actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd August 2013, 21:08
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Riziv neemt huisartsen die te veel voorschrijven in het vizier

Het Riziv roept 160 huisartsen die te veel medicatie voorschrijven op het matje. Dat schrijft De Standaard. In een brief vraagt het Rijksinstituut hen om uitleg over hun overdreven voorschrijfgedrag. Als de verantwoording niet volstaat, riskeren ze een boete.
Uit cijfers blijkt dat de Belgen te veel cholesterolverlagende pillen, maagzuurremmers en antibiotica slikken. Het Riziv (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering) geeft jaarlijks miljoenen euro's uit aan de terugbetaling van die vaak overbodige geneesmiddelen en dat kost de sociale zekerheid handenvol geld.

160 huisartsen krijgen daarom een brief in de bus van het Riziv dat hen specifiek om uitleg vraagt over hun voorschrijfgedrag. De huisartsen in kwestie riskeren een fikse boete, maar mogen zich uiteraard eerst verantwoorden.

"We kunnen de praktijk van de huisarts gedurende zes maanden met een vergrootglas bekijken en al zijn activiteiten volgen", zegt Marc Moens van de artsenvakbond BVAS. "Als de arts zijn voorschrijfgedrag niet aanpast, dan kan er een boete volgen."

Bron : http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...0803_huisartsen
Eigen mening : Persoonlijk vind ik dit heel goed. Ik heb zelf al gemerkt dat sommige dokters veel te snel een conclusie trekken en medicatie voorschrijven. Het kan natuurlijk wel zijn dat ze de ene maand of week meer medicijnen moeten voorschrijven dan een andere, maar al bij al vind ik het goed dat dit gecontroleerd wordt. Ook denk ik dat niet iedereen weet dat medicijnen slikken niet al te gezond is, vaak is het beter om gewoon even uit te zieken in plaats van allerlei pilletjes te nemen om maar snel van die ziekte vanaf te zijn. Tegenwoordig 'denken' mensen ook vaak dat ze ziek zijn, terwijl er vaak helemaal niets aan te hand is. Ik vraag me wel af hoe de artsenvakbond gaat controleren of die medicijnen al dan niet terecht zijn voorgeschreven..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd September 2013, 12:21
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Ook ik vind dat het een zeer goede zaak is om de huisartsen die veel medicijnen voorschrijven eens onder de loep te nemen. Natuurlijk zal een deel van de voorgeschreven medicatie wel echt nodig zijn, maar ik ben er ook van overtuigd dat er vele artsen zijn die medicatie voorschrijven naar de wil van de patiënten. Ze zien patiënten vaak ook als klanten en als je ze niet altijd geeft wat ze willen, zouden ze ontevreden kunnen raken en misschien wel van huisarts veranderen. Ik zeg niet dat dit bij alle huisartsen het geval is, maar ik ken genoeg mensen die denken dat ze een bepaald medicijn nodig hebben en even naar de huisarts gaan om daarvoor een voorschrift te gaan halen. Sommige mensen zouden eens moeten leren dat sommige 'kwaaltjes' ovengoed overgaan zonder al die medicatie. De medicatie zou er zelfs voor kunnen zorgen dat je nog (onnodig) last krijgt van nevenwerkingen en deze kan je vaak missen als kiespijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.