actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2017, 16:15
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
‘Identificatie en uitwijzing Soedanezen is illegaal’

Het identificeren en uitwijzen van de Soedanese sans-papiers in het Maximiliaanpark is een illegale daad. Dat heeft de rechtbank van eerste aanleg in Luik beslist nadat de Ligue des droits de l’Homme een eenzijdig verzoekschrift had ingediend.

De Ligue des droits de l’Homme, de Waalse tegenhanger van de Liga voor Mensenrechten, diende vanmorgen een eenzijdig verzoekschrift in bij de rechtbank van Luik om de repatriëring van Soedanese vluchtelingen een halt toe te roepen. Vorige week had de organisatie samen met enkele andere ngo’s nog opgeroepen om de Soedanezen niet uit te wijzen, omdat ze martelingen en zelfs de doodstraf riskeren, als ze in Soedan aankomen.

De rechter gaf de Ligue des droits de l’Homme gelijk en verbood de uitwijzing van de sans-papiers en de identificatie door Soedanese ambtenaren. Het hof baseerde zich daarvoor op artikel 3 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens dat bepaalt dat ‘niemand mag onderworpen worden aan foltering of onmenselijke of vernederende behandeling’.

Het hof verbiedt de Belgische staat om de Soedanezen nog langer te repatriëren naar Soedan of naar een ander land van de Europese Unie. Ook de identificatiemissie door Soedanese ambtenaren moet stoppen. Als de Belgische staat het vonnis naast zich neerlegt, riskeert het een boete van 20.000 euro.


Bron: www.destandaard.be, geraadpleegd op 9 oktober 2017

Mening:
Ik begrijp dat er reactie en verzet komt op het uitwijzen van Soedanezen. Ik ben voorstander van een humaner vluchtelingenbeleid waarbij we iedereen proberen te helpen waar nodig. Anderzijds is dit moeilijk realiseerbaar en besef ik dat dit een onmogelijke zaak is, toch vind ik dit ook geen oplossing. In Soedan worden de mensenrechten continu geschonden en hier in het artikel wordt zelfs aangehaald dat er hen de doodstraf of marteling te wachten staat. Ik heb ook absoluut geen andere ideeën over hoe we de vluchtelingenproblematiek moeten aanpakken, maar achter deze uitwijzingen kan ik niet achterstaan.
Ik ben van het principe dat de wereld van iedereen is en je kan spijtig genoeg niet kiezen waar je wieg staat. Als je in een land geboren wordt waar je moet leven in mensonwaardige omstandigheden vind ik dat je altijd ergens anders naartoe moet kunnen, maar toch sluiten we mensen buiten omdat ze geen Belg zijn. Ik realiseer mij anderzijds ook dat het vluchtelingenbeleid zo streng is geworden omwille van de excessen in het verleden. Misschien is dit idee te idealistisch en niet realiseerbaar, maar we mogen en moeten toch stilstaan bij een vluchtelingenbeleid dat niet ingaat tegen de mensenrechten.

Laatst aangepast door Amber.V*erhoeven : 9th October 2017 om 16:30.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.