actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st September 2014, 20:18
Lode.G*vers Lode.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 84
Inschrijvingsgeld hoger onderwijs stijgt naar 900 à 950 euro

Het inschrijvingsgeld aan de hogescholen en universiteiten, zal stijgen tot 900 à 950 euro. Dat is vernomen in Vlaamse regeringskringen en is minder dan het bedrag van 1.100 euro dat eerder circuleerde.

Door de besparingen die zijn afgesproken in het Vlaams regeerakkoord zouden de hogescholen en universiteiten 89 miljoen euro moeten inleveren op hun werkingsmiddelen. Maar na de ongerustheid en protesten binnen de onderwijswereld en bij de studenten heeft de Vlaamse regering naar verluidt nu toch nog met de besparingen geschoven. Op dit moment zou daardoor het bedrag van 81 miljoen euro op tafel liggen, zo vernam De Morgen binnen regeringskringen. Daardoor zou de verhoging van het inschrijvingsgeld beperkt worden tot 900 à 950 euro. Vandaag betaalt een student 619 euro inschrijvingsgeld.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) liet vrijdag bij de opening van het academiejaar in Gent nog weten dat een verhoging van het inschrijvingsgeld tot 1.100 euro voor haar partij niet door de beugel kon. Ook N-VA sloot zich bij een maximumgrens van 1.000 euro aan.

Morgen stelt Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) in zijn Septemberverklaring de begroting van volgend jaar voor, de eerste van zijn regeringsploeg. De ministers zitten ook vanavond nog samen om de laatste hand te leggen aan de volledige cijfers.

Later deze week volgt er nog overleg tussen Crevits en de hogescholen en universiteiten.

Bron: De Morgen, zondag 21/09/2014 (artikel door TT)
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...-950-euro.dhtml

Eigen mening:
De kogel is door de kerk. Na lang gepalaverd te hebben, heeft de Vlaamse regering een duidelijke richtlijn gegeven inzake de verhoging van het inschrijvingsgeld voor het hoger onderwijs. Eerst werden er bedragen genoemd tot 1500 euro, maar na een storm van kritiek heeft de regering deels geschoven met het beschikbare geld. De kans is zeer groot dat het bedrag dus zal stijgen tot 900 à 950 euro. Er werd dus uiteindelijk niet boven die psychologische grens van 1000 euro gegaan.

Een verhoging van ongeveer vijftig procent is vrij drastisch, maar niet per se dramatisch. Uit studies is gebleken dat het grootste deel van de gezinnen deze meerkost financieel (vrij gemakkelijk) kan dragen. Komt het democratisch gehalte van het hoger onderwijs dan niet in gevaar voor de financieel minder sterken? Naar mijn mening niet, want het systeem van studiebeurzen en studietoelagen kan gewoon blijven bestaan. Dit systeem is momenteel goed ingeburgerd en verdeelt de lasten van het onderwijs evenredig met de financiële draagkracht. De nieuwe Vlaamse regering moet sterk besparen en rekent op de welgestelde burger. Mensen die meer kunnen dragen ook effectief meer laten dragen, dat is voor mij ook democratie.

De laatste jaren is bovendien het aantal studenten dat hoger onderwijs volgt dermate gestegen, dat een verhoging van de kost nu eenmaal niet kon uitblijven. Het is simpele economie: vraag en aanbod. Er is dermate hoge vraag in Vlaanderen naar hoger onderwijs, dat het aanbod een kwaliteits- en kwantiteitsinjectie nodig heeft.

Als men bovendien kijkt naar andere Europese landen, zien we dat we dat België (zelfs mét de verhoging van het inschrijvingsgeld) nog steeds relatief goedkoop onderwijs aanbiedt.

Niemand betaalt graag meer, maar er komen nu eenmaal tijden aan waarin er bespaard zal moeten worden. Zolang de meerkost eerlijk verdeeld kan worden en vooral de welgestelden deze kost dragen (dus met instandhouding van studietoelagen), komt voor mij het democratisch gehalte niet in gevaar.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st September 2014, 21:09
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Om eerlijk te zijn vind ik 900 à 950 euro nog steeds enorm veel. Als we over de 1000 euro zouden gaan, zou ik het echt wel te veel vinden. Het grootste deel van de studenten doet volgens mij geen vakantiewerk, terwijl het andere deel wel vakantiewerk doet. Steeds meer en meer jongeren zijn nu ook opzoek naar vakantiewerk, omdat ze het lastig vinden dat hun ouders voor alles moeten opdraaien of omdat de ouders hun jongeren min of meer verplichten. De stijging van het studiegeld zal er wellicht voor zorgen dat nog meer jongeren graag vakantiewerk hebben, terwijl het nu al enorm moeilijk is voor vele studenten om een job te vinden. Alleszins is het toch positief dat we onder de 1000 euro blijven uiteraard.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st September 2014, 22:36
Lode.G*vers Lode.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 84
Beste Jeroen

