actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2008, 13:40
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
Leerkrachten niet straffen voor seks met 16-jarigen

07/10 "Leerkrachten niet straffen voor seks met 16-jarigen"
De Britse secretaris-generaal van de bond voor vrouwelijke leerkrachten Chris Keates ligt onder vuur omdat zij vindt dat een leerkracht geen veroordeling wegens een seksueel misdrijf verdient als hij of zij seks heeft met een leerling(e) van boven de zestien als die daar in toestemt.


Volgens Keates kan die leerkrachten hooguit een deontologische inschattingsfout voor de voeten geworpen worden en daarvoor moeten ze niet in een register van seksdelinquenten te boek staan.

Verenigingen van opvoeders en verdedigers van kinderrechten hebben al luide protesten laten horen: “Wie misbruik maakt van jonge meisjes of jongens onder zijn of haar zorgen, moet beslist in aanmerking komen voor ontslag en vervolging”.

1.500 gevallen per jaar
In de Britse wetgeving is een intieme relatie tussen leerkrachten en leerlingen jonger dan 18 jaar strikt verboden, maar volgens universitaire studies gebeurt dat gemiddeld toch 1.500 keer per jaar.

bron: GVA

Blijf het toch een vreemd gegeven vinden! Vorig jaar bleek nog dat het in België ook dagelijkse(weekendse) kost is !
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th October 2008, 18:31
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Ik vind dat voorstel echt op niets lijken. Een leerkracht moet toch een voorbeeldfunctie hebben en niet met z'n leerlingen in bed duiken. Dan mogen leerlingen nog ouder zijn dan 18 jaar, dan vind ik nog niet dat zoiets mag gebeuren. Het zou trouwens helemaal niet eerlijk zijn tegenover andere leerlingen omdat die leerling die seks heeft met de leerkracht zowiezo bevoordeeld wordt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th October 2008, 20:04
jolein kimpe's Avatar
jolein kimpe jolein kimpe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oevel
Posts: 77
Er spelen hier tegenstrijdige gedachten in mijn hoofd:

Het recht op privacy?

Elke persoon heeft het recht om met zijn/haar eigen lichaam te doen en laten wat hij/wil dus “do as you please”.

Natuurlijk moet er hier ook rekening gehouden worden met het feit dat het hier degelijk wel gaat om iemand in een voorbeeldfunctie, wat de zaak dus zeker wel iets ingewikkelder maakt. En krijgt het dus een ethisch kantje.

Maar waaraan denken de meeste mensen als ze zo’n verhaal voorgeschoteld krijgen?

Een oudere man/vrouw in zijn/haar midlife, zoekend naar wat actie bij een jonger publiek?
Of denken we aan een verliefd stel dat ongeacht de zware maatschappelijke aantijgingen besluit om hun liefde toch te consumeren?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th October 2008, 20:09
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Zoersel
Posts: 78
Ja inderdaad het zou schandalig zijn mocht dit legaal worden. Ik vind dat je als leerkracht geen relatie mag hebben met je leerlingen. Die leerlingen worden inderdaad bevooroordeelt, ook al is dit niet de bedoeling. Om er dan nog maar van te zwijgen wat de ouders hiervan moeten denken. En wat gebeurd er als deze relatie ten einde loopt? De leerkracht heeft de macht om de punten van deze leerling te beïnvloeden of hem/haar anders te benadelen.

Anderzijds als je lief je leerkracht is, is dit toch ook niet gezond om hiervan les te krijgen? Dit brengt de leerling in een ongewone/ongemakkelijke klassituatie. Ook moet deze relatie dan vaak geheim gehouden worden wat niet altijd even gemakkelijk zal zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd November 2008, 10:40
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Het is inderdaad niet gemakkelijk om hieraan al dan niet een straf aan te geven.
Enerzijds moet een leerkracht het goede voorbeeld geven en niets beginnen met een leerling(e) die dan ook nog eens enkele jaren jonger is.
Maar langs de andere kant, als je eens rondkijkt in de wereld, of zelfs België, zien we vaak dat een oudere man optrekt met een véél jongere vrouw en daar wordt dan niets over gezegd. Wel over gezegd, maar hij of zij wordt hiervoor niet vervolgd.
En dit zouden ze dan wel doen bij leekrachten? Ik vind zolang dat de leerling hiermee instemt en boven de 16 jaar is, er niet echt iets mis is...

