actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2015, 14:03
Cédric V*rtommen Cédric V*rtommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 73
Seizoensfinale 'Thuis' in strijd met Mediadecreet

De seizoensfinale van 'Thuis' was in strijd met het Mediadecreet en heeft mogelijk schade toegebracht aan minderjarigen. Dat zegt de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), die de VRT een waarschuwing geeft.

In de aflevering van 26 juni was vrij expliciet te zien hoe Luc uit 'Thuis' een zelfmoordpoging ondernam. De programmamakers brachten in beeld hoe hij een touw over een balk gooide en nadien de stoel onder zijn voeten wegduwde.

De manier waarop dit in beeld is gebracht, strookt niet met het mediadecreet, zo laat de VRM nu weten. "De uitgezonden beelden zijn voor minderjarigen zeer confronterend en angstwekkend", luidt het. "De VRM is dan ook van oordeel dat de inhoud van de seizoensfinale met de (poging tot) zelfdoding van die aard is dat het risico bestaat dat de inhoud schade toebrengt aan de lichamelijke, geestelijke of zedelijke ontwikkeling van minderjarigen."

Waarschuwing

Volgens de VRM werd de seizoensfinale uitgezonden op een tijdstip "waarop een breed publiek kan worden bereikt, inclusief jonge kinderen". Het Mediadecreet vereist dat dergelijke uitzendingen voorafgegaan worden door een akoestische of visuele waarschuwing, iets wat in de heruitzending in augustus wel gebeurde.

De seizoensfinale van 'Thuis' werd in juni bekeken door 1.361.910 kijkers. Enkele dagen na de uitzending had ook de Zelfmoordlijn 1813 al zijn ongenoegen geuit. Na het einde van het programma hadden de vrijwilligers zeven keer zoveel oproepen gekregen als een week eerder.

Behalve de waarschuwing die de VRT nu voor deze inbreuk krijgt, worden er geen verdere stappen ondernomen.

DM
http://www.demorgen.be/tvmedia/seiz...creet-b1ecebe7/

Mening: De seizoensfinales van de bekende sitcoms 'Familie' en 'Thuis' zorgen altijd voor veel spanning. De cliffhangers zorgen ervoor dat de kijker blijft zitten met vragen over het vervolg van de serie. Wanneer er een brand ontstaat of er wordt iemand ontvoerd, het hoort bij de reeks. Maar wanneer iemand zelfmoord probeert te plegen op de televisie en dit wordt 'duidelijk' in beeld gebracht, dan moeten de makers toch beter nadenken. Dit is een zeer zwaar thema en als dit dan ook nog eens ter sprake komt in deze bekende reeks, dan stel ik mij daar vragen bij. Dit is zeker niet goed voor de kijkers die ernaar kijken. Mensen gaan soms op in deze series en wanneer ze dit dan te zien krijgen, dan begrijp ik dat het aantal telefoontjes naar de zelfmoordlijn gestegen is. De makers van 'Thuis' moeten beter nadenken voordat ze dit uitzenden en dit is zeker een waarschuwing naar alle komende ficitiereeksen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2015, 19:17
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
Seizoensfinale 'Thuis' in strijd met Mediadecreet

Ik vind het zeer normaal dat dit soort thema’s aan bod komen in de sitcom ‘Thuis’. Deze serie wordt gefinancierd met belastinggeld. De VRT heeft dus de verplichting om actuele thema’s in zijn aanbod te plaatsen.
In de sitcom ‘Thuis’ proberen de makers veel rekening te houden met de actuele relevantie, echte mensen in beeld brengen en proberen ze het maatschappelijk debat te openen. Dit doen ze door verschillende taboes te doorbreken. Zo is iedere kijker het al gewend dat er holebi’s in de serie zitten. Misbruik, druggebruik en dergelijke zijn ook reeds aan bod gekomen. Zelfmoord is ook een voorbeeld van een actueel thema. Ik vind het dan ook belangrijk dat de sitcom dit thema aanhaalt.
Wanneer je de scène hebt gezien weet je dat de poging tot zelfmoord een goede draai aan het verhaal heeft gegeven. Je ziet dat Frank Bomans, vertolkt door Pol Goossen, en Louis Bomans, vertolkt door Mathias Vergels, hun broer of vader komen redden. Na alle ruzie die ze hadden zijn zij het die de zelfmoordpoging kunnen stoppen. Dit is dan ook wat volgens mij de kijker moet onthouden. Hoe slecht je je ook voelt, hoeveel vijanden je ook hebt, niemand wil jou verliezen.
Dat er dan meer telefoon aankomen bij de zelfmoordlijn lijkt negatief maar is in enig opzicht ook wel positief. Mensen durven het gesprek aangaan omtrent zelfdoding. De VRT heeft dus hun doel, het openen van een debat, op kleine schaal bereikt.
Echter wil ik niet ontkennen dat de VRT de kijker had moeten waarschuwen dat er zulke beelden getoond zouden worden. Dit mag, volgens mij, geen reden zijn om dit soort thema’s niet in beeld te brengen.

Bronnen: http://www.een.be/programmas/thuis/de-personages
http://www.vrt.be/wat-doen-we/netten/één

Laatst aangepast door Lander.D*bruyn : 8th December 2015 om 20:41.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.