actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2017, 22:53
Jana.S*ets Jana.S*ets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Vorselaar
Posts: 16
Irakees wetsvoorstel laat meisjes vanaf negen jaar trouwen: "Een catastrofe"

Een "catastrofe" noemen Irakese activisten een nieuw wetsvoorstel, dat meisjes vanaf negen jaar zou laten trouwen. Dit weekend gingen Irakezen de straat op om hun ongenoegen erover te laten horen.

Omdat de vrouw van de profeet Mohammed volgens sommige sekten in Irak slechts negen jaar oud was, moet dat de leeftijd zijn waarop meisjes mogen trouwen. Op 1 november stemde het Irakese parlement al een eerste keer over het wetsvoorstel - een amendement op de personenwet - waarin staat dat het "geloofsjuristen" toegestaan wordt om een huwelijk te voltrekken. Wanneer het parlement definitief stemt om de wet aan te nemen is nog niet bekend.

Momenteel staat de wettelijke leeftijd om te huwen in Irak nog op 18, al kunnen meisjes in sommige gevallen ook al op 15 trouwen, wat ingaat tegen het VN-verdrag over kinderrechten. Irak heeft dat verdrag nochtans in 1994 ondertekend.

Dit wetsvoorstel is een herwerkte versie van een voorstel uit 2014, dat nog veel verder ging. Dat verbood moslimmannen namelijk om met andersgelovigen te trouwen, maakte verkrachting binnen het huwelijk legaal, en verbood vrouwen om zonder toestemming van hun man hun huis te verlaten.


Bron: De Morgen, https://www.demorgen.be/buitenland/...trofe-b8d5a25b/, 14 november 2017


Mening: Dit vind ik totale onzin. Meisjes laten trouwen vanaf hun negen jaar? En dan waarschijnlijk nog met een man van 40. Dat hier zelfs over gestemd moet worden door het parlement vind ik belachelijk. Ik ga dan ook helemaal akkoord me de protesterende Irakezen, dit is gewoon niet menselijk.
Dus mijn mening: Irak heeft het VN-verdrag over kinderrechten ondertekend en moet zich hier dan ook aan houden. En zelfs als het verdrag niet bestond is het abnormaal om met een kind van 9 jaar te trouwen, laat staan om hieraan te denken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.