Al is het toch wel moeilijk om dat over de lippen te krijgen, want een leerkracht heeft nog steeds die voorbeeldfunctie waaraan hij zich dan toch weer aan moet houden...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 5th November 2008, 15:40
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
Een leerkracht moet eerst en vooral rekening houden met de sociale status die deze binnen onze maatschappij vervult. Er wordt van hem of haar verwacht dat hij of zij (minderjarige) studenten iets bijleert m.b.t. een schoolvak, niet dat een leerkracht met leerlingen seks heeft. Tenslotte vertrouwen (in de meeste gevallen) de ouders hun kinderen toch toe aan de school en in het bijzonder aan de leerkrachten, met de gedachte dat hun kinderen gevormd worden om een welbepaalde rol (beroep) binnen de samenleving gaan in te nemen. Let wel zonder hierbij eerst nog op het seksuele vlak enkele bijlessen te genieten...
Langs de andere kant zijn en blijven leerkrachten ook gewone mensen van vlees en bloed. Echt onoverkomelijk vind ik het niet dat een leerkracht een relatie begint met een oud-leerling (> 18 jaar).
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 10th November 2008, 17:58
Mathias Van der Sanden Mathias Van der Sanden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 65
Enerzijds vind ik het totaal niet kunnen. Een leerkracht mag niets beginnen met een leerling. Deze leerling zal steeds bevoordeeld worden ten opzichte van de andere leerlingen, hoe je het ook draait of keert.
Maar anderzijds, er zijn genoeg mensen in de wereld met een enorm leeftijdsverschil die toch een goed koppel zijn. Als ze werk en privé gescheiden kunnen houden, zou het perfect werken. Maar ik twijfel er sterk aan of dit wel kan. Maar ik zou het toch niet willen meemaken in mijn carrière.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th November 2008, 15:32
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Nog artikeltjes van deze soort...

Leraar stelt zich voor als 16-jarige voor seks met tiener
Het lijkt wel een dagelijkse rubriek in de Amerikaanse pers, want opnieuw heeft een leerkracht zich vergrepen aan een leerling. Dit keer zou een 47-jarige leraar wiskunde in de Amerikaanse staat South Carolina zich voorgesteld hebben als een 16-jarige knul om een 15-jarig meisje in zijn bed te krijgen. Ze hadden elkaar leren kennen op het internet.

Bestelwagen
Mark Edward Craft geeft wiskunde op een school in Lexington. Het meisje was geen leerling uit zijn klas. Ze vonden elkaar op een website op het internet. Craft stelde zich voor als 16-jarige en zei dat hij haar wou ontmoeten. Hij pikte haar op met zijn bestelwagen en reed naar zijn appartement. Daar speelden ze een kaartspelletje, dronken ze alcohol en hadden ze uiteindelijk ook seks.

Andere slachtoffers?
Toen het meisje het appartement verliet, belde ze de hulpdiensten. Ze werd naar haar moeder gebracht en Craft werd aangehouden. Op school kreeg hij administratief verlof en hij blijft zijn loon ontvangen tijdens het onderzoek van de politie. Er zouden geen aanwijzingen zijn dat Craft ook leerlingen uit zijn eigen school misbruikte. (gb)

03/10/08 11u44
BRON: http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/...et-tiener.dhtml




Lerares wiskunde staat terecht voor lesbische relatie met leerlinge
Amanda Louise Thompson, nu 28.In het Australische Brisbane staat een vrouwelijke leerkracht terecht omdat ze in 2003 een lesbische affaire begon met een toen amper 14-jarige leerlinge. Amanda Louise Thompson, nu 28, nam het meisje aanvankelijk onder haar vleugels omdat ze kampte met een eetstoornis.

Seksspeeltjes
Thompson, leerkracht wiskunde, vormde al snel een onafscheidelijk koppel met de leerlinge. Eerst werden er nog wat sms'jes verstuurd, voerde de leerkrachte het meisje naar school, waar ze 's middags samen aten. Maar niet veel later escaleerde de relatie. Zo maakten ze in het geheim afspraakjes in parken, waar ze elkaar plezierden met orale seks en gezamenlijke masturbatie. Volgens de aanklager werd de seks alleen maar heftiger en kwamen er ook seksspeeltjes aan te pas.

De ouders van het meisje hadden aanvankelijk niets in de gaten en vertrouwden de leerkrachte. Ze werd zelfs bijna als een lid van de familie beschouwd en was aanwezig op verjaardagsfeestjes of tijdens Kerstmis. Thompson mocht blijven slapen in het huis van de ouders, of inviteerde het meisje tijdens de weekends bij haar thuis.

Betrapt
Tot de ouders van het kind de twee een keer betrapten in de slaapkamer van hun eigen huis. In plaats van naar de politie te stappen, vonden de ouders het voldoende dat ze in de toekomst met de kamerdeur open samen sliepen... Ook de man van de leerkrachte betrapte de twee eens toen hij vroeger dan verwacht van zijn werk thuiskwam.

De relatie duurde drie jaar. Pas toen het meisje in 2006 verliefd werd op een jongen trok ze naar de politie en legde ze een klacht neer tegen de leerkrachte. (odbs)
28/10/08 15u02

