actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2015, 11:16
Jeff.M*rtens Jeff.M*rtens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Malle
Posts: 37
Belg eet minder zout

We eten dagelijks één gram of tien procent minder zout dan in 2007. Dat blijkt uit een studie die de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) uitvoerde in opdracht van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.

Uit de huidige studie blijkt dat de gemiddelde zoutinname gedaald is van 10,5 gram tot 9,5 gram per dag. Een van de redenen daarvoor is dat de toevoeging van zout in voedingswaren zoals vleesproducten, diverse broodsoorten, soepen in poedervorm, bereide maaltijden en kazen, de afgelopen jaren gedaald is.

Na een eerste studie in 2007-2008 ontwikkelde het Federaal Plan voor Voeding en Gezondheid een strategie om de zoutconsumptie in België te doen dalen. Er kwam een bewustwordingscampagne voor het grote publiek en er werd een overeenkomst gesloten met de federaties van de voedingindustrie (Fevia) en de distributiesector (Comeos) om de toevoeging van zout in voeding te verminderen. "Dit succes bewijst dat een gecoördineerde aanpak, waarbij alle stakeholders hun verantwoordelijkheid nemen, de beste manier is om consumenten richting een gezondere levensstijl te helpen. We hopen dan ook om op de ingeslagen weg verder te gaan in de strijd tegen obesitas", zegt Chris Moris, directeur-generaal van FEVIA.

“Te veel zout veroorzaakt hoge bloeddruk en dat kan leiden tot ernstige klachten zoals hart- en vaatziekten”, zegt minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD). “Met andere woorden: het is slecht voor de mens en vormt een belasting voor de volksgezondheid. Tien procent minder zout is een mooi resultaat dat we bereikt hebben door constructief overleg en samenwerking met de voedingssector.”

Ook bij Comeos, de federatie voor handel en diensten, zijn ze tevreden met de resultaten. “De samenstelling van voedingsproducten veranderen is immers geen eenvoudige opdracht: zout is niet alleen maar een smaakversterker, het speelt ook een belangrijke rol in de bewaring van voedsel. We zijn dan ook blij dat onze inspanningen effectief geleid hebben tot een verlaagde zoutinname door de consument”, zegt Dominique Michel, ceo van Comeos.


Eigen Mening:
Normaal mag een mens maar 6 gram zout per dag innemen door voedsel (http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zout.aspx Zie onderaan bij voedingsadvies), wij Belgen zitten nu op 9,5 gram.
Het meeste zout dat we binnenkrijgen is van kant en klare gerechten, poeders en bewerkt vlees enz. De producenten hebben de zoutwaarde al geminderd maar het mag nog minderen, want er sterven jaarlijks nog veel mensen aan hart- en vaatziekten door het te veel eten van zout. We zijn al op de goede weg met die 1 gram minder vergeleken met 2007, maar natuurlijk kan het altijd beter.

Bron:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151109_01961545
Het Nieuwsblad
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2015, 12:06
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Belg eet minder zout

Zout is een belangrijk ingrediënt tijdens het koken. Zoals in het artikel wordt vermeld is het niet eenvoudig om te verminderen, doordat het zowel goed is voor de smaak als voor de bewaring. We zijn op de goede weg, maar het kan nog altijd beter. Daarom denk ik dat een nieuwe bewustwordingscampagne zeker geen kwaad kan. Daarnaast kan men vanuit de federale regering ook regels opleggen voor de fabrikanten van kant- en klare maaltijden. Daarnaast kan men mensen ook tips geven om lekker te koken met minder zout. Ik denk dat heel wat mensen zout gebruiken uit gewoonte. Men staat niet stil bij de gevolgen voor onze gezondheid. Mijn grootouders werden geconfronteerd met gezondheidsproblemen en hebben sindsdien hun zoutverbruik heel wat verminderd. Zij doen veel minder zout in hun brood dan wij, het verschil in smaak is enorm. Het is niet eenvoudig om ineens naar een eetgewoonte over te schakelen met veel minder zout. Daarom zouden we vanaf nu al systematisch minder zout moeten eten, om problemen te voorkomen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th November 2015, 15:29
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Belg eet minder zout

Mijn mening komt overeen met de voorgaande meningen. Persoonlijk let ik wel op de hoeveelheid zout die ik eet. Mijn vader mag sowieso al weinig zout eten voor zijn gezondheid, dus is het voor mij persoonlijk niet zo moeilijk om zoutarme gerechten te eten. Mijn vader kookt heel vaak, dus is dat in mijn situatie evident. Toch let ik er zelf ook op dat ik niet te veel zoute snacks en zoutrijke producten eet als ik niet thuis ben. Net omdat ik weinig zout eet, proef ik het al snel wanneer er veel zout in een gerecht zit. Voor mij is het een gewoonte om zoutarm te eten, dus de smaak ervan ben ik al jarenlang gewoon. Naar mijn mening moet een gerecht niet per definitie veel zout bevatten om lekker te smaken. Ik kan mij wel voorstellen dat het voor andere gezinnen moeilijker is om te letten op de zoutconsumptie.
Wij hebben thuis ook kookboeken die specifiek gericht zijn op zoutarme gerechten. Ik ben van mening dat dergelijke boeken een meerwaarde zijn en daarom zou het ook goed zijn om hier meer aandacht aan te besteden in de media dan aan de ongezonde zoutrijke voedingsmiddelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.