actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2011, 09:47
rob.van.beek rob.van.beek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Ravels
Posts: 43
Thumbs down Jaarlijks verdwijnen 500 gevangenen na penitentiair verlof

Jaarlijks verdwijnen 500 gevangenen na penitentiair verlof

Vorige 1 van 1Volgende In de eerste helft van 2010 zijn 302 gedetineerden niet teruggekeerd uit penitentiair verlof. Over heel 2009 ging het om 576 gedetineerden. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg op basis van politiecijfers.
In de Belgische gevangenissen worden jaarlijks ruim 4.000 aanvragen voor uitgaansvergunningen en penitentiaire verloven toegekend. 'Penitentiair verlof is nodig om de reïntegratie van de gevangene in de maatschappij voor te bereiden', zo luidt het bij justitie.

Elke gevangene die definitief veroordeeld is, kan penitentiair verlof aanvragen negen maanden voor hij in aanmerking komt voor voorwaardelijke invrijheidstelling. Penitentiair verlof duurt een nacht en twee dagen

bron : http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110418_003

opmerking :

Deze cijfers verbazen mij... Ik kan niet begrijpen dat personen die ernstige feiten hebben gepleegd, zo maar kunnen vertrekken uit de gevangenis zonder te kunnen bewijzen dat ze het waard zijn. Men moet deze mensen toch kunnen blijven opvolgen op één of andere manier. Daarbij komt nog eens dat de gevangenen die vertrekken, een gevaar zijn voor de maatschappij. hopelijk vinden ze hiervoor snel een oplossing.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2011, 10:25
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Betere controle

Dit verrast me eigenlijk niet echt. Ik denk dat het te gemakkelijk is om als argument te geven dat het nodig is voor de integratie van gevangenen in de maatschappij. Volgens mij zijn er veel andere manieren om gevangenen terug te laten wennen aan het leven in de 'vrije wereld'. Je moet volgens mij veel kleiner beginnen: neem ze onder begeleiding mee naar buiten, en ga van daaruit verder in kleine stapjes. Hen meteen om penitentiair verlof sturen is veel te voorbarig.
Ook een betere controle zou zeker niet misstaan. Als ze vrij zijn, is het volgens mij nog steeds niet overbodig om hen bijvoorbeeld een enkelband aan te doen, of om ze zich een aantal keer te melden aan de gevangenis. Een ander voorbeeld zou een chip kunnen zijn. Ik heb gisteren de Antwerp 10 Miles gelopen, en daar worden alle deelnemers voorzien van een chip om hun traject te volgen. Waarom kan dit bij de gevangenen niet. Die chip was superklein en dus gemakkelijk ergens aan te brengen.
Ook strengere criteria zou mogen. Wie komt hiervoor in aanmerking en wie niet? Wie kan dit al aan? Wie heeft zich gedragen?
Kortom, er moeten strengere regels komen omtrent penitentiair verlof. Als ze zo blijven gooien met toestemmingen hiervoor, is het geen wonder dat er nu en dan een gevangene niet terugkeert.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.