actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2015, 12:04
Aline.V*rmeiren Aline.V*rmeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 30
Scholen worstelen met ongeletterde vluchtelingenkinderen

Scholen in Antwerpen en Gent krijgen kinderen van asielzoekers op de schoolbanken die volledig analfabeet zijn. “Dat gebeurde vroeger ook wel een keer. Maar nu zit ons klasje propvol”, klinkt het in Antwerpen. “Als we die kinderen alle kansen willen geven, betekent dat enorm veel bijkomend werk voor de school”, wordt gewaarschuwd.

Het belooft vandaag druk te worden aan de schoolpoort. Na het einde van de herfstvakantie gaan enkele honderden vluchtelingenkinderen vandaag voor de eerst keer naar school. En dat zet veel scholen voor bijkomende uitdagingen. Zo worden in Gent en Antwerpen scholen geconfronteerd met vluchtelingenkinderen die volledig analfabeet zijn.

“We hebben altijd al een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers gehad, een zogenaamd OKAN-klasje, waar we gemiddeld één of twee kinderen begeleidden die onvoldoende Nederlands konden lezen en schrijven”, legt directrice van het Koninklijk Atheneum Antwerpen Karin Heremans uit. “Maar de afgelopen weken is het aantal kinderen dat we in die klas opvangen niet alleen fors gestegen, de kinderen die erbij kwamen, zijn bovendien vaak volledig analfabeet, iets wat we tot nu toe maar zelden meemaakten. Het klinkt cru, maar het gaat dan over kinderen die recht uit de bergen van Afghanistan komen en nog nooit een school vanbinnen zagen.”

Bijkomend probleem is dat er wel lesmateriaal voorhanden is voor jonge kinderen én ook voor volwassenen die ongeletterd zijn. “Maar voor wat oudere kinderen en ook pubers is haast geen aangepast lesmateriaal beschikbaar. Onze lesgeefster, met veel ervaring in dit soort taalonderwijs, werkt nu zelf materiaal uit, bijgestaan door leerkrachten van andere Antwerpse scholen.”

Eigen mening:
Ik vraag me af hoe ze dit allemaal gaan oplossen. Er zijn veel te weinig leerkrachten die de taal van de vluchtelingen kunnen spreken, dus het wordt dan ook enorm moeilijk om de leerlingen Nederlands te leren. Als het lesmateriaal niet aangepast is, wordt het natuurlijk niet gemakkelijker. Volgens mij zouden ze beter aparte schooltjes oprichten voor de vluchtelingenkinderen, waarin alles aangepast wordt aan hun noden en leertempo. Hoewel het ook wel goed zou zijn als ze met Nederlandstalige kinderen zouden omgaan, om de taal sneller onder de knie te krijgen. De aparte klasjes vind ik daarom een goed idee.

Bron:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151108_01961377

Laatst aangepast door Aline.V*rmeiren : 9th November 2015 om 12:05. Reden: bron vergeten
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2015, 16:19
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Deze problematiek is schrijnend. Als samenleving moeten we er voor zorgen dat elk kind in België, ongeacht afkomst, onderwijs kan volgen op zijn of haar maat. Het is voor scholen inderdaad niet eenvoudig om je school en het materiaal op zo'n korte tijd aan te passen aan de problemen die er nu met de vluchtelingencrisis heersen in de wereld.
Ik vind het zeer goed dat de leerkracht zelf materiaal probeert te ontwikkelen voor de kinderen, waardoor ze toch onderwijs kunnen volgen. Het is hierbij belangrijk om samen te werken en je krachten als onderwijsgemeenschap te bundelen om zo te zorgen voor onderwijs op maat.
Zelf zou ik niet kiezen om de kinderen van vluchtelingen onder te brengen in andere scholen en misschien ook niet in andere klassen. Door hen af te schermen van Nederlandstalige kinderen, gaan ze zich misschien vervreemd voelen en gaan ze het bovendien moeilijker hebben om zich aan te passen. Door hen samen te brengen in verschillende klassen gaan ze ook sneller de taal oppikken en een manier zoeken om te communiceren met anderen kinderen. En zo wordt hun gevoel voor taal ook aangewakkerd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.