actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2012, 10:02
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Exclamation Grootste oplage ooit voor nieuw Jeroen Meus-boek

BRUSSEL - Nooit eerder werd een Vlaams boek op de markt gebracht in zo'n grote oplage als 'Dagelijkse kost 3'. Vandaag ligt het Jeroen Meus-kookboek op 200.000 exemplaren in de winkel.

Van onze redacteur

Officieel mag het boek pas vanaf vandaag worden verkocht, maar Meus is zo hot dat sommige boekhandels Dagelijkse kost 3 de voorbije dagen al onder de toonbank aanboden.

'Daar kunnen wij uiteraard niets aan doen', zegt Lut Raymaekers van uitgeverij Van Halewyck. 'Maar het is jammer. Anderzijds illustreert het hoe populair Jeroen Meus is. Het publiek kan gewoon niet wachten tot dit boek uit is.'

Daar zijn de drie Televisiesterren die Meus het afgelopen weekend kreeg niet vreemd aan. Twee van de drie prijzen kreeg hij overigens van de tv-kijker zelf, wat aantoont hoe geliefd de tv-kok wel is.

Van Halewyck pikt op de hype in met een nooit eerder geziene eerste oplage voor een puur Vlaams boek. In 2008 verscheen Godverdomse dagen op een godverdomse bol van Dimitri Verhulst weliswaar op 300.000 exemplaren, maar de roman werd toen gratis meegegeven met het weekblad Humo. Van Dagelijkse kost 3 zijn bij Van Halewyck nu al 200.000 stuks de deur uit, en dat is een pak meer dan de startoplage van de eerste twee boeken. Dagelijkse kost 2 startte bijvoorbeeld met 'slechts' 150.000 stuks.

Dagelijkse kost 1 & 2 werden overigens topsellers waarvoor de bezoekers van de Boekenbeurs uren in de rij stonden. Officieel houdt Van Halewyck het op 400.000 verkochte exemplaren voor de twee samen, maar er circuleren cijfers die aangeven dat de werkelijke verkoop in de buurt van de 525.000 komt.

Trefwoordenregister

Het derde boek is opgebouwd volgens het bekende stramien, maar met het oog op de zomer staan er ook enkele barbecuerecepten in. Bovendien bevat de nieuwe Meus ook een trefwoordenregister. 'Wie bijvoorbeeld een stuk zalm in zijn koelkast heeft, zoekt gewoon het trefwoord op en vindt alle zalmrecepten in de boeken 1, 2 en 3', zegt Raymaekers.

Of er een vierde Dagelijkse kost-boek komt, staat volgens Van Halewyck nog niet vast, 'maar wij zouden er natuurlijk graag een maken', zegt Lut Raymaekers. 'Ook al kruipt er flink wat werk in elk nieuw boek. Jeroen is een perfectionist die alles tot in de puntjes verzorgd wil hebben.'

'Dagelijkse kost 3' is uit bij Van Halewyck.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
De populariteit van kookprogramma's reikt verder dan ooit. Een TV-kok wint maar liefst 3 Vlaamse Televisiesterren, kookboeken domineren onze boekentop, kookprogramma's in prime-time, ... Met welke gevolgen? En alsmaar dikker wordende Belgische bevolking, hoge bloeddruk, hartinfarcten, ... Iedereen houdt van lekker eten, dat klopt. Maar de dag van vandaag wordt de 'eetcultuur' er ingestampt tot en met. Waar we ook komen, waar we ook naar kijken, overal zien we reclame en programma's over koken. Tegenwoordig begint men op radiozenders er ook al mee. Ik gun die koks hun succes allemaal, maar met een alsmaar dikker wordende bevolking, maak ik me toch wel zorgen over het 'algemeen nut' van die kookprogramma's. Programma's als Junior Master Chef, waar ook nu in de boekhandel boeken van beginnen opduiken, maken me misselijk. Ook de jongere generatie wordt al aangesproken en het zijn net zij die vatbaar zijn voor onze 'slechte' eetgewoontes.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th March 2012, 23:21
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ikzelf kook heel graag. Ik vind het dan ook zeer fijn als de gasten het lekker vonden. Koken is IN en dit zal nog een tijdje blijven vrees ik..

Toch volg ik jouw mening, Nic! Als je niet weet wat klaarmaken kan je gewoon de radio of televisie opzetten. Je hebt maar wat te zappen en je komt sowieso een kookprogramma tegen. Het gaat er gewoon zwaar over!

Ik pleit voor meer sportieve programma's. Programma's die duidelijk bezig zijn met onze gezondheid en ook aangeven hoe belangrijk de beweging voor ons lichaam werkelijk is!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th March 2012, 16:18
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Je kan de dag van vandaag inderdaad geen tien zenders verderzappen zonder een kookprogramma te zijn tegengekomen. Het idee op zich vind ik wel leuk. Zo gaan mensen terug meer tijd maken om zelf te koken en het plezier ervan ondervinden. Dan is de kans al kleiner op fastfood en al die rotzooi. Ik geef Nic wel gedeeltelijk gelijk dat de mensen eigenlijk gezonder zouden moeten eten.. Maar er zijn ook talloze kookprogramma's waarin toch best gezond gekookt wordt? Uiteraard is dit niet altijd het geval.. Ik vind ook wel dat de kookprogramma's minstens met de helft moeten worden gehalveerd en zo plaats kunnen maken voor andere programma's. Aangezien dit zoveel kijkcijfers lokt, vrees ik wel dat het aantal enkel zal toenemen dan afnemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.