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/...leerlinge.dhtml




REACTIE ANNE: Ik weet niet goed of leerkrachten gestraft moeten worden of niet, maar uit sommige artikels blijkt dat leerlingen vrijwillig seks hebben met hun leerkracht. Als deze leerlingen dan achteraf hun leerkracht aanklagen, daar ben ik niet met akkoord...
Je hoeft op het internet echt niet ver te zoeken om dit soort artikels te vinden! Ik typ enkel 'wiskunde' in bij GVA en ik kreeg deze artikels al...
Ik vind het angstaanjagend dat dit zovaak gebeurt!!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 11th May 2009, 23:16
line.puimege line.puimege is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: May 2009
Locatie: Boechout
Posts: 17
Ik vind echt dat dit absoluut niet kan. Ten eerste is seks met een minderjarige wettelijk verboden. Als je dit toch doet heet dat pedofilie! Ten tweede vind ik dat je werk en privé gescheiden moet houden. Moest het dan toch voorvallen dat je toevallig verliefd wordt op één van je leerlingen, dan vind ik dat je dit moet onderdrukken en je erbij moet neerleggen dat dit echt niet gaat. In sommige gevallen hoor je dan ook dat leerkrachten leerlingen in bed lokken met als tegenprestatie dat ze hen op het einde van het jaar goede cijfers zullen geven. Ik vind het erg dat er mensen zijn die zo'n misbruik maken van hun positie. Het is oneerlijk tegenover jezelf (want, wees nu eerlijk, hoe lang kan zo'n relatie nu blijven duren?) en anderzijds tegen je leerling. Meestal houden deze jongeren er nadien nog wel psychologische problemen aan over, omdat ze op dat moment niet echt beseften waar ze mee bezig waren. Als leerkracht heb je een voorbeeldfunctie en seks hebben met of een relatie aangaan met één van je leerlingen past volgens mij niet in dat plaatje.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 12th May 2009, 13:28
Ruben Buts Ruben Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 73
Profiteurs

Leerkracht die hiertoe in staat zijn, zijn gewoon profiteurs die willen profiteren van hun machtspositie (op een illegale manier) en uitstraling naar de leerlingen toe. Want invloed heeft een leerkracht sowieso.

Maar je moet wel goed gek zijn natuurlijk! Pedofilie in het algemeen is al te gek voor woorden. Ik kan het mij niet inbeelden. Een leerkracht is verantwoordelijk voor zijn leerlingen!

In voorgaande reacties komt ook de voorbeeldfunctie van de leerkracht aan bod, en illegale dingen doen is geen voorbeeld (kijk maar naar Boonen).

Natuurlijk vind ik ook dat iedereen werk en privé moet scheiden, dit geldt voor mij ook voor de onderlinge relaties tussen leerkrachten. Heb je er baat bij dat iedereen in een school zou weten dat je een relatie had met een andere leerkracht? NEEN, dat zijn privézaken en die moeten niet gedeeld worden!

Ik ben niet voor straffen, maar als het tegen de wet is dan mag er een straf volgen!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 13th May 2009, 10:05
Steven Willemsens's Avatar
Steven Willemsens Steven Willemsens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 86
Vijftig doden door geflirt in cockpit

In februari eiste een vliegtuigcrash in de Amerikaanse stad Buffalo vijftig levens. Nu blijkt dat de onervaren piloot net voor de fatale klap nog aan het flirten was met zijn veel jongere co-pilote. Ongetwijfeld vormt dat gestoei de hoofdbrok van een openbare zitting, die vandaag in Washington van start ging.

Verkouden
Onder een hoogte van drie kilometer mogen piloten enkel nog 'werkgerelateerde' zaken bespreken. Uit gegevens van de zwarte doos bleek echter dat Marvin Renslow (47) en Rebecca Shaw (24) die regel aan hun laars lapten. Bovendien had Shaw er net een nachtvlucht naar Newark opzitten en was ze allicht te vermoeid om Renslow met een heldere geest bij te staan. Dat ze vooraf kloeg over een verkoudheid en aangaf dat ze beter een dagje vrij had genomen om uit te zieken, speelt ook al niet in haar voordeel.

Een groentje
De statistieken van Renslow klinken echter nog veel dramatischer in de oren. Tijdens zijn opleiding faalde hij in verschillende competentietests en met 109 vlieguren was hij nog bijzonder groen achter de oren.

Een eerder onderzoek wees uit dat ijsvorming de belangrijkste oorzaak was van het ongeluk. Enkele minuten voordat het toestel van budgetvliegmaatschappij Colgan neerstortte, zouden de piloten gezien hebben dat er ijs op de vleugels en het windscherm zat. Renslow had toen snelheid moeten maken, maar hield juist in. (svm)

12/05/09

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/...n-cockpit.dhtml

Al bij al, zolang er geen sprake is van echt misbruik door leraar, kan dit nog genuanceerd worden. Als er liefde in het spel is... Dan vind ik dat bovenstaande toch serieuzer moet genomen. Deze mensen hebben gespeeld met mensenlevens... en verloren ! Als je dit nieuws krijgt als nabestaande...
__________________
"Niets is zo machtig als het menselijk verstand,
tenzij het menselijk onverstand."

Uit : Het vliegende bed. W. Vandersteen
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 13th May 2009, 10:54
s5052345's Avatar
s5052345 s5052345 is offline
Sven Raymaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Tessenderlo
Posts: 74
Ik vind dit eigenlijk ook niet kunnen, het legaliseren is toch niet de oplossing volgens mij want dan gaan er toch situaties komen die toch wat vragen oproepen.
Onder de 16 zijn pubers toch nog niet zeker van wat ze willen en kunnen ze dingen doen die eigenlijk totaal niet willen maar dit dan pas later beseffen. Niet doen is mijn boodschap.
__________________
Sven Raymaekers
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.