actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2017, 23:34
Jana.S*ets Jana.S*ets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Vorselaar
Posts: 16
Reynders ‘niet van mening veranderd’ over wapenleveringen aan Saudi-Arabië

Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR) reageert op de ophef die ontstond nadat bekendraakte dat de Waalse regering nieuwe wapenexportvergunnningen naar de golfstaat had goedgekeurd. Hij heeft naar eigen zeggen ‘het nodige gedaan’.

Begin juni keurde de Kamer een resolutie goed waarin de gewesten wordt gevraagd om een wapenembargo in te stellen voor Saudi-Arabië. Die werd ook door de MR van Waals minister-president en minister Reynders goedgekeurd, wat hen woensdag een stroom van kritiek opleverde omdat Borsus opnieuw 25 exportvergunningen voor wapens naar de oliestaat heeft toegekend.

Maar Reynders is ‘niet van mening veranderd’, benadrukte hij woensdag. ‘Als minister van Buitenlandse Zaken blijf ik de positie die ik op het federale niveau heb ingenomen, verdedigen’, klonk het stellig. ‘Het is aan elke minister-president om zijn eigen standpunt in te nemen’, benadrukte hij wel.
Reynders wijst er dus op dat het wapenexportbeleid een bevoegdheid is voor de gewesten. Zelf deed hij naar eigen zeggen het nodige om de Kamerresolutie over wapenexport naar Saudi-Arabië in het werk te stellen, en de gewesten de inhoud van de resolutie mee te delen.

Reynders heeft ook nog Frederica Mogherini, de Hoge vertegenwoordiger van het Europees buitenlandbeleid, in juni aangeschreven met de vraag om een Europees wapenembargo te overwegen. En in november gaat er een delegatie van Buitenlandse Zaken ter plaatse in Saudi-Arabië kijken hoe het zit met radicalisme en de financiering daarvan. ‘Ook de mensenrechten zullen van dichtbij bekeken worden’, besluit Reynders.

Bron: De Standaard, 18/10/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171018_03139450

Mening: Ik snap niet dat men hierover geen duidelijk kan scheppen. Als de Europese landen niet snel op 1 lijn komen en samen beslissingen maken en dus knopen doorhakken, dan gaat men nog in de problemen komen. Neem bijvoorbeeld het wapenembargo, dit zijn beslissingen die zo snel mogelijk moeten genomen worden. Tot slot snap ik niet waarom Saudi-Arabië exportvergunningen krijgen voor wapens. Er is momenteel veel te veel onduidelijkheid en men moet er veel meer aan doen om deze problemen op te lossen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.