actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2016, 12:17
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
“Terroristen zullen binnen vijf jaar ook via internet aanslagen plegen”

De Europese antiterreurcoördinator, de Belg Gilles de Kerchove, gaat ervan uit dat terroristen binnen dit en vijf jaar zullen proberen om ook via het internet aanslagen te plegen. Ze zouden bijvoorbeeld kunnen proberen in te breken in het beheerssysteem van kerncentrales, stuwdammen, het spoor- of luchtverkeer, zegt hij zaterdag in La Libre Belgique.

“Mijn vrees is dat nieuwe technologieën het mogelijk maken voor geďsoleerde individuen om aanslagen met een grote impact te plegen”, geeft de Kerchove aan. Het is misschien nog niet voor meteen, maar het zou hem niet verbazen indien dergelijke pogingen zouden plaatsvinden in de komende vijf jaar.

Of België voldoende gewapend is tegen dergelijke cyberaanvallen? “Ik denk dat ons departement van Defensie goed genoeg is op vlak van cybersecurity. Ze hebben uiteraard niet de capaciteiten om terug te slaan zoals de Fransen of de Amerikanen, maar in het geval van een aanval denk ik dat Defensie redelijk goed is.”

Bron: gjs. (sd). Terroristen zullen binnen vijf jaar ook via internet aanslagen plegen. Opgehaald van De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160326_02205370

Mening:
Terrorisme bestrijden is naar mijn mening anticiperen op wat komt !
Terroristen worden steeds slimmer ... We moeten hiervoor behoed zijn.
Dit geeft ook Europees antiterreurcoördinator, de Belg Gilles de Kerchove, aan. Terrorisme kan niet enkel lichamelijk een aanval op de mensheid zijn via bombardementen en schietpartijen, maar in de toekomst ook op een 'high-techmanier'. Al vele jaren slagen hackers erin om websites plat te leggen. Op deze manier hebben ze de macht om databases in te kijken en boodschappen te verspreiden, maar kunnen er gelukkig via deze wijze geen slachtoffers vallen. Maar wat als terroristen de beheerssystemen van nucleaire sites, stuwdammen en het spoor-en luchtverkeer overnemen ?

Misschien spreken we over 5 jaar niet enkel meer over 'cyberpesten' maar ook over 'cyberterrorisme'. Vele kerncentrales worden uitgebaat door privébedrijven en ik betwijfel het of zij wel voldoende beschermd zijn tegen zulke cyberaanvallen. Daarnaast moeten overheden beraad slagen op welke manier ze zulke cyberaanvallen kunnen vermijden en indien ze toch zouden plaatsvinden, zo snel mogelijk op te lossen. Sommige mensen denken misschien dat dit een 'als-verhaal' is dat vrij onrealistisch is. Wel, dat dachten we twee jaar geleden ook van het begrip terrorisme in het algemeen. Wat blijkt, tegenwoordig moet België leren leven met de dreiging van terrorisme. Overheden, politiediensten, ... moeten op alle vlakken (ook op 'high-techvlak') proactief te werk gaan om terrorisme te bestrijden.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 26th March 2016 om 13:04.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th May 2016, 10:05
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Terroristische aanslagen via het internet.

Net zoals Michell in zijn reactie aanhaalde lijkt het mij reëel dat dergelijke zaken ooit zullen gebeuren. Het is niet slim om te denken dat dit niet kan. Alles kan, iemand die iets echt wil kan het ook. Toen men 50 jaar geleden zei dat mensen met elkaar konden praten wanneer ze zich in andere continenten bevonden, lachte iedereen je gewoonweg uit omdat ze dachten dat het niet kon. Toen we dachten dat de online-codes van de nationale bank niet gekraakt konden worden, hadden we het ook mis. We moeten er vanuit gaan dat alles kan. Een terroristische daad gepleegd via het internet ... het zou kunnen. Daarom lijkt het mij ook logisch dat we ons hierop voorbereiden om het ergste te voorkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.