actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th May 2013, 11:53
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Vlaams Belang: 'Samenwerking met Geert Wilders biedt mogelijkheden'

Extreemrechtse politici uit tien Europese landen gaan samenwerken met het oog op de Europese verkiezingen van 2014.



Tien Europese extreemrechtse partijen hebben in Parijs een gezamenlijk manifest opgesteld. Dat schrijft De Standaard.

De partijen willen dat elk land zijn eigen immigratiepolitiek gaat voeren en dat landen die het financieel moeilijk hebben, zoals Griekenland, hun eigen boontjes doppen. “Die landen moeten uit de euro”, klinkt het.

“We werken al informeel samen in het Europees Parlement, maar willen die samenwerking nu intensiveren”, zegt Philip Claeys van het Vlaams Belang en bestuurslid van Europese Vrijheidsalliantie. “Maar één gezamenlijke extreemrechtse campagne komt er niet.”

Binnenkort gaat Vlaams Belang praten met de Nederlandse Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders. “We willen onderzoeken hoe we in de toekomst kunnen samenwerken. Ik weet zeker dat daarvoor mogelijkheden zijn”, aldus Claeys. (AVE)

Bron: Knack (27/5)

Commentaar: Dit hoor ik graag. Zo gaan niet enkel de linkse partijen coalities vormen zodat zij (altijd...) een meerderheid hebben, maar nu gaan de rechtse partijen dit misschien ook doen. Ik hoop dat dan eindelijk eens 'gerechtigheid' geschied, i.p.v. altijd die 'vriendjespolitiek'. Denk maar aan N-VA vorig jaar, Vlaams Belang in 2004. Het grootste deel van de bevolking stemt op deze partij(en), maar toch komen zij 'er niet aan'. Wat is dit vraag ik me dan af? Zo kan iedereen aan de macht komen, als je er maar 'voldoende vriendjes' bijhaalt... Wat een zever... Dat ze een absolute meerderheid gaan halen lijkt me wat hoog gegrepen, maar als ze coalities gaan vormen kan dit misschien wel! Ik ben eens benieuwd (indien zij aan de macht komen) wat er gaat veranderen. Zou dit positief of eerder negatief zijn? Dat laat ik in het midden...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st May 2013, 10:36
katelijne.uytterhoeven katelijne.uytterhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 64
Ik zie niet in wat voor zin dit heeft. Ze willen de krachten bundelen, uiteraard. Maar op welke manier gaat dat. Zoals in het artikel aangegeven doen ze dit al in de Europees Parlement, het enige orgaan waar ze dat nota bene in kunnen.

In België is het grote probleem de miskenning van de democratische uitslag. Kijk maar naar de vorige gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen. Het cordon sanitaire zorgt ervoor dat VB nooit een rol van macht zal spelen zolang ze geen absolute meerderheid halen. Hoewel dit gemakkelijk kan doorbroken worden, als een partij, bv. N-VA in coalitie zou gaan met VB. Dit is natuurlijk niet voor de hand liggend, omdat ze dan politiek kapot worden gemaakt door de andere partijen én door de media. Daarbij zal er op federaal niveau geen enkele Waalse partij met N-VA of VB in de regering willen.
Maar dat terzijde, wat de rechtse partijen in Europa hier willen bereiken is natuurlijk gewoon naamsbekendheid en -als het even kan- wat media aandacht. Door samen campagne te voeren creëren ze een uniformiteit die erg belangrijk is voor de duidelijkheid van de partijen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st May 2013, 20:24
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Eerst en vooral de partijen die de krachten willen bundelen zijn de extreem-rechtste partijen. Niet de gehele rechter vleugel van de Europese politiek.

Anderzijds heeft het Vlaams Belang er zelf voor gezorgd dat het Cordon Sanitaire. Niet alleen door de smerige manier van politiek spelen, maar ook zijn positie in de politieke wereld en kopmannen. Ook zal de N-va nooit dit gegeven van een Cordon Sanitaire verbreken, niet zolang het Vlaams Belang dringend vervormd en zijn stroomlijningen aanpast. Sinds dit nooit gaat gebeuren is deze situatie vergelijkbaar met die van Turkije en de Europese Unie. Turkije vraagt al 26 jaar lang toegang tot de Europese Unie en de doelstellingen voor die toegang zijn nog altijd minder als 20 % .

Ik geloof ook niet in hun gemeenschappelijke doelstellingen. Ik vraag mij af wat die nu eigenlijk zijn. Geert Wilders is knalhard tegen Europa, maar wilt wel een soort bondgenootschap met Front National en Vlaams Belang? De situaties bij ons en onze buurlanden zijn totaal verschillend en daarom betwijfel ik of dit een algemeen nut heeft.

Maar ik geef wel toe, net als voorgaande meningen, dat dit eerder gaat om aandacht in de media. Ik gun ze natuurlijk deze aandacht en ben benieuwd naar toekomstig gerichte plannen van deze bijna-dode politieke denkrichting.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.