ze massaal wegtrekken', stellen Debaets en Delva. Zij vinden dat extra maatregelen nodig zijn om de Brusselse leerkrachten te ondersteunen. 'Uit de enquête blijkt veel goede wil. Maar de druk is groot. In deze stad lesgeven is nu eenmaal een moeilijkere opdracht dan in Vlaanderen, door de vele anderstaligen, door de vele allochtonen. Steun is dus gewettigd.'

Zij deden enkele suggesties en vroegen aan de respondenten wat zij ervan vonden. Co-teaching kreeg het meeste bijval. In dat concept komt er een extra leerkracht in de klas die de groep leerlingen met het meeste taalachterstand apart kan bijwerken.

Financiële stimuli vallen ook in de smaak. Bijna zeven op de tien zeggen dat ze een Brusselpremie, een extra verloning voor lesgeven in Brussel, zien zitten.

De twee CD&V'ers willen zich beleidsmatig vooral achter het idee van co-teaching zetten. Waar die extra krachten gevonden gaan worden als er nu al zo'n tekort is? 'Het hoeven niet allemaal bijkomende leerkrachten te zijn, bijkomende uren zou volstaan', menen Debaets en Delva. De Brusselpremie vinden ze verdedigbaar maar ze vragen zich af hoe hoog die moet zijn om effect te hebben. 'Met 50 euro ga je niets bereiken, het zou pakweg 200 tot 300 euro netto per maand moeten zijn', zegt Delva. 'We beseffen dat daar geen budgettaire ruimte voor is. En wat als ook de leerkrachten in Antwerpen een extraatje vragen omdat daar lesgeven ook moeilijker is dan op het platteland?'

Bron:

De Standaard - - 4 april 2011

Eigen mening:

Persoonlijk vind ik het cijfer van de aantal leerkrachten die stoppen binnen de eerste 5 jaar zowel in het Brussels gewest als in Vlaanderen enorm hoog. Het zorgt bij mij zelfs voor een kleine demotivatie, zo'n zware opleiding volgen qua werklast en dan zulke cijfers onder de ogen krijgen...
Het lerarentekort vind ik precies niet al te hoog maar rekening houdend met de demografische evolutie en de leerkrachten die op pensioen gaan kan de situatie misschien wel problematisch worden.

Dat de multiculturaliteit zowel een minpunt als een pluspunt vormen lijkt mij logisch. Maar kan dat pluspunt na verloop van tijd geen minpunt worden, als je deze cijfers bekijkt kan daar weinig over gezegd worden maar ik veronderstel dat dat in heel wat gevallen het geval gaat of zal zijn. Dit onderzoek geeft volgens mij ook een licht vertekend beeld weer, diegene die deze enquête invullen zullen sowieso gemotiveerder zijn dan het merendeel van de totale leerkrachtenpopulatie en hebben dus ook meer de intentie hun job in het Brusselse te blijven uitvoeren.

Steun is een logisch gevolg om leerkrachten daar te houden, het spijtige vind ik aan dit artikel dat er nog niet verder op in is gegaan. Co-teaching lijkt mij een goede steun maar hoe gaat men deze invullen. Financiële steun is een logisch antwoord maar wat staat daar tegenover, ik vind het jammer dat ze een vergelijking maken met het platteland want hier is het lesgeven toch niet per sé makkelijker.. De dag van vandaag is er zelfs in de grootste uithoek van het land sprake van multiculturaliteit..

Het bedrag dat beide parlementsleden voorstellen vind ik ook te gek voor woorden, hier moeten andere manieren gevonden worden om de leerkrachten in Brussel te houden en ze richting daar te krijgen. 200 tot 300euro netto is gewoonweg teveel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th April 2011, 20:14
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik ben er zeker van dat leerkrachten in Antwerpen, Mechelen, Gent dezelfde problematiek ervaren als de leerkrachten in Brussel. Leerkrachten daar willen vooral steun en ook wel meer uren, kleinere klassen, meer materiaal, meer middelen, maar vooral appreciatie van hun werk en geen extra loon! Nu geraken leerkrachten vaak gedemotiveerd omdat ze precies tegen de bierkaaien moeten vechten en daar weinig voor in de plaats krijgen (appreciatie). Taalachterstand is het probleem niet! Leerkrachten vinden het niet erg om iets meerdere keren te moeten uitleggen of op een andere manier! Het is vooral de mentaliteit van de leerlingen: leerlingen wanen zich klanten, en … klant is koning! Dat leerlingen zich niet inspannen en letterlijk hun broek komen verslijten daar ligt het probleem! Ik weet zelf geen oplossing voor dit probleem maar van de leerkrachten die enkel blijven voor het geld zou ik niet graag les krijgen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.