actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd January 2011, 11:37
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
'Aarde krijgt in 2012 een tweede zon'

'Aarde krijgt in 2012 een tweede zon'

Goed nieuws voor zonaanbidders. Binnenkort staat er een tweede zon aan de hemel die een tijdje nog feller zal zijn dan onze eigen zon. Volgens een wetenschapper is het goed mogelijk dat deze zon al volgend jaar opkomt.

Betelgeuze (alpha Orionis), de op twee na grootste ster in onze melkweg, staat op ontploffen. Deze rode superreus kan ieder moment een supernova worden. Als het eenmaal zo ver is, krijgen wij wekenlang een tweede zon aan de hemel. Het is zeer goed mogelijk dat we die periode geen nacht hebben.

Volgens Brad Carter, Senior Lecturer of Physics aan de University of Southern Queensland, kan het volgend jaar al gebeuren. Hij baseert zich op gigantische vlekken die sinds begin vorig jaar op de ster worden waargenomen. Deze vlekken worden veroorzaakt uit ontsnappend gas uit het binnenste van Betelgeuze, wat erop duidt dat de ster spoedig op spectaculaire wijze zal exploderen.

Na deze prachtige knal krijgen we een enorme vuurbal aan de hemel, die feller zal zijn dan onze eigen zon. Wekenlang zullen we geen nacht kennen, waarna het effect geleidelijk wegebt en de supernova is gedoofd. Hoewel er veel straling vrijkomt en de Maya's het einde der tijden hebben voorspeld voor 2012, zal alles onschadelijk zijn voor de mens, belooft Carter ons.


Bron : Het laatste nieuws

Zou dit echt mogelijk zijn, wekenlang geen nacht ? In hoeverre zou dit serieus genomen worden...
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd January 2011, 14:55
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Veronique, ik vraag me ook af hoe serieus dit bericht genomen mag worden. Een aantal weken geen nacht is volgens mij ook niet zo gezond voor fauna en flora. Dan ben ik wel eens benieuwd wat de gevolgen zullen zijn voor onze planeet en het leven erop. Ook al staat er in het artikel dat er geen schade zal zijn voor de mens, toch betwijfel ik dit. Een zon (al dan niet tijdelijk) die nog feller is dan onze huidige zon? Ik heb hier toch mijn bedenkingen bij.
2012 is al dicht bij, waarom is dit nieuws dan niet elk uur op de radio of televisie te horen?
Ik denk dat ik er maar van uit zal gaan dat alles 'normaal' blijft volgend jaar.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th January 2011, 17:17
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Citaat:
Volgend jaar twee zonnen aan de hemel?

Betelgeuze - aka Alpha Orionis of de rechterschouder van Orion - is een stervende ster. Een supernova of rode reus ( tweede grootste massa van het universum ) die op het punt staat om te ontploffen. Wanneer dat gebeurt zal dat een weergaloze George Lucassiaanse show opleveren.

Australische sterrenkundigen denken dat het in 2012 al zover kan zijn. Ze vergelijken het fenomeen met het opduiken van een tweede zon of minstens een volle maan aan de hemel, waardoor gedurende enkele weken de nacht zal verdwijnen.

De eerste waarneming van zo'n exploderende - of imploderende - supernova dateert van 4 juli 1054. Dat leverde volgens de overlevering een 23 dagen durend lichtspektakel dat nimmer geëvenaard werd op een 4th of july. De restanten van die supernova kennen wij thans als de krabnevel of M1 in het sterrenbeeld Stier


Bron: gesprek met Francis Meeuws van volksterrenwacht MIRA
Radio 1- Nieuwe Feiten
http://www.radio1.be/programmas/nie...onnen-aan-hemel

Gesprek: http://internetradio.vrt.be/radiosp...terrenwachtmira

Ik heb dit toevallig gehoord op de radio toen ik aan het leren was.
In dit gesprek met de heer Meeuws wordt dit nieuws wel serieus genuanceerd.
Die ster staat inderdaad op ontploffen, maar wanneer die gaat ontploffen staat nog niet vast. Zoals Lieven Vandenhaute zegt: "een momentje voor een ster is zoals een millenium".
Als ze zou imploderen en dan exploderen, zou het geen tweede zon zijn, zegt hij. Het zou hoogstens de sterkte hebben van een volle maan. En omdat Betelgeuze ook veel verder staat dan de zon, zal deze ook niet zo groot zijn, namelijk, zoals meneer Meeuws zegt, zo groot als een ster nu, maar dan waziger.
Zoals hij op het einde zegt, spring de media er heel snel op. Ze hebben iets horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st February 2011, 15:46
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
Bovendien, lijkt mij het wel straf dat wetenschappers nu al kunnen verklaren dat in 2012 de aarde 2 zonnen zal hebben heel straf. Normaal gezien als iets in de nabije toekomst gaat gebeuren is dat in de sterrenkunde binnen dit en 10.000 jaar, dus het zou mij verbazen mochten we volgend jaar ook 's nachts kunnen genieten van zonneschijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.