actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2018, 11:20
Rientje.S*houten Rientje.S*houten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Olen
Posts: 33
Eerste ‘Zehbi’ kent straf: ‘Ik heb mijn lesje wel geleerd’

Het eerste lid van de Zehbi’s, de meisjes die de Brugse stationsbuurt terroriseerden, kent haar ‘straf’. Het tienermeisje blijft onder toezicht van de jeugdrechter staan en moet zich aan bepaalde voorwaarden houden. ‘Ik heb mijn lesje wel geleerd’, getuigt ze. ‘En ik heb me geëxcuseerd bij alle slachtoffers.’

De eerste twee leden van de meisjesbende Zehbi’s verschenen woensdag voor de jeugdrechter. Een van hen kreeg al een vonnis voorgeschoteld. Elke (fictieve naam, red.) blijft onder toezicht van de jeugdrechter staan en moet zich aan bepaalde voorwaarden houden. Eén daarvan is een contactverbod met de andere meisjes. ‘Geen probleem’, zegt ze. ‘Ik had toch al geen contact meer met hen. Of het nog vriendinnen zijn? Ik spreek simpelweg niet meer met de andere meisjes.’

‘Verkeerde vriendinnen’

De tienermeisjes belandden aan het begin van het schooljaar even in het oog van de storm toen bleek dat ze de stationsbuurt in Brugge terroriseerden. Ze sloegen en stampten verschillende leeftijdgenoten in elkaar. Het trieste dieptepunt was het moment waarop een meisje bijna voor een trein werd gegooid.

Ook Elke was bij die feiten aanwezig. Ze is op verschillende filmpjes die later op sociale media werden geplaatst te zien. ‘Ik heb ook iemand geslagen en bedreigd’, geeft ze toe. ‘Ik was toen heel erg agressief. Ik heb wel al wat meegemaakt en kwam toen de verkeerde vriendinnen tegen. Ik vind het zelf ook erg dat het zover is kunnen komen.’

Geen sociale media

Elke werd van haar Brugse school gestuurd en zit ondertussen een heel eind verder op school. Ver weg van de Zehbi’s en haar vroegere vriendinnen. ‘Het is nu allemaal veel rustiger. Sinds november mocht ik niet meer op sociale media. En dat is me wonderwel gelukt. Ik heb eindelijk het gevoel dat alles zo’n beetje in de plooi valt. Nu heb ik ook nog wel eens ruzie met andere meisjes of vriendinnen. Maar ik ben niet meer zo agressief als vroeger.’

Haar ouders beamen wat ze vertelt. ‘Op school krijgt ze goede begeleiding en steun. Ze is in een heel korte periode agressief geworden.’

‘Maar net zo snel is ze terug ons lief en behulpzaam meisje geworden. Het is ook daardoor dat ze op begrip van de jeugdrechter kon rekenen.’

Het tienermeisje schaamt zich voor wat ze allemaal heeft uitgespookt. Ze heeft zich naar eigen zeggen ook al persoonlijk geëxcuseerd bij de slachtoffers. ‘Ik heb de mensen die ik pijn gedaan heb of bang maakte aangesproken’, zegt ze. ‘Ze hebben allemaal naar me geluisterd en ik heb het gevoel dat ze het me vergeven hebben. Geloof me, ik heb mijn lesje echt wel geleerd.’

Leidster voor rechter

Samen met Elke verscheen ook de leidster van de meisjesbende woensdag voor de jeugdrechter. Haar zaak werd uitgesteld naar september omdat haar advocaat zich zo wat grondiger kon voorbereiden.

Volgende week verschijnen nog twee andere meisjes voor de jeugdrechter

Bron: De Standaard, 04-05-2018, http://www.standaard.be/cnt/dmf20180504_03496883

Eigen mening: Ik vind het eerst en vooral zeer goed dat het meisje wordt gestraft voor haar daden. Ze heeft bedreigd en geslagen en dat moet ook zijn gevolgen hebben vind ik. Als deze meisjes het zo ver laten komen tot een dieptepunt dat bijna iemand voor de trein wordt gegooid, dan vind ik het niet meer dan normaal dat ze ook streng gestraft moeten worden.

Wat ik wel heel goed vind, is dat het meisje ook niet voor eeuwig schuldig blijft. Je kan deze mensen niet voor eeuwig negatief blijven bekijken vind ik. Het is goed dat ze nog steeds naar school kan gaan en dat ze haar daarin ook nog een kans willen geven. Ook haar ouders waarmee ze nog contact heeft, accepteren haar nog. Dit is positief vind ik. Het is nog een jong meisje en zonder ouders of school zou ze in een put terecht komen die later moeilijk te overwinnen is. Het is een les waaruit ze dal leren voor in de toekomst.

Laatst aangepast door Rientje.S*houten : 4th May 2018 om 11:27.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.