Ik heb niet verteld dat 900 à 950 euro niets is, het is inderdaad een force verhoging. Ik heb willen zeggen dat een verhoging van de kosten zo goed als onvermijdbaar was, aangezien de regering zeer strak de riem moet aantrekken (vier dagen geleden is duidelijk geworden (rapport van het monitoringcomité) dat de regering NOG een half miljard extra moet besparen). De regering probeert op elk agendapunt zoveel mogelijk euro's te besparen en na vele onderzoeken is gebleken dat het onderwijs (en de Belgische bevolking) dit wel moet kunnen dragen. 300euro meer is inderdaad stevig, maar andere landen vragen nog veel meer (bv. Nederland: gemiddeld 1700euro?! Europees gemiddelde is 1600euro), dus waarom zouden wij het niet kunnen? Qua inkomen per capita behoort België niet tot de zwakke landen van Europa.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd September 2014, 10:11
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Ik vind niet dat we hier zomaar mee akkoord moeten gaan. Het kan allemaal goed zijn dat de regering geld nodig heeft, maar om dit dan te gaan zoeken bij het onderwijs is wel een drastische maatregel. Het onderwijs zorgt namelijk mee voor het invullen van jobs later.
Ik vind dit eigenlijk helemaal niet kunnen. Ik denk hierbij in de eerste plaats aan gezinnen met een 'klein' inkomen. Het is nu al voor velen erg moeilijk om dit te kunnen blijven betalen. Jongeren gaan daarom ook (zoals Jeroen zegt) zorgen voor een eigen inbreng. Daar zouden ze toch niet mee moeten bezig zijn op jonge leeftijd, om te kunnen studeren?!
Een verhoging naar 900 euro is zeker en vast heel fors, volgens mij te fors. Voor sommigen (ik denk zelfs voor velen) is dit twee derde van het maandloon. Als je dan twee of meer kinderen hebt die studeren schiet er niet zoveel meer over.
Ik weet natuurlijk wel dat besparingen nodig zijn en dat de overheid geld nodig heeft, maar zo riskeer je de toekomst van jonge mensen te veranderen. Bespaar bijvoorbeeld eerst eens op ontslagpremies en de veel te hoge lonen voor mensen met een 'belangrijke' functie etc..
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd September 2014, 10:30
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Ik vind 900 euro enorm veel geld voor het onderwijs. Zeker omdat die prijs plots zo hard stijgt. Als we het inschrijvingsgeld op termijn zouden verhogen, dan had deze maatregel voor veel studenten en ouders niet zo overdreven geleken. België is immers nog steeds een goedkoop land om te studeren en onder de kaap van 1.000 euro valt het inschrijvingsgeld nog goed mee. Jaarlijks het inschrijvingsgeld met honderd euro verhogen op termijn van enkele jaren lijkt me billijk.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd September 2014, 10:32
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Lode, ik haal enkel en alleen maar aan dat er wellicht verschillende studenten niet studeren omwille van de kosten die het onderwijs met zich meebrengt. Het is niet alleen maar inschrijvingsgeld dat de studenten moeten betalen, ook het afdrukken van cursussen, het aankopen van boeken enzovoort. Ik vind net zoals Maxime dat de studenten en hun ouders niet voor deze besparing moeten opdraaien, of toch zeker niet als enigen.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 22nd September 2014, 11:50
M*chael.Ceulemans M*chael.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 54
Citaat:
Orgineel gepost door J*roen.Bosmans
Lode, ik haal enkel en alleen maar aan dat er wellicht verschillende studenten niet studeren omwille van de kosten die het onderwijs met zich meebrengt. Het is niet alleen maar inschrijvingsgeld dat de studenten moeten betalen, ook het afdrukken van cursussen, het aankopen van boeken enzovoort. Ik vind net zoals Maxime dat de studenten en hun ouders niet voor deze besparing moeten opdraaien, of toch zeker niet als enigen.


Ik vind de manier die Seppe voorstelt eigenlijk de beste. Elk jaar het inschrijvingsgeld een beetje verhogen lijkt me beter. Het onderwijs bespaart maar ik denk niet dat enkel de studenten hier de dupe van moeten worden.
__________________
Opleiding is de beste proviand op de reis naar de ouderdom
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 22nd September 2014, 16:45
Lode.G*vers Lode.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 84
We hebben een oplossing dan hé iedereen akkoord met de verhoging tot 900 à 950 euro, maar deze verhoging geleidelijk aan doorvoeren. Heeft iemand het nummer van Bourgeois of Crevits?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.