actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2016, 00:00
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Kardinalen in het verweer tegen McDonald's in Vaticaanstad

Een groepje kardinalen in Vaticaanstad verzet zich tegen de plannen van de overheid van het ministaatje om een gebouw te verhuren aan McDonald's. Het eerste restaurant van de fastfoodketen zou er komen in de historische Borgo Pio-wijk, niet ver van het Sint-Pietersplein, maar daar willen de kardinalen een stokje tussensteken.

De Vaticaanse overheid heeft het plan opgevat om een leegstaande verdieping van een gebouw, waar tot voor kort een bank was gevestigd, te verhuren aan McDonald's. De overheid zou overstag gegaan zijn voor de hoge huurprijs die McDonald's bereid is te betalen: "een paar tienduizenden euro's per maand". Het zou gaan om een bedrag tot drie keer hoger dan wat andere huurders bereid waren te betalen, zo weet het Italiaanse persbureau ANSA.
Maar lokale inwoners en handelaars komen nu in het verweer, omdat ze van oordeel zijn dat een fastfoodrestaurant niet past in de historische omgeving van Vaticaanstad. En ze krijgen daarbij de steun van een groepje kardinalen dat op de andere verdiepingen in het bewuste gebouw woont. Zij klagen dat ze niet geconsulteerd werden bij de beslissing. Het immobiliënkantoor van Vaticaanstad zou hen zelfs een brief gestuurd hebben met de mededeling dat de komende maanden een deel van hun loon ingehouden zal worden. Het geld zou gebruikt worden om aanpassingswerken in het gebouw te kunnen financieren. Zo zou er een schoorsteen moeten komen door een ongebruikte liftschacht, en de andere medebewoners zouden daarvoor moeten opdraaien. Het Vaticaan ontkent overigens dat de kardinalen moeten opdraaien voor de kosten, weet The Guardian.
Op een modernisering van de bekende parabel van de vermenigvuldiging van de broden en de vissen richting fishburger, is het dus voorlopig nog even wachten.

Bron: De Standaard, 14.10.2016
http://www.demorgen.be/buitenland/k...nstad-bcb1d323/

Eigen mening:
Ik ben het eens met de inwoners die tegen de komst van de fastfood keten zijn. Naar mijn menig is er een plaats en tijd voor alles. Een McDonald’s restaurant in Vaticaanstad zou, volgens mij, te hard in contrast staan met de historische locatie waar het zich bevindt. De Paus, staatshoofd van Vaticaanstad, roept als het ware op tot soberheid. Het lijkt me vrij ironisch om dan hét beeld van de (Amerikaanse) consumptiemaatschappij in die staat te plaatsen.

Mensen gaan, vaak uit religieuze overweging, naar Vaticaanstad. Mocht ik naar Vaticaanstad gaan, denk ik dat een bezoek aan een hamburgertent het laatste zou zijn waar ik aan denk. Maar mensen verschillen nu eenmaal.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.