actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th August 2013, 17:50
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Gentenaar krijgt als eerste alcoholslot in zijn auto

Volgende week dinsdag wordt voor een man uit Gent voor het eerst in ons land een alcoholslot ingebouwd in de auto. Dat schrijft Het Nieuwsblad. De man werd veroordeeld voor dronken rijden.

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) staat in voor de begeleiding van dergelijke chauffeurs. Het slot werkt heel eenvoudig: wie wil rijden, mag niet te veel gedronken hebben, anders start de wagen niet. Indien het alcoholgehalte minder dan 0,2 promille bedraagt, dan start de motor meteen.

Om misbruik te voorkomen, bijvoorbeeld een andere persoon laten blazen, vraagt het toestel de chauffeur ook om op willekeurige ogenblikken tijdens de rit te blazen.

Volgens statistieken uit andere landen daalt het gevaar op recidive voor dronken rijden dankzij het alcoholslot met 40 tot 90 procent.

Het alcoholslot kost de veroordeelde 3.700 euro in het eerste jaar. Daarna neemt die som af.

(Bron: www.standaard.be gevonden op 28 augustus 2013)

Mening:
Toen ik de titel van dit artikel las, verschoot ik dat dit slot nog nooit eerder geďnstalleerd was in ons land. Ik dacht dat er van dit slot toch al jarenlang sprake was. Desalniettemin vind ik het goed dat het dan toch eindelijk in voege treed. Onderzoek heeft al uitgewezen dat het alcoholslot een effectieve manier is om dronken chauffeurs achter het stuur weg te halen (of toch verminderen), dat wordt ook nog eens bevestigt in het artikel zelf.

Een nadeel, vind ik wel, is dat het in deze situatie gebruikt wordt nadat de man veroordeeld. Een curatieve oplossing maar het is beter dan niets.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th August 2013, 21:24
l*sa123 l*sa123 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Arendonk
Posts: 69
Ik vind dit een zeer goed initiatief! Hopelijk daalt hiermee het aantal personen die dronken met de wagen rijden en ook de ongevallen die hierdoor veroorzaakt worden!
Ik deel de mening van Nikki, jammer dat het pas van start gaat wanneer de man al eens veroordeeld was!
Toch vind ik nog steeds dat iedere bestuurder de verantwoordelijkheid zou moeten hebben om niet dronken achter het stuur te kruipen met of zonder alcoholslot.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.