actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2014, 11:20
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
Antwerpse rector wil ‘extra beursstudenten’

'Besparingen vermijden indien mogelijk en geld efficiënter besteden', dat is de kernboodschap van Alain Verschoren, rector van Universiteit Antwerpen, donderdag bij de start vn het nieuwe academiejaar. Verschoren vreest de gevolgen van de besparingen voor net-niet-beursstudenten.
Uiteraard pleitte de Antwerpse rector voor zo weinig mogelijk besparingen. Hij stak tijdens zijn speech dan ook een speelkaart op, het symbool van het Vlaamse studentenprotest, wat met applaus onthaald werd. Een tussenoplossing ziet hij in een nieuwe categorie ondersteunde studenten, die het actuele inschrijvingsbedrag blijven betalen. Een nieuw beurstarief dus, naast de bestaande twee categorieën: volledige beursstudenten en bijna-beursstudenten.

Tegelijkertijd wil hij ook realistisch zijn en zelf actie ondernemen: geld kunnen ophalen via leerstoelen gesponsord door bedrijven bijvoorbeeld, voor fundamenteel onderzoek.

Verschoren stelde voor een aantal visitaties op te schorten, iets waar volgens hem de onderwijsminister wel oren naar had, en een nagel waar de Leuvense rector Rik Torfs al meermaals op hamerde. Daarnaast pleitte de rector ook voor meer aanvullend online onderwijs, minder flexibilisering, de afschaffing van de gemeenschappelijke universiteiten- en hogescholenraad VLUHR en een eenvoudiger onderwijsstructuur.

‘Proportie zien’

Burgemeester van Antwerpen en N-VA-voorzitter Bart De Wever was tevreden dat Antwerpen evolueerde van een stad met studenten naar een studentenstad: 'We tellen nu meer dan 44.000 studenten, maar zitten nog lang niet aan ons plafond.’ Over het inschrijvingsgeld zei De Wever dan weer dat de sociale correcties niet zullen verdwijnen. 'Ik hoop dat de discussies over meer dan het inschrijvingsgeld zullen gaan, zeker als je weet dat in het allerslechtste geval het onderwijs zal evolueren van zeer goedkoop naar iets minder goedkoop onderwijs. Neem een zekere zin voor proportie in acht.'

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) vond de voorstelling fout als zou Vlaanderen de kosten willen afwentelen op de studenten. Er wordt volgens haar nog overlegd met alle partijen, inclusief studenten. 'Binnen één, twee of drie weken zullen we beslissen en ik hoop tegelijk dat we met de keuzes die we maken ook de planlasten door ons, koepels en instellingen zelf een stukje kunnen verminderen', aldus Crevits. Ze zag geen brood in de maatregel om studenten na een gefaalde eerste zit met Kerstmis naar huis te sturen, zoals rector Luc De Schepper van UHasselt had gesuggereerd, maar wel om ze beter te heroriënteren.

Bron: De Standaard
(http://www.standaard.be/cnt/dmf20140925_01287167)
Datum: 25/09/2014

Eigen mening:
Ik snap de ingesteldheid van meneer Verschoren volledig. Er gaat nu nog veel te veel geld verloren aan niet-dringende factoren. De tussen-optie voor de beursstudenten vind ik momenteel nog te vaag uitgewerkt, ik zie hier wel potentieel in, maar het resultaat valt af te wachten. Ik vind persoonlijk ook dat een school niet mag besparen, naar mijn mening vind ik dat de school moet streven naar perfectie om zo de studenten en docenten een zo goed of vlot mogelijk academiejaar te bezorgen. Het initiatief om geld te verzamelen door sponsoring vind ik dan wel een zeer goed idee. De factoren die Rik Torfs aanhaalt zijn naar mijn mening degelijke maatregelingen. Ik zie dit enkel ten goede komen. De overheid doet alles wat men kan om goedkoop onderwijs te voorzien voor de studenten. Als men de eerste zit in Kerstmis faalt, vind ik dat het de keuze van de student zelf is. De school moet hier niet tussenkomen. Als de betrokken student zelf beslist een jaar te verspillen, dan is dit volledig zijn of haar verantwoordelijkheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.