actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2018, 12:06
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 179
Alweer mag Francken terrorist niet uitwijzen: staatssecretaris zelf naar Marokko

Voor de derde keer op rij mag België een voor terrorisme veroordeelde Marokkaan niet uitwijzen. Telkens om dezelfde reden: het is niet voldoende zeker dat de mannen in Marokko geen foltering riskeren. Daarom hebben staatssecretaris Theo Francken en minister Jan Jambon morgen in Marokko overleg met hun collega’s.

Drie keer al weigerde de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen de uitwijzing van wegens terrorisme veroordeelde Marokkanen. Een eerste keer gebeurde dat in maart dit jaar, nadat de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) Syriëstrijder Bilal S., geboren in België maar met de Marokkaanse nationaliteit, na zijn vrijlating in juni 2017 zijn verblijfsvergunning introk, het bevel gaf het land te verlaten en hem een inreisverbod gaf. De DVZ baseerde zich daarvoor op info van het OCAD, dat de man een dreigingsniveau 3 toedichtte. Bilal S., veroordeeld op het befaamde Zerkani-proces tegen jihadronselaars, trok daarop naar de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen (RVV). Die sprak zich in haar arrest uit tegen de uitwijzing, omdat - zo luidde de argumentatie - DVZ onvoldoende had onderzocht of de man in Marokko een risico op foltering liep.

Een maand later oordeelde RVV hetzelfde over een andere, gelijkaardige zaak. Over wie het ging, is niet geweten - behalve dat hij ook wegens terrorisme was veroordeeld. Vorige week vrijdag viel een derde arrest, met alweer hetzelfde resultaat en dezelfde argumentatie. Een 28-jarige Marokkaan, die sinds 2004 in België verblijft in het kader van gezinshereniging, mag niet worden uitgewezen. De man is twee keer veroordeeld: eerst wegens drugs in 2014, daarna wegens betrokkenheid bij een terroristische organisatie in 2017. Hij zit daarvoor nu een celstraf uit en komt op 8 mei vrij. Op 23 februari 2018 trok DVZ zijn verblijfsvergunning in en beval hem het grondgebied te verlaten. Daarop trok hij naar de RVV, die net als bij de beide voorgaande zaken oordeelde dat DVZ onvoldoende had getoetst dat de uitgewezen Marokkaan bij aankomst in het land niet gefolterd zou worden.

De RVV haalt telkens een uitspraak van een Zweedse zaak aan, waarin het Hof van de Rechten van de Mens op 9 januari oordeelde dat er weliswaar een verbetering is van de mensenrechtensituatie in Marokko, maar dat mensen die voor terrorisme veroordeeld zijn nog steeds onmenselijk behandeld dreigen te worden. Een recentere uitspraak in Frankrijk, van 19 april, stelt het tegenovergestelde, namelijk dat er géén risico op foltering of andere inbreuken tegen de mensenrechten vallen te vrezen.
Gevoelig probleem

Daarom vertrekken minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) en staatssecretaris Theo Francken (N-VA) naar Marokko. In de marge van de Rabat Conferentie zullen Jambon en Francken met hun Marokkaanse collega’s spreken. “Om dit gevoelige probleem aan te kaarten”, aldus Francken. “We hebben in de afgelopen jaren een goede en respectvolle relatie opgebouwd met onze Marokkaanse collega’s. Een bilateraal gesprek staat woensdag gepland.”

Bron: Het Laatste Nieuws
Datum: 30/04/2018

Eigen mening:
Een man die veroordeeld is voor terrorisme mag niet worden uitgewezen omdat het wel eens zou kunnen dat hij gefolterd wordt in dat andere land. Dit zijn zaken die ik niet begrijp. Men haalt de rechten van de mens aan als argument, maar hebben terroristen wel rechten? Verdienen ze het wel om rechten te hebben? Ik denk dat dit een vraag is die zeker wel eens gesteld mag worden.

Persoonlijk stel ik me geregeld vragen bij de "menswaardige" behandeling die gevangenen in ons land krijgen. Zeker voor zware feiten vraag ik me af of ze wel iets uithalen. Een terrorist die van plan is of al mensen heeft vermoord, verdient die een "menswaardige" behandeling?
Zal hij zijn gedachten veranderen door een tijd in een Belgische cel te zitten? Persoonlijk geloof ik niet dat celstraffen een oplossing zijn voor zulke personen. Ik zie dat enkel als een verkwisting van belastinggeld. Daarom zou ik zelfs bereid zijn om voor feiten zoals terrorisme de doodstraf terug in te voeren. Dat zou goedkoper zijn, en dan zijn we zeker dat de veroordeelde terrorist nooit meer opnieuw toeslaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.